یك كارشناس مطرح كرد قیمت نامتعارف واحدهای لوکس

به گزارش مدیرسا، یک کارشناس بازار مسکن اظهار داشت: معتقد به وجود حباب قیمت مسکن در مناطق جنوبی و متوسط تهران نیستم؛ آن چه که شکل گرفته متاثر از تورم زمین و رشد قیمت مصالح ساختمانی است. حباب در واحدهای لوکس و لاکچری بوجود آمده که بخشی از آن هم در ماه های اخیر تخلیه شده است.
حسن محتشم در گفتگو با ایسنا اظهار نمود: تا آن زمان که در رابطه با رشد نقدینگی فکری نشود کند داستان تورم کالاها همچون مسکن ادامه خواهد داشت. مسئله ی مهم در شرایط فعلی ثبات اقتصادیست. اینکه دلار نرخ های بالاتر را هم به خود ببیند و روی یک عدد تثبیت شود بهتر از اینست که در یک فرایند نوسانی نامشخص قرار بگیرد چونکه ابهام به تولید و سرمایه گذاری لطمه می زند.
وی ادامه داد: وقتی که ما شاهد خلق نقدینگی هستیم با افزایش قیمت مجموعه کالاها و خدماتی مواجهیم که مسکن هم جزئی از آن است. تغییر قیمت کالاها به تغییر قیمت نهاده های ساختمانی و متعاقبا نوسانات بازار مسکن منجر می شود.

دولت ۶۰۰ هزار واحد بسازد کفایت می کند
این کارشناس بازار مسکن با اشاره به اینکه ساخت و ساز در رکود قرار دارد اشاره کرد: در سالهای اخیر ساخت و ساز بخش خصوصی حدود ۴۰۰ هزار واحد مسکونی بوده که الان هم با مقداری شدت و ضعف، همین مقدار تولید می شود. آن چه که دولت باید انجام می داد اضافه کردن ۶۰۰ هزار واحد به این عدد بود تا تولید سالیانه ی مسکن به یک میلیون برسد اما در یک و نیم سال گذشته، بستر و شرایط افزایش ساخت و ساز فراهم نشد.
محتشم، پاشنه آشیل طرح نهضت ملی مسکن را کمبود منابع دانست و اظهار داشت: دولت می بایست بخش خصوصی را وارد پروژه نهضت ملی مسکن می کرد تا از راه منابع سازندگان، آورده متقاضیان و تسهیلات بانکی، کارها پیش برود. اما وزارت راه و شهرسازی راسا وارد کار شد و بعنوان کارفرما، پروژه ها را در دست گرفت. با عنایت به تورم، شاخصهای تعدیل هم می بایست هر سه ماه یک مرتبه به روز می شد اما این اتفاق رخ نداد یا دیر رخ داد. ازاین رو سازندگان تمایلی برای ورود به این پروژه ندارند.

هزینه ساخت مسکن در مناطق جنوبی تهران حدود ۲۵ میلیون تومان است
وی در رابطه با مبحث حباب در بازار مسکن اظهار داشت: متوسط قیمت خانه در تهران به ۴۸ میلیون تومان در هر متر مربع رسیده و در بعضی مناطق جنوبی قیمتها حدود ۲۵ میلیون تومان است. در جنوب تهران قیمت زمین به ازای هر واحد حدودا متری ۸ میلیون تومان است. متری ۱۲ میلیون تومان هم هزینه ساخت می شود و با هزینه های جانبی و حداقل سود برای سازنده به عددی حدود ۲۵ میلیون تومان می رسیم که با قیمت در مناطق جنوبی برابری می کند. ازاین رو برای محدوده جنوب تهران فرضیه ی حباب را نمی پذیرم.
این کارشناس بازار مسکن در عین حال تصریح کرد: حباب در آپارتمان های لاکچری و لوکس شمال تهران است که متقاضیان خاص خویش را دارد. آپارتمان و پنت هاوس در شمال تهران کالای عمومی نیست که به کلیت بازار مسکن تعمیم داده شود و اثری بر قدرت خرید عموم مردم ایجاد نماید. البته در آن مناطق هم گاها قیمتها به متری ۳۰۰ میلیون تومان رسیده بود که به سبب نبود مشتری، هم اکنون متری ۲۰۰ میلیون تومان شده و بخشی از حباب آن تخلیه شده است. به صورت کلی آپارتمان های معمولی و متوسط به پایین در شرایط فعلی حباب ندارد و آن چه در بازار می بینیم متاثر از هزینه های ساخت است.
محتشم، راهکار ایجاد آرامش در بازار مسکن را کنترل تورم دانست و اضافه کرد: به سبب رشد قیمت مسکن از حدود ۱۰ سال قبل تقاضای واقعی امکان ورود به بازار نداشته و الان هم ندارد. عمدتا تقاضاهایی که در هر مقطعی بوجود آمده سرمایه ای بوده است. این سرمایه ی کاذب به هر حال وجود دارد و تعیین کننده ی قیمت است. اگر تقاضای واقعی هم به بازار بیاید افزایش قیمت تشدید می شود.