معاون بنیاد مسكن بیان كرد هر متر مسکن ملی فعلا ۷ تا ۸ میلیون تومان

به گزارش مدیرسا، معاون مسکن شهری بنیاد مسکن اظهار داشت: هم اکنون هزینه ی ساخت هر متر مربع از واحدهای طرح نهضت ملی مسکن در بلوک های چهار و پنج طبقه ۷ تا ۸ میلیون تومان است اما برای بلوک های بالای ۱۰ طبقه، کمتر از ۱۰ میلیون تومان نخواهد بود.
حمیدرضا سهرابی در گفتگو با ایسنا اظهار نمود: برای آن که پروژه های نهضت ملی مسکن در وضعیت منطقی قرار گیرند باید واقع بین باشیم. اگر با پیمانکار هم قرارداد متری ۵ میلیون تومان ببندیم احیانا با عنایت به بحث تورم تا زمان تحویل واحد، نرخ ها گرفتار تعدیل می شود و به عدد ۸ میلیون تومان می رسد. البته پروژه ها به صورت جداگانه برآورد می شود. یعنی قیمت ساخت واحدها برای طرح ها و مناطق مختلف، متفاوت می باشد.
وی ادامه داد: طبق برآوردهایی که صورت گرفته هزینه ی ساخت بلوک های چهار و پنج طبقه حدودا متری ۷ تا ۸ میلیون تومان است. اما برای بلوک های بالای ۱۰ طبقه، هزینه ی ساخت کمتر از ۱۰ میلیون تومان نیست.
معاون مسکن شهری بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در رابطه با آخرین روند اجرای طرح نهضت ملی مسکن در شهرهای کمتر از ۱۰۰ هزار نفر اظهار داشت: در یک قالب، پروژه ها به صورت گروه ساخت است. زمینی که وزارت راه و شهرسازی به ما معرفی می کند تفکیک می نماییم و خدمات زیربنایی و آماده سازی را بر روی آن انجام می دهیم.

تقسیم بندی متقاضیان در گروههای ۳ تا ۴ نفره
سهرابی افزود: سپس متقاضیان را قرعه کشی و در گروههای ۳ تا ۴ نفره قرار می دهیم. در مواردی هم خانه های تک واحدی یا دو طبقه به مردم واگذار و آغاز به ساخت می نماییم. در مبحث تهیه پروانه و نظارت هم در کنار مردم هستیم. این موارد شامل گروه ساخت است که نزدیک ۴۰ هزار نفر را شامل می شود.
وی تصریح کرد: در قالبی دیگر راه اندازی بیشتر از ۵۰ هزار واحد به صورت امانی یعنی پیمان دستمزد را در دستور کار داریم. بدین صورت که ما پیمانکار می گیریم و مصالح و خدمات را تأمین می نماییم تا قیمت ساخت ارزان تر تمام شود و تورم کمتری به آن بخورد.
به قول سهرابی، مجموع تعهد بنیاد مسکن در طرح نهضت ملی مسکن سالیانه ۴۰۰ هزار واحد بوده که تا کنون حدود ۳۰۰ هزار واحد شروع شده است. در قسمت شهری تا کنون برای ۱۲۰ هزار واحد پروژه تعریف شده و در قسمت روستایی هم ۲۰۰ هزار فقره تسهیلات پرداخت می شود.
معاون مسکن شهری بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در رابطه با تأثیر نوسانات قیمت مصالح بر روند اجرای طرح نهضت ملی مسکن اظهار داشت: در مقطعی که یکدفعه دستمزد افزوده شد مقداری گرفتار کندی در اجرا شدیم اما هم اکنون پروژه متوقف نداریم.

متوسط ۲۲ درصدی پیشرفت نهضت ملی مسکن در شهرهای کوچک
سهرابی، میانگین پیشرفت طرح نهضت ملی مسکن در شهرهای کوچک و روستاها را ۲۲ درصد دانست و اضافه کرد: طبیعتا شروع به کار طرح های جدید، متوسط پیشرفت پروژه را گرفتار کاهش درصد می کند. اما هم اکنون بیشتر از ۷۲ هزار واحد از مرحله ی فونداسیون عبور کرده است. بیشتر از ۳۰۰۰ واحد در حین نازک کاری و نزدیک ۲۰۰ واحد افتتاح و به مردم واگذار شده است. ۳۰۰۰ واحدی که در مراحل پایانی قرار دارد فروردین ۱۴۰۲ همزمان با سالروز تشکیل حساب صد امام (ره) افتتاح می گردد.