وزیر راه و شهرسازی تاكید كرد لزوم افزایش تعداد ناوگان عمومی جاده ای برای بازگشت مسافران اربعین

به گزارش مدیرسا، وزیر راه و شهرسازی ضمن اشاره به لزوم افزایش تعداد ناوگان عمومی جاده ای و ایجاد آمادگی کامل ناوگان حمل و نقل کشور، بر بازگشت هر چه سریع تر زائرین به کشور به علت محدودیت های زیرساختی عراق تاکید نمود.
به گزارش مدیرسا به نقل از ایسنا، هشتمین جلسه ستاد اربعین وزارت راه و شهرسازی به ریاست وزیر راه و شهرسازی و با حضور معاونان وزیر و سایر مدیران وزارت راه و شهرسازی، به منظور اتخاذ تصمیمات برای تسهیل جابجایی مسافران اربعین باتوجه به ازدحام ورود زوار به مرزها و ترافیک سنگین وسایل نقلیه در محورهای مواصلاتی به پایانه های مرزی در محل این وزارت خانه برگزار شد.
در ابتدای جلسه، معاونین وزارت خانه و مدیران عامل شرکتهای تابعه گزارشی از عملکرد زیرمجموعه خود برای انتقال مسافران در شیوه های مختلف، وضعیت تردد در شبکه راه ها و همینطور تردد از مرزها، فرودگاه ها و پایانه های مسافری جاده ای و ریلی عرضه کردند. همینطور در این نشست تصمیماتی برای تأمین ناوگان حمل و نقل مورد نیاز برای بازگشت مسافران به کشور اتخاذ شد.
با توجه به آمار عرضه شده در پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، از روز هفتم شهریور تا روز هجدهم شهریور ماه ۱۴۰۱، بیشتر از دو میلیون زائر به عراق سفر کردند و بیشتر از ۴۰۰ هزار زائر هم تا این تاریخ به کشور بازگشته اند. در این بازه زمانی، بیشتر از ۳۱ هزار سرویس ناوگان عمومی جاده ای شامل اتوبوس، مینی بوس و سواری نسبت به حمل نقل زائرین اربعین اقدام نمودند که بیشترین اعزام زائرین از استانهای تهران، اصفهان و خراسان رضوی بوده است.
رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی هم ضمن اشاره به لزوم بر افزایش تعداد ناوگان عمومی جاده ای برای بازگشت مسافران اربعین حسینی و ایجاد آمادگی کامل ناوگان حمل و نقل کشور، بر بازگشت هرچه سریع تر زائرین به کشور به علت محدودیت های زیر ساختی عراق تصریح کرد و دستورات لازم به منظور رفاه حال زوار در پایانه های مرزی، ایستگاه های راه آهن و فرودگاه های کشور، را صادر کرد.
پیش از این هم خیراله خادمی -معاون وزیر و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور- از دستور وزیر راه و شهرسازی مبنی بر معافیت پرداخت عوارض جاده ای زائرین و مسافران اربعین حسینی از تاریخ ۱۶ شهریور ۱۴۰۱ تا ۳۱ شهریور ماه در آزادراه های کشور خبرداده بود. طبق این دستور کلیه وسایل نقلیه حمل و نقل عمومی و خصوصی از پرداخت عوارض آزادراهی در تمام نقاط کشور معاف هستند و تنها گرفتن عوارضی از وسایل نقلیه حمل بار مجاز خواهد بود.
آمادگی فرودگاه امام (ره) برای افزایش پروازها
همچنین سعید چلندری -سرپرست شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) – با بیان رضایتمندی مسافران از عملیات اربعین بیان نمود: از دوازدهم شهریور ماه ۳۲۷ پرواز تا شنبه ۱۹ شهریور، به نجف و بغداد اعزام و پذیرش شده است و قریب به ۴۰هزار مسافر جابجا شده اند. از تاریخ ۱۵ شهریور ۲۴۰ پرواز انجام شده است و ۲۷ هزار نفر ورود و خروج داشته اند.
وی با اشاره به اینکه شرایط خوبی در فرودگاه امام (ره) و ترمینال سلام برقرار است، تصریح کرد: روزانه ۷۰ فروند پرواز با میانگین تاخیر ۶۰ دقیقه اعزام و پذیرش می شوند.
سرپرست شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) در ادامه با تکیه بر تکریم زائرین اربعین حسینی اضافه کرد: ۱۰ موکب بیرون از ترمینال سلام برای پذیرایی و رفاه حال زائرین بوجود آمده است و حدود ۱۵ موکب هم داخل ترمینال به مسافران و زائرین سفر معنوی اربعین خدمات عرضه می کنند. در قسمت های مختلف ترمینال فضای استراحت برای مسافران در نظر گرفته شده و تا این لحظه عملکرد فرودگاه امام (ره) مورد توجه و رضایت مسافران بوده است.
چلندری با بیان برنامه ریزی انجام شده برای برقراری ۱۱۰ فروند پرواز به عتبات در روز از آمادگی فرودگاه امام (ره) برای افزایش پروازها اطلاع داد و با عنایت به بسته بودن مرز زمینی، اعلام نمود که زائرین بدون بلیت به فرودگاه امام خمینی (ره) رجوع نکنند.

منبع: