روایت اقتصاد ایران در ۱۴ اسفند این برزیلی های مشکوک!

به گزارش مدیرسا، با افزایش قیمت گوشت قرمز در هفته های گذشته، دولت با هدف مدیریت بازار، گوشت یخ زده داخلی و وارداتی را بشکلی گسترده در بازار عرضه نمود تا قیمتها مدیریت شوند، موضوعی که البته خط قرمزهای خویش را هم دارد.
به گزارش مدیرسا به نقل از ایسنا، بعد از انتشار خبرهایی در رابطه با سلامت و کیفیت گوشت های وارداتی از برزیل که در چند کشور دنیا هم عنوان شد، حالا ایران اعلام نموده که تا وقتی که سلامت این محصولات تایید نشود، واردات متوقف خواهد شد.
ورود ممنوع روز: گوشت برزیلی
سخنگوی سازمان دامپزشکی می گوید که واردات گوشت از برزیل تا وقتی که این کشور به صورت رسمی سلامت دام هایش را تایید نکند، ممنوع می باشد. در برزیل ناظران شرعی بر نحوه ذبح دام نظارت دارند. از طرفی در پست های قرنطینه کشور هم آزمایش هایی صورت می گیرد. یعنی نمونه برداری صورت می گیرد و در صورت تایید سلامت گوشت وارداتی وارد بازار می شود.
در بازار خودرو هم همچنان برنامه ریزی دولت برای واردات ادامه دارد و در این حوزه آخرین آمار از ثبت نام کنندگان انتشار یافته است. مدیر طرح واردات خودروی وزارت صمت، ضمن اشاره به این که حدود ۱۲۰ هزار نفر برای خودروهای وارداتی ثبت نام کرده اند از آغاز بررسی تطابق شرایط ثبت نام کننندگان با شرایط طرح اطلاع داد و اعلام نمود تلاش ما بر اینست که قرعه کشی روز سه شنبه ۱۶ اسفند در حضور نهادهای نظارتی و به صورت فیزیکی صورت گیرد.
در دیگر خبر در ارتباط با حوزه تجارت، ایران با قطر همکاریهای خویش را ادامه خواهد داد. فرزاد پیلتن، مدیرکل دفتر غرب آسیای سازمان توسعه تجارت ایران اظهار داشت: همایش بزرگ تجاری و سرمایه گذاری ایران و قطر، با حضور ۲۰ هلدینگ و شرکت بزرگ تجاری و سرمایه گذاری قطری و بیشتر از ۲۰۰ شرکت ایرانی، توسط بانک توسعه قطر، سفارت قطر در تهران و با همکاری سازمان توسعه تجارت ایران برگزار می شود.
کاهش روز: قیمت ارز
در دومین هفته روز هم بازار ارز آرامشی نسبی را تجربه نمود. بازار ارز امروز شاهد کاهش قیمت نسبت به روز گذشته بود و هر دلار آمریکا در میدان فردوسی به حدود ۵۲ هزار تومان رسید. البته در این بازار عموما فروشنده به چشم می خورد و صف فروش قویتر از خرید دلار است.
معامله در مرکز مبادله ارز هم ادامه دارد. مدیر تالار ارز خدماتی مرکز مبادله ایران از تخصیص و معامله حدود یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون یورو ارز در مرکز مبادله ایران در چارچوب ارز نیمایی، حواله و خدماتی از زمان راه اندازی این مرکز تابحال اطلاع داد.
در بازار جهانی اما افزایش قیمت طلا همچنان ادامه دارد. طلای جهانی در سال ۲۰۲۳ با قیمت ۱۸۲۵ دلار شروع شد، سپس در دوم فوریه بعد از اولین جلسه فدرال رزرو در سال، به بالاترین حد خود در سال و ۱۹۷۵ دلار رسید اما تداوم نشانه های تورم، دلار قوی و افزایش بازده اوراق قرضه به علت انتشار گزارش مشاغل ایالات متحده در ماه ژانویه، همگی به افزایش قیمت طلا به سمت حمایت کلیدی در ۱۸۰۰ دلار در انتها ماه بعد کمک کردند.
وعده روز: کاهش تورم
وزیر اقتصاد امروز اعلام نمود که در سال آینده تورم کاهشی می شود. سید احسان خاندوزی در اولین همایش ملی قرض الحسنه اظهار نمود: همه برنامه دولت و بانک مرکزی برای سال آینده کاهش تورم نسبت به سال جاری است و در زمینه تدابیر ارزی با عنایت به اختیارات خوبی که به بانک مرکزی داده شده امیدواریم در این شرایط بر نوسان غلبه کند. وی افزود: مطمئنا در سال آینده شاهد نرخ تورم کمتری نسبت به سال جاری خواهیم بود.
وزیر نفت نیز امروز از اولویت های این بخش سخن گفت. وزیر نفت اظهار داشت: پروژه بزرگ ایران ال ان جی که بیشتر از هشت سال زیر باران و گرمای سوزان منطقه ویژه پارس رها شده بود را توانستیم فعال نماییم، پیشبینی می شود بخش شیرین سازی این پروژه اوایل سال آینده به بهره برداری برسد و تلاش می نماییم تا پایان دولت سیزدهم به نتیجه برسد.
در زمینه انرژی هم قطری ها در خبرهای ایران حضور داشتند. معاون پروژه های کلان انرژی سازمان گسترش و نوسازی اظهار داشت: ۱۵۰ میلیارد دلار پروژه صنعتی پارس جنوبی سبب شد از رقیب قطری جلوتر بزنیم، مخازن قطر در میدان مشترک پارس جنوبی ۲ برابر ایران است اما ما بیشتر از آنها تولید می نماییم در واقع پارس جنوبی بزرگ ترین دستاورد جمهوری اسلامی پس از دو دهه است.
سبزپوش روز: بازار بورس
پس از روند نزولی روز گذشته، بورس بار دیگر مثبت شد. شاخص کل بورس امروز با ۷۷۳۰ واحد افزایش تا رقم یک میلیون و ۷۹۵ هزار واحد صعود کرد. شاخص کل با معیار هم وزن هم ۴۵۷۱ واحد افزوده شد و به رقم ۵۳۷ هزار و ۵۶۳ واحد رسید.
همینطور رئیس سازمان بورس هم در گفت و گو با ایسنا درباره عرضه خودرو در بورس توضیح داد. رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با تکیه بر این که قیمت پایه خودرو ها باید اصلاح گردد، اظهار داشت: اگر سال جاری خودروسازها می خواستند با وضعیت سال قبل فعالیت کنند باید فعالیت خویش را متوقف می کردند؛ چونکه به کارخانه پول سوزی تبدیل گشته بودند. هر صنعتی اینطور باشد از بین می رود. باید یک دوره کوتاهی تحمل نماییم و اجازه دهیم خودروساز محصول خویش را با قیمت مناسب بفروشد.
ایسنا همینطور در خبری با عنوان سقف قیمت بلیت های هواپیما چقدر است؟ به آخرین وضعیت قیمتها در این بازار و الزامات قانونی موجود در این عرصه پرداخته است.

منبع: