یك مقام مسئول: ایران تنها کشوری که همزمان دو خط انرژی برق و گاز تامین کرده است

به گزارش مدیرسا، رییس انجمن شرکت های خدمات انرژی ایران اظهار داشت: هیچ کشوری در جهان نیست که مشابه ایران، دو خط انرژی برق و گاز را به دوردست ترین روستاها رسانده باشد.

به گزارش مدیرسا به نقل از مهر، سعید مهذب ترابی، رییس انجمن شرکت های خدمات انرژی ایران در نشست خبری گفت: شرکت های خدمات انرژی که با عنوان ESCO مطرح می شوند، شرکت هایی هستند که در حوزه بهینه سازی مصرف انرژی سرمایه گذاری می کنند و از محل صرفه جویی ایجاد شده، سرمایه آنها بازگشت داده می شود.
وی اضافه کرد: با وجود آنکه ایده شکل گیری این شرکتها در ایران از سالهای ۹۰ و ۹۱ شمسی اجرائی شد، اما در عمل شرکت های ارائه دهنده خدمات انرژی در ایران فعال نشده اند؛ این در حالیست که چنین شرکت هایی در اقصی نقاط جهان، فعالیتی مهم و مؤثر در بخش بهینه سازی مصرف انرژی در بخش های مختلف مصرفی کشورهای مختلف ایفا می کنند و گردش مالی فعالیت این شرکتها در کشورهای بزرگ، بسیار زیاد است.
مهذب ترابی مقایسه میزان مصرف انرژی در ایران و سایر کشورها را مقایسه ای نادرست دانست و اظهار داشت: مقایسه مصرف انرژی در اقلیم ها و فرهنگ های مختلف که شرایط متفاوتی نسبت به هم دارند، مقایسه درستی نیست و این که عنوان شود مصرف انرژی در ایران در مقایسه با کشوری مثل ترکیه یا آلمان چه شرایطی دارد، این مقایسه نمی تواند مقایسه ای منطقی و درست باشد، مگر این که در پارامترهای مشخصی، مثل مصرف انرژی در تولید فولاد و امثال آن، مقایسه صورت دهیم.
وی اضافه کرد: هیچ کشوری در جهان نیست که مشابه ایران، دو خط انرژی برق و گاز را به روستاها رسانده باشد و در حقیقت در دوردست ترین نقاط نیز، دو مسیر جداگانه تامین انرژی تعبیه کرده باشد.
رئیس انجمن شرکت های خدمات انرژی ایران اشاره کرد: مفهوم شدت مصرف انرژی این است که چه میزان انرژی مصرف می نماییم تا یک واحد تولید ناخالص ملی افزایش یابد و با این تعریف، شدت مصرف انرژی در ایران منطقی نیست و میزان زیادی از انرژی کشور را در بخش های غیر مولد مصرف می نماییم.
وی افزود: ۴ عامل مهم در بخش شدت مصرف انرژی تأثیرگذار هستند و در حقیقت برای اصلاح روند شدت مصرف انرژی در کشور باید این ۴ عامل با هم مورد توجه قرار گیرند.
مهذب ترابی عامل نخست را قانون گذاری دانست و اظهار داشت: در بحث قوانین، هیچ کمبود و کسری برای اصلاح روند شدت مصرف انرژی نداریم، اما متأسفانه قوانینی که داشته و داریم، اجرا نمی شوند؛ قوانین مهمی در این بخش همچون قانون هدفمندی یارانه ها و قانون اصلاح الگوی مصرف داریم اما اجرائی نشده اند.
وی اضافه کرد: مقرر شده بود شدت مصرف انرژی در ایران تا اختتام برنامه پنجم به دو سوم وضعیت جاری و تا اختتام برنامه ششم به نصف کم شود اما هیچ کدام از این هدف گذاری ها محقق نشد.
رئیس انجمن شرکت های خدمات انرژی ایران اشاره کرد: تناقضات مربوط به مسائل انرژی در ساختار مدیریت کشور به بالا رفتن شدت مصرف انرژی دامن می زند.
وی افزود: دومین عامل در افزایش شدت مصرف انرژی و کنترل آن، بحث فرهنگ سازی و اطلاع رسانی است که می توانیم با اطمینان بگوییم که مردم نسبت به مصرف انرژی حساس شده اند و حتی اقداماتی نیز در راستای اصلاح مصرف داشته اند اما این که چرا عامل حساس شدن مردم به لزوم اصلاح مصرف، به اصلاح روند شدت مصرف انرژی منجر نشده، به عوامل دیگر بازمی گردد و این که اساساً تفاوت چندانی در زندگی افراد، بحث بهینه سازی مصرف و یا عدم بهینه سازی مصرف، ندارد.
مهذب ترابی سومین عامل را بحث قیمت فروش انرژی دانست و اظهار داشت: بحث قیمت در کنار دیگر عوامل می تواند به اصلاح شدت مصرف انرژی منجر شود، کسانی که می خواهند فقط با افزایش قیمت، شدت مصرف انرژی را اصلاح کنند، راه به ناکجاآباد خواهند برد؛ در حقیقت اصلاح روند شدت مصرف انرژی تنها با افزایش قیمت، امکان پذیر نیست.
وی اضافه کرد: چهارمین عامل، بحث تکنولوژی است؛ اگر ۳ عامل قبلی برای اصلاح شدت مصرف انرژی پای کار باشد، اما تجهیزات ناکارآمدی در چرخه مصرف انرژی داشته باشیم، نمی توانیم از پس شدت مصرف انرژی برآییم.
رئیس انجمن شرکت های خدمات انرژی ایران اذعان داشت: سالی یک میلیون خودرو به چرخه حمل و نقل کشور افزوده می شود؛ سالی ۸۰۰ هزار تا یک میلیون دستگاه یخچال تولید و عرضه می شود و سالی ۱.۵ میلیون کولر گازی وارد چرخه مصرف می شود، وقتی این تجهیزات پرمصرف باشند، رتبه پایینی در مصرف انرژی داشته باشند و حتی برخی فاقد رتبه باشند، نمی توان شدت مصرف انرژی را کم کرد.
وی افزود: راه حل این است که یک زمانِ صفر برای اصلاح تجهیزات انرژی بر از طرف دولت تعیین شود؛ بطورمثال می توان زمان ۱۴۰۳.۱.۱ را تعیین کرد که از این تاریخ، هیچ بخاری و کولر با کارایی پایین انرژی در مدار بهره برداری کشور نباشد و در این ۱۸ ماه، وزارت صمت، وزارت نیرو و وزارت نفت به شکلی برنامه ریزی کنند که این تاریخ صفر، شروع روند اصلاح مصرف در بخش های پرمصرف خانگی باشد و این کار شدنی است؛ انجمن شرکت های خدمات انرژی آمادگی دارد که در صورت اعلام تمایل دولت، نقشه راه ۱۸ ماهه را پیاده سازی و ارائه نماید.
مهذب ترابی اشاره کرد: اگر زمانِ صفری برای اصلاح استفاده از تجهیزات با راندمان پایین و حذف آنها از چرخه مصرف تعیین نکنیم، این روند شدت بالای مصرف مثل یک سیکل معیوب ادامه خواهد داشت و ۱۰ سال دیگر به این فکر می نماییم که ای کاش ۱۰ سال پیش، چنین نگاهی را مدنظر قرار داده بودیم.
وی اضافه کرد: اگر ۱۰ سال پیش، وضعیت کولرها اصلاح شده بود، امروز معضل کارایی پایین انرژی مصرفی در ۱۵ تا ۲۰ میلیون کولر را نداشتیم و امروز وزارت نیرو با معضل سهم ۳۰ درصدی وسایل سرمایشی در پیک مصرف تابستانه روبه رو نبود.
رئیس انجمن شرکت های خدمات انرژی ایران، ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید را یک ماده طلایی و راهگشای قانونی دانست و اظهار داشت: این که پس از گذشت هفت هشت سال از تصویب و ابلاغ این ماده قانونی، هنوز اجرائی شدن آنرا در بخش های مختلف شاهد نیستیم و با وجود چنین ماده قانونی که از محل صرفه جوییِ به وجود آمده می توان سرمایه گذاری در اصلاح شدت مصرف انرژی و بهبود شرایط مصرف را توجیه پذیر کرد، نتوانسته ایم شدت مصرف انرژی کشور را اصلاح نماییم، نیاز به بررسی و بازبینی در رویکردها دارد.
وی افزود: یکی از دلیلهای عدم موفقیت ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید، عدم اجرای تعهدات از طرف وزارت نفت می باشد و این که وزارت نفت از این ماده در راستای برنامه های توسعه گرایی خودش استفاده و طرح هایی که از طرف وزارت نیرو جهت استفاده از این ماده به شورای اقتصاد ارائه می شود، مثل تعویض کولرهای گازی و تعویض لامپ های فلورسنت، در عمل با عدم اجرا مواجه می شوند.
مهذب ترابی اشاره کرد: نحوه تضامین در اجرای ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید معین نیست و در حقیقت ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید، متولی واحدی در مقام اجرا ندارد.

منبع: