آغاز ساخت ۴۰ هزار واحد از نهضت مسكن در فارس قاسمی: در ۴ سال می توانیم ۴ میلیون خانه بسازیم

به گزارش مدیرسا، فارس طی آئینی با حضور وزیر راه و شهرسازی و مسؤلان استانی، عملیات اجرایی برای راه اندازی ۴۰ هزار و ۴۶ واحد مسکونی در چارچوب طرح نهضت ملی مسکن، در استان فارس شروع شد.
وزیر راه و شهرسازی شنبه ۱۴ آبان در مراسم شروع عملیات اجرائی نهضت ملی مسکن در فارس، با اعلان اینکه ساخت ۴ میلیون مسکن در ۴ سال شدنی است، اظهار داشت: طبق برنامه ریزی های انجام شده، یک و نیم میلیون واحد حالا در دست اقدام داریم و تا آخر سال به دو میلیون واحد می رسد.
رستم قاسمی بیان کرد: امروز موضوع مسکن در کشور با یک شرایط بحرانی مواجه می باشد به شکلی که در برخی از شهرها بیش از ۷۰ درصد سبد درآمد خانوارها به مسکن اختصاص داده شده و این نشان میدهد که شرایط خوبی نداریم و باید در زمینه مسکن یک جهش جدی اتفاق بیفتد.
او با اشاره به فاصله زیاد بین عرضه و تقاضای مسکن در کشور خصوصاً طی هشت سال گذشته، اضافه کرد: کار بزرگی در دولت نهم و دهم با ساخت و دو میلیون و ۲۰۰ هزار واحد مسکن مهر شروع شد اما همچنان ۲۲۰ هزار واحد آن باقی مانده که بنا داریم تا آخر سال بخش عمده ای از آنها را تحویل دهیم.
قاسمی اشاره کرد: در فارس به عنوان یکی از استانهای بزرگ کشور با عقب ماندگی های جدی در زمینه مشکن مواجه بودیم که با هماهنگی استاندار فارس، جلسه ای در شیراز برگزار و موضوع را بررسی و بعد از آن شاهد حرکت جدی و بسیار خوبی شروع شد و امروز شاهد کلنگ زنی بیش از ۴۰ هزار واحد مسکونی هستیم.
او با اعلان اینکه شرایط اجاره مسکن، امسال مردم را اذیت کرد، اظهار داشت: اگر عرضه مسکن را اضافه نکنیم، سالهای بعدی این مهم ادامه خواهد یافت و پس باید مسکن تولید نماییم تا قیمت کاهش پیدا کند.
وزیر راه و شهرسازی افزود: سیاست ما این است که در شهرهایی که زمین داریم، مجوز ساخت یک طبقه بصورت ویلابی به مردم دهیم، تسهیلات هم ارائه می شود و البته مردم می توانند مسکن تدریجی هم بسازند.
قاسمی اشاره کرد: سیاست ما این است که در هر جایی که زمین داریم، حتما مجوز یک طبقه به مردم بدهیم و مردم هم خود زود می سازند.
او با اعلان اینکه کمتر از یک درصد کل مساحت ایران زیر ساخت قرار دارد، اظهار داشت: زمین در کشور زیاد داریم و دوست داریم که مردم راحت زندگی کنند.
وزیر راه و شهرسازی اظهار امیدواری کرد که با شروع ساخت۴۰ هزار واحد مسکونی، شاهد رفع بخشی عمده ای از مشکلات حوزه مسکن در کشور باشیم.
قاسمی اظهار داشت: در بخش راه نیز تلاش می شود که تا پایان اسال آزاد راه شیراز_اصفهان در ۶ قطعه زیر بار ترافیکی برود و برای ادامه آن نیز با وزارت دفاع قرارداد بسته ایم.
او افزود: در بحث راه آهن نیز مصوبه ای مقام معظم رهبری به وزارت راه و شهرسازی داده است که بحث کریدورها و راه آهن کشور ساماندهی و تقویت شود، چونکه ۱۴ هزار کیلومتر راه آهن داریم اما کریدورهای اصلی وصل نیست و با این مصوبه مجوز، بخش هوایی و ناوگان ریلی کشور تقویت خواهند شد و در چندماه اخیر هم با دیپلماسی اقتصادی و ترانزیتی که در کشورهای همسایه اجرا کردیم، برای نخستین بار قطارهای کشتی روسی در بندر شهید رجایی پهلو می گیرد.
وزیر راه و شهرسازی با اعلان اینکه وضعیت ناوگان هوایی کشور مطلوب نمی باشد و همین طور عمر ناوگان قطار و لوکوموتیوها طولانی است، اظهار داشت: در این خصوص نوسازی و قرارداد جدید منعقد شده است.

منبع: