مدیرعامل راه آهن: مسیرهای ریلی ایران ترانزیت سریع تر و ایمن تری فراهم می کنند

به گزارش مدیرسا، مدیرعامل راه آهن با تشریح مسیرهای ریلی ایران اظهار داشت: در این مسیرها امکان واردات، صادرات و ترانزیت بار را داریم و این مسیرها علاوه بر ایمنی بیشتر می توانند باعث کوتاه شدن زمان و ارزان تر شدن جریان حمل و نقل کالا شوند.
به گزارش مدیرسا به نقل از ایسنا، سید میعاد صالحی در اجلاس بین المللی شناخت ظرفیت ها و پتانسیل های حمل و نقل ریلی جمهوری اسلامی ایران که با حضور هیات هایی از کشورهای روسیه، قزاقستان، قرقیزستان، بلاروس، ازبکستان، ترکمنستان، تاجیکستان، نمایندگان شرکت های حمل ونقلی ایرانی و مدیران راه آهن جمهوری اسلامی ایران برگزار شد، اظهار داشت: ایران می تواند در زمینه اتحادیه اقتصادی اوراسیا فرصت های شایانی ارائه کند و الان زمینه لازم جهت استفاده همسایگان از ظرفیت های جغرافیایی اقتصادی ایران برقرار است.
وی با اعلان اینکه توسعه ترانزیت و کریدورهای بین المللی از اهمیت بالایی برای راه آهن کشورها برخودار است، اضافه کرد: امیدوار هستم بدنبال برگزاری این اجلاس چنین هدفی به خوبی محقق شود.
مدیرعامل راه آهن افزود: ایران با این وِیژگی خاص جغرافیایی، علاوه بر مبادلات کالایی، آماده ارائه خدمات در عرصه ترانزیت و گردشگریست. راه آهن جمهوری اسلامی ایران اقدامات مختلفی را جهت راه اندازی قطارهای باری برنامه ای در مسیرهای عبوری انجام داده و امیدواریم بدنبال برگزاری این اجلاس فرصت های خوبی دراین زمینه فراهم گردد.
به گزارش شرکت راه آهن، صالحی با اعلان اینکه ایران نقاط مرزی مختلفی برای تبادلات بین المللی دارد، اشاره کرد: اکنون زمینه لازم جهت استفاده همسایگان از ظرفیت های جغرافیایی اقتصادی ایران برقرار است.
وی با اشاره به اهمیت طرح های درحال تکمیل رشت- آستارا و زاهدان – چابهار اضافه کرد: حالا از مرز بین المللی اینچه برون و سرخس امکان ارسال بار به بندر عباس وجود دارد و آمادگی داریم ظرف سه تا چهار روز بار را از سرخس تحویل گرفته و در بندرعباس تحویل دهیم.
معاون وزیر راه و شهرسازی از آمادگی ایران برای بیمه بارهای ریلی در کریدورهای بین المللی کشور آگاهی داد و اظهار داشت: همین طور دراین زمینه تخفیف هایی پیش بینی شده است که در ماه گذشته اطلاعات آن منتشر و به کشورهای مختلف ارسال شد.
صالحی با اشاره به اینکه مسیر نزدیکتری در راه شمال – جنوب با تکمیل محور اقیانوسی زاهدان – چابهار راه اندازی خواهد شد، افزود: حداکثر تا آخر سال ۱۴۰۲ (۱۴ ماه دیگر) مسیر نزدیکتر به اقیانوس هند ایجاد خواهد شد که حمل بار را تسریع می کند. با همکاری شرکت های حمل و نقل و فورواردی طی چهار ماه گذشته بیش از ۶۰ هزار تن بار از مبدأ سولیکامسک روسیه بصورت تمام ریلی تا بندرعباس ایران حمل شده است.
وی همین طور به امکان رهگیری بار در مسیرهای کریدورهای ریلی ایران اشاره و اشاره کرد: کریدور شمال – جنوب آماده بهره برداری از مسیرهای سرخس – بافق – بندرعباس و اینچه برون – تهران – بندرعباس است و امکان حمل ماهیانه یک میلیون تن بار در این مسیرها برقرار است به نحوی که سالیانه می توانیم از این مسیرها تا ۱۲ میلیون تن بار را حمل نماییم.
مدیرعامل شرکت راه آهن با اظهار امیدواری از این که این اجلاس فرصت خوبی برای اشتراک نظر و تبادل اطلاعات درباب ترانزیت و حمل و نقل ریلی باشد، اظهار داشت: در راه شمال – جنوب امکان حمل بار با عبور از مسیر کشورهای قزاقستان، ازبکستان و ترکمنستان به سمت سرخس یا اینچه برون و نهایتاً بندرعباس و در راه شرقی – غربی از سرخس و اینچه برون به تهران و سپس به مرز رازی و ترکیه برقرار است.
صالحی با تشریح مسیرهای ریلی کشورمان اشاره کرد: در این مسیرها امکان واردات، صادرات و ترانزیت بار را داریم و این مسیرها علاوه بر ایمنی بیشتر می توانند سبب کوتاه شدن زمان و ارزان تر شدن جریان حمل و نقل کالا شوند. بطور مثال می توان بارهایی که از شرق و غرب روسیه به سمت دریای سیاه و دریای سرخ و از آنجا به سمت هند حمل می شوند را مثال زد که از مسیر کریدورهای ایرانی کوتاه تر، سریع تر و ایمن تر حمل می شود.
مدیرعامل شرکت راه آهن با اشاره به برگزاری جلسات و تفاهمات انجام شده با کشورهای حوزه اوراسیا اظهار داشت: امیدوار هستم که با حمایت مقامات و روسای راه آهن های منطقه شاهد گسترش حمل و نقل بار ریلی و تبادل گسترده بار بوسیله شرکت های فورواردری باشیم.
صالحی با یادآوری این که فرصت فعلی ایجادشده برای همراهی و تبادل نظر و بهره برداری از کریدورهای منطقه ای در دو دهه اخیر بی نظیر است، اضافه کرد: در گفتگو با روسای راه آهن های کشورهای قزاقستان، روسیه و ترکمنستان به این فرصت بی بدیل اشاره کردم و مطمئنم می توانیم با اضافه کردن حمل ریلی کالاها، نقش راه آهن های حوزه اوراسیا را برجسته و تثبیت نماییم.

منبع: