رئیس سازمان جهاد كشاورزی آذربایجان شرقی: آذربایجان شرقی قطب گلخانه های مدرن کشور است

به گزارش مدیرسا، رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی از صادرات بیشتر از ۳۲۰ میلیون دلاری محصولات کشاورزی استان اطلاع داد و اظهار داشت: آذربایجان شرقی قطب گلخانه های مدرن کشور است.

به گزارش مدیرسا به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی، اکبر فتحی در جمع خبرنگاران بیشتر محصولات صادراتی بخش کشاورزی آذربایجان شرقی را شامل محصولات گلخانه ای، فراورده های دامی، چرم و پوست و کنسانتره اعلام و اظهار نمود: همان گونه که اشاره شد این محصولات به ۵۲ کشور اروپایی و آسیایی همچون کشورهای همسایه و روسیه صادر می شود.
وی ضمن اشاره به افزایش قابل توجه تولید محصولات کشاورزی آذربایجان شرقی در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال پیش از آن اظهار داشت: سال قبل با افزایش ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار تنی محصولات مواجه بودیم که افزایش ۱۰ برابری محصولات گلخانه ای و هم زیرکشت بردن زمینهای آیش همچون این موارد است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی در ارتباط با اقدامات عملی شعار سال قبل تصریح کرد: شعار سال قبل بر اساس اشتغال و دانش بنیان بود که در حوزه دانش بنیان بودن بخش کشاورزی نسبت به سایر بخش ها عقب مانده است اما در ابتدای همان سال طبق مصوبه وزارت جهاد کشاورزی ما هم بنا را بر دانش بنیان کردن بخش های جهاد کشاورزی کردیم و نیازمندی های دانش بنیانی را احصا و بر آن اساس فراخوان صادر کردیم.
فتحی افزود: بر این اساس دانشگاه ها و پارک علم و فناوری همکاری خوبی با ما کردند و دهکده نوآوری و فناوری را با تأسیس ۳۶ شرکت ایجاد کردیم که ۱۳ شرکت الان به دانش بنیان تبدیل گشته اند.
وی اشتغال فارغ التحصیلان بخش کشاورزی را منوط به رونق تولید و رشد آن دانست و اظهار داشت: هم در حوزه تشکیل شرکتهای دانش بنیان و هم جذب دانش آموختگان اقدامات خوبی انجام شد که در این خصوص ۱۵۰ شرکت خدمات نظام مهندسی استان درحال تبدیل به دانش بنیان هستند.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی ضمن اشاره به نیازهای جانبی بخش کشاورزی از تولید بعضی از تجهیزات نوین کشاورزی توسط شرکتهای دانش بنیان اطلاع داد و اضافه کرد: با عنایت به این که نهاده های دامی بیشترین نیاز دامداران بوده و بیشتر آن محصول وارداتی است، چند شرکت دانش بنیان حالا از ضایعات محصولات کشاورزی فراورده های دامی تولید می کنند همینطور در زمینه آبیاری نوین هم تجهیزات مورد نیاز در استان توسط شرکتهای دانش بنیان تولید می شود.
فتحی همینطور در زمینه تحقق شعار سال سال جاری تصریح کرد: نامگذاری شعارهای سال پایه اقتصادی دارند و رهبر معظم انقلاب هم هوشمندانه مهار تورم را در کنار رشد تولید مطرح نمودند چون که مهار تورم منجر به رکود می شود اما رشد تولید جدا از سرمایه گذاری نیست و در قسمت کشاورزی برای ایجاد تولید باید سرمایه گذاری جدیدی اتفاق افتد.
وی افزود: در ارتباط با سرمایه گذاری در قسمت کشاورزی سال قبل سال بی نظیری در اینباره بود چونکه شرکتهای بزرگ صنعتی هم در زمینه گلخانه، دامداری، پرورش زنبورعسل و غیره سرمایه گذاری کلانی انجام دادند و از این حیث آذربایجان شرقی قطب گلخانه های مدرن کشور است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی برندسازی را پاشنه آشیل محصولات کشاورزی استان دانست و اظهار داشت: این استان با داشتن محصولات بی نظیری همچون پنیر لیقوان قابلیت برند شدن را دارد که حوزه بازرگانی سازمان با همکاری اتاق بازرگانی و وزارت صنعت و معدن وارد شده است.
فتحی افزود: البته محصولات گلخانه ای استان همچون خیار، گوجه فرنگی و فلفل تولیدی در منطقه آزاد ارس الان به برند (تجاری سازی) تبدیل گشته است به طوری بیشترین محصول تولیدی به کشور روسیه و ترکیه و برخی کشورهای همجوار صادر می شود.
وی ضمن اشاره به تنوع محصولات کشاورزی استان اظهار داشت: زردآلوی مرند، نخودچی ممقان، پسته و زعفران بناب همچون محصولات مرغوب ما هستند که درحال تبدیل به برند (نام تجاری) شدن هستند.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه در زمینه تولید زعفران استان درحال تبدیل شدن به قطب در کشور است، اضافه کرد: با وجود سابقه طولانی استانهای دیگر در زمینه تولید زعفران، عملکرد هکتاری ما و هم کیفیت زعفران تولیدی استان در کشور نمونه است و از هر هکتار چهار تا ۶ کیلو زعفران برداشت می شود که نسبت به سایر استان ها ۲ کیلو بیشتر است.
فتحی همینطور افزود: در زمینه تولید پسته هم عملکرد هکتاری استان نسبت به کرمان بالاتر است به صورتی که در کرمان در هر هکتار ۱.۱ تن و در آذربایجان شرقی ۱.۴ تن پسته برداشت می شود و از نظر کیفیت هم سبزینگی مغز پسته تولیدی استان بیشتر از سایر محصولات است.

منبع: