نحوه تأمین امنیت امتحانات نهایی با ۴۰ درصدی شدن سهم سوابق تحصیلی در کنکور

به گزارش مدیرسا، رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش، در رابطه با کم وکیف برگزاری امتحانات نهایی و حفظ امنیت آن با عنایت به تغییراتی که از سالجاری در برگزاری کنکور رخ داده و سهم سوابق تحصیلی به ۴۰ درصد رسیده است توضیحاتی عرضه و تصریح کرد که فرآیند طراحی و ارسال سوالات امتحانان نهایی بگونه ای است که به هیچ عنوان لو رفتن سوال امکان ندارد.
محسن زارعی در گفتگو با ایسنا، در اینباره اظهار نمود: از جانب افراد مختلف و حتی در جلسات مختلفی که داریم از جانب نمایندگان برخی دستگاههای اجرایی این مورد مطرح می شود که آموزش و پرورش توان اجرایی کردن این کار را ندارد.
وی ادامه داد: از دستگاههای دیگر می خواهم اگر هم ضعفی می بینند به آموزش و پرورش کمک کنند. مصوبه شورایعالی ابلاغ گردیده و امکان عقب گرد وجود ندارد و تنها باید کمک نماییم که کار به نحو احسن صورت گیرد.
رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش با اشاره به اینکه این در شرایطی است که سبقه برگزاری امتحانات در آموزش و پرورش بیشتر از دیگر سازمان های متولی برگزاری آزمون های مختلف در سطح کشور است اظهار داشت: آموزش و پرورش سال ها امتحانات نهایی را برگزار کرده و از قدیم الایام هم حساسیت روی امتحانات نهایی وجود داشته است و همه ما به خاطر داریم که سربرگ ها جدا می شد، حوزه امتحانی خارج از مدرسه دانش آموز بود و اطلاع نداشتیم تصحیح کجا صورت می گیرد. این که آموزش و پرورش نمی تواند امتحانات نهایی ایمنی برگزار کند صرفاً یک گزاره کلی است که باید منتقدان آنرا تفسیر کنند که منظورشان چیست.
زارعی در پاسخ به این که بخشی از این تشکیک در توانمندی آموزش و پرورش برای برگزاری امن و مورد اعتماد امتحانات نهایی به حواشی برگزاری امتحانات نهایی در سالهای اخیر بازمی گردد؛ در بعضی سال ها شاهد نشت سوالات امتحان نهایی و زیر سوال رفتن صحت امتحانات بوده ایم اظهار داشت: بله، امنیت آزمون ها مبحث حائز اهمیتی است. البته طی چندسال اخیر، فرایند ارسال سوالات آزمون بگونه ای انجام شده که لو رفتن سوالات امتحان نهایی را به صفر رسانده است.
وی ادامه داد: فرآیند برگزاری امتحانات نهایی ما سه بخش است؛ نخست طراحی و ارسال سوالات، دوم برگزاری امتحانات در حوزه های اجرا و سوم تصحیح اوراق در حوزه های تصحیح؛ در قسمت نخست که طراحی سوالات است باید اظهار داشت که طراحان ما کاملا ناشناخته هستند و در طول سالیان گذشته هم همینگونه بوده است. طراحان در فضای قرنطینه کامل ۴۸ تا ۷۲ ساعتی تا پس از برگزاری آزمون، قرار دارند. ضمن این که یک بانک جامع سوال با عنوان بانک ابزارهای ارزشیابی راه اندازی شده و در دسترس طراحان قرار گرفته است.
رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش با اشاره به اینکه این سامانه در اختیار همه دبیران کشور قرار گرفته و بنای ما اینست که توسعه یابد و در اختیار دانش آموزان و اولیای آنها هم قرار بگیرد تا آنها هم در طراحی سوالات سهیم شوند اظهار نمود: بدین سان هرکسی می تواند بر مبنای بارم بندی و اهداف دروس که توسط سازمان پژوهش مشخص شده سوالاتی را برای آن بانک آماده کنند، با این اقدام بانک سوالات غنی سازی می شود.
زارعی افزود: سوالات ارسالی در دو مرحله توسط گروههای آموزشی و دبیرخانه کشوری دروس بر مبنای استانداردها ارزیابی می شود و در نهایت در اختیار طراحان نهایی سوال قرار می گیرد. چنین ابزاری کمک می نماید تا طراح، دانش آموزان سراسر کشور را مدنظر قرار دهد و سطح سوالات را متناسب طراحی کند. ما این کار را در خرداد و شهریور سال جاری انجام دادیم.
وی به فرآیند ارسال سوالات هم اشاره و اظهار نمود: سوالات به صورت رمز شده برای حوزه های امتحانی ارسال می شود. این رمز پنج دقیقه پیش از شروع آزمون برای رئیس حوزه ارسال می شود؛ رئیس حوزه اجرا رمز را در فرمی ثبت و به اتاق تکثیر می فرستد. اتاق تکثیر هم که در قرنطینه کامل است، سوالات را تکثیر می کند و پلمب شده تحویل می دهد که در حضور دانش آموزان در سالن امتحانی گشوده شده و توزیع می شود.
رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش افزود: در این فرآیند به هیچ عنوان لو رفتن سوال امکان ندارد. آن اخباری که از نشت سوالات منتشر گردید در ارتباط با زمانی بعد از توزیع برگه ها بود که نگرانی ما هم هست و حتی یک مورد هم زیاد است. در اینجا دانش آموز با ابزارهای خاص که معمولی نیستند و ابزار جاسوسی اند، سوالات را برای بیرون ارسال می کند. برخی دانش آموزان هم فریب می خورند و متوجه نیستند که صدمه خواهند دید؛ چونکه گذشته از بار روانی و عذاب وجدانی که به همراه دارد، اگر این تقلب کشف شود نمرات تمام دروس شان “صفر” شده و از شرکت در نوبت بعدی امتحانات هم محروم می شوند.
زارعی با تاکید براینکه حضور در جلسه آزمون باید با آرامش خاطر همراه باشد و چنین اقداماتی که برخی شبکه ها برای سودجویی انجام می دهند به روح و روان دانش آموزان صدمه می زند افزود: البته انتشار سوالات آزمون، مساله سازمان سنجش هم هست و آنها هم با چنین مسائلی مواجهند. بویژه آنکه آزمون های سراسری تستی هستند و بمحض انتشار، رسیدن به پاسخ تستی آسانتر است تا تشریحی اما در مجموع تفاوتی ندارد و انتشار سوالات حتی اگر یک مورد هم باشد باز مساله ساز می شود، چونکه مشخص نیست چه کسانی این پاسخ ها را دریافت کرده اند.
رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش با اشاره به اینکه راهکارهایی پیشگیرانه وجود دارد، اما اگر قرار باشد آزمون ها به صورت کامل ایمن شوند باید دستگاههای مرتبط به کمک آموزش و پرورش بیایند، چونکه ما امکان رصد و برخورد با آن کانال ها و گروههای فعال در شبکه های اجتماعی که سوالات را منتشر می کنند نداریم اظهار داشت: باید دستگاههای انتظامی و امنیتی این کار را انجام دهند.
زارعی افزود: البته همکاری هایی وجود دارد اما باید توسعه یابد و نظام مند شود. در هیچ کجای دنیا نمی توان ادعا کرد که این اتفاقات به صفر رسیده اما خب وظیفه ما است که مانع شویم و پیشگیری نماییم. ما پیشگیری می نماییم اما اگر هم چنین اتفاقاتی رخ دهد حتما برخورد می نماییم.
وی با اشاره به اینکه چنین اتفاقاتی از روی غفلت رخ می دهد و دانش آموزانی که مرتکب تخلف و تقلب می شوند از دامنه های صدمه زای آن اطلاع ندارند اظهار داشت: برخورد با چنین تخلفاتی شدید می باشد. مطابق قانون اگر یک مورد تقلب در آزمون های سراسری که امتحانات نهایی هم جزو آنهاست کشف شود نمره صفر برای همه دروس منظور می شود. سال جاری مواردی را داشتیم که تقلب آنها کشف و نمره صفر برایشان منظور شد.