تفاهم ایران و روسیه برای ساخت و تعمیر هواپیما

به گزارش مدیرسا، به دنبال گسترش ارتباطات ایران و روسیه در حوزه صنعت هوایی، رئیس سازمان هواپیمایی از تعمیر و تأمین قطعات هواپیما به صورت مشترک بین ایران و روسیه در شرایط تحریم اطلاع داد.
به گزارش مدیرسا به نقل از ایسنا، مسؤلان حوزه هوایی در یک سال قبل از اقدامات انجام شده در مورد تعمیرات هواپیما در ایران سخن گفتند و نه تنها بر راه اندازی نهضت تعمیر قطعه و بی نیازی به کشورهای دیگر برای تعمیر تاکید داشتند، بلکه از این حد هم فراتر رفتند و رستم قاسمی -وزیر فقید راه و شهرسازی- اظهار نمود: با وجود تحریم ها، به توانی در سازمان هواپیمایی ایران رسیده ایم که نه تنها هواپیماها در ایران را تعمیر می نماییم، بلکه خیلی از کشورهای همسایه متقاضی تعمیر هواپیماهایشان توسط ما هستند.
همینطور در حالیکه در مقاطعی در رسانه ها، اخباری از تعمیر هواپیماهای روسی در ایران انتشار یافته بود، قاسمی هم به این مورد صحه گذاشته و شهریورماه بود که اعلام نمود با دانش متخصصان ایرانی، ۹ فروند هواپیمای روسی در ایران درحال تعمیر است و این نشان داده است از خیلی از تحریم ها عبور کردیم و به تکنولوژی تعمیرات دست یافته ایم.
بعد از آن هم محمد محمدی بخش -رئیس سازمان هواپیمایی کشوری- با تایید ادعای تعمیر هواپیماهای روسی در ایران، اظهار داشت: ما به سطحی از تخصص در تعمیرات هواپیما رسیده ایم که نه تنها هواپیمای روسیه بلکه قطعات هواپیماهای غربی ایرباس و بویینگ برخی از کشورهای منطقه را در ایران تعمیر می نماییم. البته این که در تعمیرات توانمند هستیم به معنای تأمین همه نیازها در حوزه تعمیر و نگهداری نیست.
امضای تفاهمنامه های دوجانبه در حوزه هوایی و هوانوردی میان ایران و روسیه
در عین حال در حالیکه در ماه های گذشته ایران در کوشش برای ترمیم ارتباطات بین المللی و برقراری تفاهمنامه با کشورهای دوست است، رئیس سازمان هواپیمایی کشوری در نیمه دوم فروردین ماه در سفری یک روزه به مسکو با معاون وزیر حمل و نقل روسیه دیدار و گفتگو کرد و بر توسعه همکاریهای طرفین در زمینه هوانوردی همچون افزایش پروازها و ایجاد خطوط پروازی جدید تصریح کرد و خواستار استفاده از ظرفیت های گردشگری دو کشور برای افزایش تعداد مسافران هوایی دو کشور شد.
در این خصوص به نقل از وزارت راه و شهرسازی، محمدی بخش در مورد دیدار با معاون وزیر حمل و نقل روسیه اظهار داشت: طی سفر فوق العاده یک روزه به دستور مقام عالی وزارت، با عنایت به اینکه ما طی یک سال و نیم گذشته موضوعات گوناگونی را در چارچوب همکاری دو کشور ایران و روسیه داشتیم، مهم ترین مبحث بحث افزایش پروازهای طرفین و توسعه همکاریهای حوزه هوایی و هوانوردی، هماهنگی در حوزه بررسی سوانح و مشارکت طرفین بود.
وی ادامه داد: همینطور استفاده از زیرساخت های آموزشی، مراکز تعمیر و نگه داری که به لطف خداوند در چارچوب تفاهمنامه ها و قراردادهای دوجانبه بین ایران و روسیه در عالی ترین سطح به امضا رسید.
معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: مهم ترین دستاورد این گونه سفرها و این سفر آن بود که امروز تمام تأییدیه های ایران در حوزه های هوایی همچون استاندارد، بخش های تعمیر و نگهداری، آموزش، دفاتر طراحی و ساخت و تولید محصولات، مورد تأیید سازمان هواپیمایی کشوری روسیه قرار گرفت، به این نحو که می توانیم همه محصولاتمان را در حوزه تعمیر و نگه داری و تعمیر قطعات و تأمین قطعات به صورت مشترک استفاده نماییم و این می تواند آورده ی خوبی برای دو کشور ایران و روسیه در شرایط تحریم داشته باشد.
محمدی بخش در مسافرت خود به مسکو در دیدارهای جداگانه با کاظم جلالی سفیر ایران در روسیه جهت توسعه مناسبات بخش هوایی دو کشور قدردانی کرده و در جلسه ای که با مدیر کمیته بررسی هوایی(MAK) کشورهای مشترک المنافع منطقه (CIS) حضور یافت، طی این جلسه مقرر شد زمینه همکاریهای فنی خصوصا بررسی سوانح هوایی و استفاده از زیرساخت ها و تجارب کمیته بررسی سوانح هوایی (MAK) برای استقرار و بهره برداری کارگاه های پیشرفته بررسی سوانح فراهم گردد.
آمادگی شرکتهای هواپیمایی روسیه برای ایجاد خطوط جدید پروازی
چالیک معاون وزیر حمل و نقل فدراسیون روسیه هم همکاریهای دو کشور در زمینه هوانوردی را بسیار قدیمی و دوستانه خواند و اظهار امیدواری کرد با لغو روادید برای اتباع دو کشور شاهد جهش در تعداد مسافران علاقمند سفر به ایران باشیم.
وی آمادگی شرکتهای هواپیمایی و همینطور آژانس های گردشگری روسیه را برای ایجاد خطوط جدید پروازی به شهرهای مختلف ایران اعلام نمود و از شرکتهای هواپیمایی ایرانی هم خواهان ایجاد مقاصد پروازی جدیدی در روسیه شد.

منبع: