نرخ آپارتمان های میان سال در بازار مسکن

به گزارش مدیرسا، در ایام اخیر تمایل برای فروش در بازار مسکن شهر تهران افزایش پیدا کرده و در این بین آپارتمان های میان سال از اقبال بیشتری در مقایسه با واحدهای نوساز برخوردار می باشند.
به گزارش مدیرسا به نقل از ایسنا، بازار مسکن شهر تهران در ایام اخیر با افزایش نسبی عرضه روبرو شده و آن طور که مشاوران املاک می گویند این مسئله به ثبات قیمت انجامید است. خیلی از مالکان که در فروردین ماه از فروش امتناع می کردند آپارتمان های خویش را به فروش گذاشته اند. بخشی از افزایش تمایل برای عرضه و ایجاد آرامش بازار مسکن به ثبات قیمت ارز و کاهش نرخ تورم مربوط می شود.
در شرایط فعلی بازار آپارتمان های میان متراژ و میان سال از رونق بهتری در مقایسه با واحدهای نوساز برخوردار می باشد. بررسی ها نشان داده است سه عامل کاهش ساخت وساز، افت قدرت خرید و شکاف بوجود آمده بین قیمت واحدهای نوساز با آپارتمان های قدیمی و میانسال در افزایش معاملات واحدهای ۶ تا ۱۵ سال اثرگذار بوده است.

هم اکنون سهم واحدهای ۶ تا ۱۵ سال از کل خرید و فروش های شهر تهران ۳۴ درصد و سهم واحدهای مسکونی کمتر از ۵ سال ۲۹ درصد است. در حالیکه ۹ سال قبل آپارتمان های مذکور ۵۸ درصد معاملات را به خود اختصاص می داد.
آمار حکایت از آن دارد که تقاضا برای واحدهای میانسال در مقایسه با ۹ سال قبل تغییر چندانی نداشته و در واقع کاهش معاملات واحدهای نوساز با افزایش خرید و فروش آپارتمان های قدیمی همراه شده است. سهم آپارتمان های با عمر بنای ۱۶ سال به بالا از ۱۳.۳ درصد ۹ سال قبل به ۳۷ درصد هم اکنون افزایش پیدا کرده است.
بیشتر بخوانید
قیمت آپارتمان نقلی در مرکز تهران به دنبال نوسانات بازار مسکن دولت تلاش دارد با برنامه هایی مثل افزایش ساخت و ساز و اعمال مالیات، عرضه مسکن را افزایش دهد. دولت می خواهد امسال ۲۰۰۰ میلیارد تومان از مالکان خانه های خالی، مالیات دریافت کند. البته مسؤلان می گویند که هدف، بالا بردن درآمدهای دولت نیست بلکه افزایش عرضه به منظور کنترل بازار مسکن و اجاره بها هدف غایی به حساب می آید.
قانون مالیات بر خانه های خالی از آذرماه ۱۳۹۹ تصویب گردید اما به علت ضعف در مکانیزم دقیق شناسایی، هنوز اجرای این قانون شکل جدی به خود نگرفته است. با این وجود مسؤلان دولتی در ایام اخیر به مالکان خانه های خالی اعلام نموده اند که از ۱۵ شهریورماه قانون مالیات بر خانه های خالی با قدرت وارد فاز اجرا خواهد شد.

منبع: