تجهیز ساختمان ها و تاسیسات حیاتی به نصب دستگاه های شتاب نگار

مدیرسا: رئیس شبکه شتاب نگاری با بیان این که اکنون ۱۵۰۰ دستگاه شتاب نگار فعال در سراسر کشور وجود دارد از خرید ۸۰۰ دستگاه جدید در سال ۹۷ و نصب ۶۰۰ دستگاه تا حالا آگاهی داد.

به گزارش مدیرسا به نقل از وزارت راه و شهرسازی، اسماعیل فرزانگان، رییس بخش شتاب نگاری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی اظهار داشت: هم اکنون حدود یک هزار و ۵۰۰ ایستگاه شتاب نگاری فعال در سطح کشور وجود دارد که این دستگاهها وظیفه ثبت و رفتارهای رخداد زلزله را برعهده دارند.
رئیس بخش شتاب نگار مرکز تحقیقات راه مسکن و شهرسازی اشاره به این که در کشورهای پیشرفته و لرزه خیز تمامی ساختمان های بلند و مهم همین طور تأسیسات حیاتی همچون پل ها، نیروگاه ها، سدها، مجهز به دستگاه شتاب نگاری هستند اظهار داشت: اکنون در کشور ما بی شماری از پل ها، ساختمان ها تأسیسات زیربنایی و مهم پالایشگاه ها و نیروگاه ها مجهز به دستگاه شتاب نگار نیستند.
راه اندازی ۱۵۰ دستگاه شتاب نگار جدید در کشور طی دولت سیزدهم
فرزانگان توضیح داد: در دولت سیزدهم حدود ۱۵۰ ایستگاه شتاب نگاری جدید در سراسر کشور افتتاح شد.
وی با یادآوری این مطلب که خرید دستگاه های شتاب نگار جدید از سال ۹۷ در کشور شروع شد اظهار داشت: از ۹۷ تا کنون ۸۰۰ دستگاه شتاب نگار جدید خریداری شد از همان سال تا حالا ۶۰۰ دستگاه نصب شده است. در برنامه است تا در صورت امکان خرید دستگاه های جدید یک هزار دستگاه جدید و مدرن برسد.
رئیس شبکه شتاب نگاری مرکز تحقیقات راه مسکن و شهرسازی اضافه کرد: پیشنهاد خرید دستگاه های جدید شتاب نگار همه ساله در سرفصل بودجه های در رابطه با شبکه شتاب نگاری تعریف می شود و یکی از احکام برنامه ششم توسعه، توسعه شبکه شتاب نگاری است. همین طور برمبنای بند ض ماده ۱۴ قانون مدیریت بحران سامانه سریع زمین لرزه در کلان شهرها باید با خرید و نصب دستگاه های شتاب نگار به روز شود که این مساله در دستور کار مرکز دارد. در همین خصوص مرکز تحقیقات توانسته هر ساله بودجه مناسب برای خرید دستگاه های شتاب نگار را از سازمان برنامه و بودجه بگیرد.
وی افزود: یادمان باشد مطالبی همچون تغییرات نرخ ارز، تحریم و حتی پاندومی کرونا در خرید دستگاه های شتاب نگار تأثیر گذاشت.
فرزانگان درباب امکان ساخت دستگاه های شتاب نگار در داخل کشور اظهار داشت: هم اکنون کمپانی ها و کشورهای محدودی در دنیا این دستگاهها را با دقت و عملکرد بالا تولید می کنند و هنوز ایران زمان زیادی برای دستیابی به تکنولوژی یک دنیا برای ساخت دستگاه های شتاب نگار نیاز دارد.

منبع: