رئیس بورس كالا: خودروسازان در صورت بد عهدی و تاخیر در تحویل، جریمه می شوند

به گزارش مدیرسا، رییس هیئت مدیره بورس کالای ایران اظهار داشت: تاخیر در تحویل خودرو به خریداران بورس کالا، جریمه خودروساز را در پی دارد.

به گزارش مدیرسا به نقل از سازمان بورس و اوراق بهادار، سید امیر حمزه مالمیر اظهار داشت: در عرضه خودرو بوسیله بورس کالا، خودروساز متعهد به تحویل خودرو در زمان مقرر می باشد و به سبب انجام معاملات برمبنای قوانین بورس و شفافیت معاملات، هر گونه تأخیری با پرداخت جریمه به خریداران جبران می شود تا علاوه بر سلامت معاملات، خریداران نیز با اطمینان خاطر مبادرت به خرید از بورس کالا کنند.
مالمیر درباره ی مزیت های خرید خودرو از بورس کالا اظهار داشت: با عرضه خودرو در بورس کالا، رانت قیمتی که به سبب وجود دو نرخ دستوری و آزاد در بازار به وجود آمده بود، از بین می رود و عرضه چند محصول خودروسازان در بورس و رفتار قیمتی بازار نیز همین اتفاق را نشان میدهد.
وی اضافه کرد: عرضه خودرو در بورس کالا یک نقطه ی عطف در زمینه شفافیت معاملاتی است که منافع آن هم به مصرف کننده نهایی و هم به خودروساز می رسد و از طرفی، دولت نیز مالیات بر ارزش افزوده را مناسب تر گرفتن می کند.
مالمیر اضافه کرد: مادامی که قیمت فروش خودرو از طرف تولیدکننده با قیمت بازار فاصله داشته باشد، رانت وجود خواهد داشت و واسطه گرها از هر راهی همچون اجاره کد ملی برای دریافت این رانت اقدام خواهند کرد، حال آن که با شفافیت معاملات در بورس و بوسیله حراج، قیمت منصفانه کشف خواهد شد و تفاوت قیمت دستوری و بازار آزاد به خودروساز و سهامداران آن خواهد رسید.
مدیرعامل سبدگردان سرآمد بازار یکی از مزیت های عرضه خودرو در بورس کالا را الزام خودروساز به عمل دقیق به تعهداتش دانست و اظهار داشت: در عرضه خودرو بوسیله بورس کالا، خودروساز متعهد به تحویل خودرو در زمان مقرر می باشد و به سبب انجام معاملات برمبنای قوانین بورس و شفافیت معاملات، هر گونه تأخیری با پرداخت جریمه به خریداران جبران می شود تا علاوه بر سلامت معاملات، خریداران نیز با اطمینان خاطر مبادرت به خرید از بورس کالا کنند.
به گفته این فعال بازار سرمایه، وقتی مصرف کننده بتواند با دریافت کد معاملاتی و مشارکت در حراج بوسیله بورس و به روشی کاملاً شفاف به خرید خودرو اقدام نماید به سبب نبود رانت در این معاملات، واسطه ها از روند معاملات حذف می شود و بنا بر این می توان به کاهش تدریجی نرخها امیدوار بود که عرضه های انجام شده و رفتار قیمتی بازار تا حالا بر این مساله صحه گذاشته است.
رئیس هیئت مدیره بورس کالای ایران همین طور اظهار داشت: عمق بخشیدن به معاملات خودرو در بورس کالا همچون فرهنگ سازی و آموزش در پهنه ی جغرافیایی ایران و امکان استفاده عموم مردم برای ارسال سفارشات خرید بوسیله شعب بانکی علاوه بر شعب کارگزاری و از سویی عرضه خودرو به میزان کافی و بصورت منظم و مداوم بوسیله خودروسازان و تعریف ابزارهای جدید همچون گواهی سپرده در بلندمدت، می تواند علاوه بر تعادل بخشی به بازار، چهره صنعت خودرو و تولید در این بخش را دگرگون کند.