فهرست مالکان بالای ۱۰۰ خانه آماده شد!

به گزارش مدیرسا، سرپرست دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی اظهار داشت: اطلاعات موجود در سامانه ملی املاک و اسکان کشور در مورد وضعیت اقامتگاه های مسکونی بیشتر از ۷۳ میلیون شخص حقیقی و حقوقی تکمیل شده است.
به گزارش مدیرسا به نقل از ایسنا، ابوالفضل نوروزی، مشاور وزیر راه و شهرسازی و سرپرست دفتر اقتصاد مسکن روند تکمیل اطلاعات سامانه املاک و اسکان را شرح داد و ضمن اشاره به این که همکاری خوبی در مبحث دریافت مالیات خانه های خالی با سازمان امور مالیاتی بوجود آمده است، توضیح داد: شناسایی خانه های خالی در حال افزایش می باشد و با اولویت دانه درشت ها این مالیات دریافت خواهد شد. بدین منظور وزارت راه و شهرسازی طی نامه ای لیست اشخاص حقوقی و حقیقی دارای بیشتر از ۱۰۰ و بین ۵۰ تا ۱۰۰ واحد مسکونی خالی را به سازمان امور مالیاتی ارسال کرده است.
سرپرست دفتر اقتصاد مسکن با بیان این که قبل از ارسال این لیست با ارسال پیامک و نامه اخطار، مهلت یک هفته ای برای مشخص کردن وضعیت واحدهای مسکونی، به اشخاص داده شد اظهار داشت: برخی با خوداظهاری، ساکن را معرفی یا ملک را برای فروش و اجاره به بازار ارائه کردند. بعد از اتمام مهلت لیست اشخاصی که تکمیل نکردند به سازمان امور مالیاتی برای دریافت مالیات ارسال شد.
مشاور وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه در لیست ارائه شده به سازمان امور مالیاتی در مورد خانه های خالی ۱۰ شخص حقوقی وجود داشت، توضیح داد: به اشخاص دارای واحدهای مسکونی خالی بین ۲۰ تا ۵۰ طی نامه ای اخطار داده شده و در مرحله تعیین تکلیف برای ارسال لیست به سازمان امور مالیاتی قرار دارد.
وی در مورد همکاری دستگاه ها برای تکمیل اطلاعات سامانه املاک و اسکان اظهار داشت: با پیگیری مستمر، بیشتر از ۳۵۰ میلیون رکورد اطلاعاتی از دستگاههای اجرایی مختلف دریافت شده و بعد از کیفیت سنجی و استخراج اطلاعات محل سکونت اشخاص و همینطور اطلاعات در رابطه با مالکیت واحدهای مسکونی، مورد بهره برداری قرار گرفته است. در این خصوص اطلاعات موجود در سامانه ملی املاک و اسکان کشور شامل اقامتگاه های مسکونی بیشتر از ۷۳ میلیون شخص حقیقی و حقوقی است.
برپایه اعلان وزارت راه و شهرسازی، نوروزی با اشاره به اینکه به منظور به روزرسانی اطلاعات برخی دستگاه ها نیاز است که همکاری لازم را انجام دهند، اضافه کرد: بعنوان نمونه سازمان ثبت اسناد و املاک از ۵ سرویس مورد نیاز سامانه، سه سرویس را در اختیار وزارت راه قرارداده و دو سرویس مهم دیگر مانند دفتر املاک الکترونیک را در اختیار سامانه قرار نداده است. بعضی از شهرداری های کلانشهرها مانند تهران اطلاعات بروز و برخط صدور پروانه ساختمانی و پایان کار را تابحال به این وزارت خانه عرضه نکرده است.
مشاور وزیر راه و شهرسازی در مورد ضرورت خوداظهاری مردم و تکمیل اطلاعات مالکیت و سکونت اشخاص اظهار داشت: تکمیل سامانه املاک و اسکان مزایای بسیاری در برنامه ریزی بازار مسکن، سهولت در امور عموم مردم و پیشگیری از کلاهبرداری دارد که باید در اسرع زمان به بهره برداری برسد. قانون به منظور پیشگیری از ثبت خوداظهاری اشتباه و یا عدم خوداظهاری سه ضمانت در نظر گرفته است. بدین ترتیب که باید تمامی خدمات عمومی دستگاه ها با استعلام از سامانه املاک و اسکان انجام گیرد، اشخاصی که خود اظهاری نکردند تعرفه برق واحد مسکونی آنها با بالاترین پلکان محاسبه و ملک مذکور بعنوان خانه خالی محسوب و مالیات دریافت شود. ازاین رو از مردم درخواست می شود تا هر چه سریعتر به سامانه املاک و اسکان به نشانی (amlak.mrud.ir) رجوع و برای خوداظهاری اقدام نمایند.

منبع: