رئیس سازمان بازرسی كل كشور: اگر صنعت هوایی زیان ده است چرا اینقدر متقاضی دارد؟

به گزارش مدیرسا، رئیس سازمان بازرسی کل کشور با اشاره به اینکه خیلی از شرکت ها از قیمت کم و دستوری بلیت هواپیما گلایه مند هستند، اظهار داشت: ۴۰ الی ۵۰ شرکت خصوصی وجود دارد که با یک الی دو هواپیما وارد چرخه صنعت هوایی شده اند و بسیاری هم در نوبت ورود هستند. حال سوال اینجاست که اگر صنعت هوایی زیان ده است، چرا تا این اندازه متقاضی دارد؟

به گزارش مدیرسا به نقل از روابط عمومی سازمان بازرسی کل کشور، خدائیان در جمع سربازرسان، بازرسان و کارشناسان بازرسی کل امور راه و شهرسازی سازمان بازرسی از این بخش بعنوان یکی از بازرسی های مهم سازمان یاد کرد و اضافه کرد: عملکرد این بخش در حوزه مسکن و حمل و نقل (جاده ای، ریلی، هوایی و دریایی) نقش بسیار مهمی در زندگی روزمره مردم دارد.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور افزود: امروزه بزرگترین مشکل هر خانواده و جوان ایرانی تأمین مسکن و سرپناه است و سازمان بازرسی کل کشور می تواند از راه عمل به وظایف خود و نظارت بر اجرای قوانین در این عرصه اثرگذار باشد.

وی با اشاره به اینکه تأثیر عملکرد سازمان بازرسی کل کشور در بسیاری حوزه ها از تأثیر عملکرد دستگاههای اجرایی کمتر نیست، تصریح کرد: سازمان بازرسی کل کشور چشم بینای نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران است تا با نظارت بر عملکرد مجریان، اگر مشاهده کرد مدیر و کارگزاری بموقع به وظیفه اش عمل نمی کند او را شناسایی و معرفی نماید.

خدائیان در ادامه ضمن اشاره به این که نظارت سازمان بازرسی کل کشور باید فعال و در لحظه باشد تا مدیران جرات عرضه گزارش های خلاف واقع و آمار اشتباه نداشته باشند، بر دقیق و بروز بودن اطلاعات بازرسان در سازمان بازرسی تصریح کرد.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور در ادامه به برخی مشکلات و تخلفات صنعت هوایی کشور اشاره نمود و خطاب به بازرسان راه و شهرسازی سازمان بازرسی خواهان انعکاس سریع مشکلات این حوزه به متولیان شد.

وی در مورد صنعت هوایی کشور بیان داشت: هواپیما باید از بالاترین استانداردهای جهانی برخوردار باشد و مراجع نظارتی و تخصصی باید در اعلام نظر راجع به هواپیمایی که به صنعت هوایی کشور ملحق می شود از رعایت هیچ استانداردی کوتاه نیایند. بنابراین درصورتیکه یک شرکت هواپیمایی قصد خرید هواپیمای دست دوم را دارد نباید اجازه داد از هواپیمایی استفاده گردد که عمر مفید خویش را سپری نموده و به اصطلاح از رده خارج است؛ چونکه اگر هواپیما نداشته باشیم بهتر از اینست که هواپیما ایمن نباشد.

دومین چالش مطرح شده از جانب خدائیان قیمت بلیت هواپیما بود. وی در این حوزه اظهار نمود: علیرغم این که شرکتهای هواپیمایی از سوخت یارانه ای و برای تأمین قطعات از ارز ترجیحی استفاده می نمایند، لیکن خیلی از شرکت ها از قیمت کم و دستوری بلیت هواپیما گلایه مند هستند.

وی افزود: از سوی دیگر ۴۰ الی ۵۰ شرکت خصوصی وجود دارد که با یک الی دو هواپیما وارد چرخه صنعت هوایی شده اند و بسیاری هم در نوبت ورود هستند. حال سوال اینجاست که اگر صنعت هوایی زیان ده است، چرا تا این اندازه متقاضی دارد؟

رئیس سازمان بازرسی کل کشور از فروش چارتری بعنوان یک مشکل شرکتهای هواپیمایی یاد کرد و افزود: بعضی از مسؤلان شرکتهای هواپیمایی از دست های پشت پرده سیستم چارتری صنعت هوانوردی گله مند هستند و اظهار می کنند شرکتهای محدودی فروش چارتری را در اختیار دارند و اجازه نمی دهند شرکت ها بلیت خویش را به صورت سامانه ای در اختیار مردم قرار دهند و انحصاری بوجود آورده اند که شرکت ها ناچار به همکاری با آنها هستند.

خدائیان از بازرسان سازمان بازرسی کل کشور خواست به این مورد ورود کرده و بررسی نمایند که چه تخلفات یا سوء جریان هایی در این حوزه وجود دارد و اگر رانتی در این مورد وجود دارد آنرا شناسایی و برخورد کنند.

موضوع دیگری که رئیس سازمان بازرسی کل کشور در ادامه به آن اشاره داشت تاخیرهای مکرر پروازها بود. دکتر خدائیان با تکیه بر ورود جدی سازمان بازرسی کل کشور در این عرصه خطاب به بازرسان تصریح کرد که این مورد را از باب حقوق عامه با جدیت پیگیری کنند.

خدائیان ضمن اشاره به تصادفات جاده ای اظهار داشت: علت اغلب تصادفات، خطای انسانی عنوان می شود ولی باید به این نکته هم توجه کرد که برخی نقاط جاده ای کشور حادثه خیز هستند و باید دستگاههای مربوطه تدبیری را برای اصلاح آن اتخاذ کنند، سازمان بازرسی کل کشور هم حتما باید اخطار جدی عرضه کند.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور در انتها با تکیه بر رعایت قوانین ساختمان سازی خاطرنشان کرد: باید همه مراحل ساختمان سازی از ابتدا تا پایان با دقت از جانب مسؤلان متولی مورد رصد و نظارت قرار گیرد تا شاهد تخریب یک ساختمان نوساز بعد از وقوع حوادث و بلایای طبیعی نباشیم و در این حوزه اگر پس از وقوع این حوادث افراد مسئول بازخواست شوند جنبه پیشگیرانه خواهد داشت.

در این نشست معاون نظارت و بازرسی امور تولیدی و بازرس کل امور راه و شهرسازی به بیان گزارشی از اقدامات صورت گرفته در حوزه راه و شهرسازی پرداختند.