پس از افت قیمت دلار نرخها در بازار مسکن گرفتار افت شد

مدیرسا: با فروکش کردن نوسانات بازار ارز، نرخها در بازار مسکن تهران و شهرهای اطراف همچون پردیس گرفتار افت شد.
به گزارش مدیرسا به نقل از ایسنا، بررسی های میدانی از افت تقاضای سوداگری در بازار مسکن تهران و شهرهای حومه آن حکایت دارد. مشاوران املاک می گویند که بعد از فروکش کردن التهاب بازار ارز، معاملات مسکن و به تبع آن نرخها گرفتار افت شده است.
بنا به قول واسطه های ملکی، تقاضای سرمایه گذاری و سفته بازی که بطور معمول با نوسانات بازار ارز بالا می رود گرفتار کاهش شده و دلالان از بازار مسکن عقب نشینی کرده اند. معدود معاملات از طرف متقاضیان مصرفی به انجام می رسد. در شهر تهران عمده خریدها از نوع تبدیل است اما در شهرهای جدید پردیس و هشتگرد گاهی حضور خانه اولی ها دیده می شود. این در حالیست که تا حدود دو هفته قبل تحت تاثیر انتظارات تورمی، عمده معاملات توسط سفته بازان و دلالان انجام می شد.
بیشتر بخوانید
کوچ سرمایه ها به بافت فرسوده
در صورتیکه طی یک سال اخیر شیب نرخها در بازار مسکن شهرهای تهران و پردیس افزایشی بود، طی چند روز اخیر با ریزش قیمت دلار و افت خریدهای سرمایه ای، نرخ های پیشنهادی هم ۱۰ تا ۱۵ درصد کم شده است.
با کاهش قیمت ارز، نهاده های ساختمانی هم ارزان تر شده و این عامل در کاهش نرخ های پیش فروش مسکن در تهران و پردیس تاثیر گذاشته است. بازار آهن در یک هفته اخیر روند کاهنده به خود گرفته و هر شاخه آهن نسبت به دو روز قبل کاهش ۷۰۰ هزار تومانی قیمت را تجربه نمود.
ارزیابی برخی فعالان بازار مسکن این است که کسادی معاملات و افت قیمت های پیشنهادی مسکن تا آخر سال جاری ادامه پیدا کند.

منبع: