مهار تورم، رشد تولید، رابطه انگیزه نیروی کار با رشد تولید و مهار تورم

به گزارش مدیرسا، یک کارشناس حوزه کار ابزار اصلی تولید را سرمایه انسانی دانست و اظهار داشت: هر اقدامی که انگیزه نیروی کار برای فعالیت را کم کند، مانع تولید به حساب می آید.

حمید نجف در گفت و گو با ایسنا، با اشاره نامگذاری شعار سال در رابطه با تحقق رشد تولید و مهار تورم اظهار نمود: مهم ترین دغدغه کارگران و نیروهای کار دغدغه معیشتی است و کارگری که دغدغه معیشت داشته باشد، به تدریج انگیزه های شغلی خویش را از دست می دهد؛ این مسأله به تدریج به تولید کارگاه و کارخانه آسیب وارد می نماید و بهره وری بنگاه را می کاهد.

وی افزود: یکی از موانع بر سر راه تولید که در شعارهای چند سال گذشته از جانب مقام معظم رهبری مطرح بوده، رفع موانع تولید و ایجاد انگیزه کار است، ازاین رو برای رشد تولید باید عوامل موثر در آن که انگیزه کار و بعد از آن حقوق و دستمزد است مورد توجه قرار گیرد.

این کارشناس حوزه کار ابزار اصلی تولید را سرمایه انسانی دانست و تصریح کرد: این سرمایه انسانی موتور محرکه اقتصاد است که چرخ تولید را در کشور به گردش درمی آورد، بنابر این هر اقدامی که انگیزه نیروی انسانی را برای کار و فعالیت کاهش بدهد، مانعی برای تولید به حساب می آید.

نجف افزود: درست است که افزایش حقوق و دستمزد می تواند بر تورم تأثیر بگذارد ولی باید دید که درصد تأثیر گذاری آن چقدر است؟ سهم دستمزد در قیمت تمام شده زیر ۱۰ درصد است و باقی آنرا مواد اولیه، هزینه های جانبی، آب و برق و گاز، انرژی و مالیات تشکیل می دهد بنابراین سهم کمی دارد. ضمن این که پارسال اغلب محصولات تولیدی رشد داشتند اما آیا سهم کارگر یا نیروی انسانی از افزایش تولید یا سود تولید هم رشد کرد؟

وی ضمن اشاره به تجربه کنترل حقوق و دستمزد در سال های گذشته اظهار نمود: کنترل حقوق و دستمزد برای کنترل تورم تجربه ای بود که سال های گذشته صورت گرفت و نتیجه آنرا دیدیم بنابر این افزایش دستمزد تأثیر بالایی در تورم ندارد.

این کارشناس اقتصادی برخی سیاست گذاری ها در حوزه اقتصاد را در بالا رفتن تورم اثرگذار دانست و تغییر نرخ کالاهای اساسی را باعث تغییر قیمت محصولات کارخانه های مواد غذایی عنوان نمود.

نجف درعین حال تحقق شعار سال را در سایه توجه به انگیزه و دستمزد نیروی کار دانست که بر تولید باکیفیت موثر است و اظهار داشت: متولیان امر باید تولید را تقویت نمایند تا مهار تورم رخ دهد و مولفه های تقویت تولید، انگیزه کار، حقوق و دستمزد و بهره وری بنگاه است که اگر این موارد رعایت شود به مهار تورم نزدیک خواهیم شد.

این کارشناس حوزه کار ترک کار و رشد مشاغل کاذب و دلالی را یاد شده قرار داد و اظهار داشت: اگر امروز به فرهنگ کار و ارزش کار کمتر بها داده می شود، به این علت است که افراد به دنبال حفظ معیشت خود و تأمین خانواده هستند و ناچار به سمت شغل های کاذب و عموما خدماتی می روند.

وی در انتها عدم تأمین نیروی کار را در بروز ناهنجاری های اجتماعی موثر خواند و اظهار داشت: افزایش ناهنجاری های اجتماعی، جرایم و بزهکاری های بسیاری مثل سرقت موبایل و قطعات ماشین را به دنبال دارد.

منبع: