آبزی مصرفی احتیاج به فرهنگ سازی دارد

به گزارش مدیرسا، رئیس سازمان شیلات ایران با بیان اینکه فرهنگ آبزی مصرفی در کشور نیازمند عزم ملی است، اظهار داشت: با عنایت به اینکه مصرف سرانه آبزیان ۱۳.۸ کیلوگرم است برای افزایش این رقم باید عزم ملی داشته باشیم.

به گزارش مدیرسا به نقل از سازمان شیلات ایران، معاون وزیر و رئیس سازمان شیلات ایران در همایش مدیران کل شیلات با بیان اینکه سال قبل ۸ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان جذب سرمایه گذاری در حوزه شیلات داشته ایم، اظهار نمود: ۱۷۶ مزرعه پرورش خاویار در ایران فعال و تولید این محصول پس از انقلاب اسلامی به ۹۵ درصد رسیده است.
وی اضافه کرد: در کشور ظرفیت های گوناگونی برای توسعه صادرات آبزیان وجود دارد که لازم است در برنامه های عملیاتی مورد توجه قرار گیرد.
رئیس سازمان شیلات ایران با بیان آن که باید برای افزایش تولید فعلی آبزیان به ۲ برابر تلاش نماییم، تصریح کرد: در این خصوص اطلس شیلات کشور بر مبنای ظرفیت های زیستی و استانی تهیه و ابلاغ گردیده است.
وی ضمن اشاره به چندوجهی بودن حوزه تصمیم سازی شیلات طی سالهای اخیر اضافه کرد: در این خصوص شورای راهبری شیلات در استان ها تشکیل شده است تا در مورد تولید و مصرف، تصمیم گیری و اقدام گردد.
حسینی ضمن اشاره به اینکه بیشتر از ۳۳ درصد برنامه های این سازمان در جهت افزایش بهره وری است، تصریح کرد: در حوزه مصرف هم ارزان سازی، فرهنگ سازی برای گنجاندن ماهی در برنامه غذایی، عرضه، انتقال بدون واسطه و ایجاد بازارهای تخصصی از مواردی است که باید در دستور کار قرار گیرد.
وی سرانه ی مصرف ماهی در کشور را ۱۳.۸ کیلوگرم عنوان نمود و اظهار داشت: با سرانه ی مصرف ماهی در دنیا فاصله داریم.
ضرورت افزایش تعداد گونه های پرورشی آبزیان
رئیس سازمان شیلات ایران با بیان اینکه ۴۵۶ گونه آبزیان در دنیا پرورش داده می شود، اظهار داشت: با همت ملی باید تعداد گونه های پرورشی را افزایش دهیم.
وی تصریح کرد: فرهنگ سازی برای مصرف آبزیان اقدام ملی است و لازم است با ترویج فرهنگ آبزی مصرفی اقشار متوسط و کم درآمد جامعه را به مصرف این پروتئین ترغیب نماییم.
شکست رکورد تولید میگو تا ۲۰۰ هزار تن
حسینی با تکیه بر تکمیل زنجیره ارزش در حوزه آبزیان اظهار داشت: ایجاد و تقویت خوشه تولید و زنجیره ارزش لازم و ضروری می باشد.
وی از افزایش ۹ درصدی صادرات آبزیان پارسال اطلاع داد و اضافه کرد: پارسال ارزش آبزیان صادراتی ۶۰۰ میلیون دلار برآورد شد که هدف گذاری برای ارزآوری این حوزه تا ۲ میلیارد دلار امکان پذیر است.
به گفته این مقام مسؤول، برای افزایش رکورد پرورش میگو در کشور تا ۲۰۰ هزار تن لازم است از علم شرکتهای دانش بنیان استفاده گردد.

منبع: