مدیرعامل شركت ملی نفت ایران خبر داد؛ برنامه ریزی برای حفاری ۳۵ حلقه چاه جدید در پارس جنوبی

به گزارش مدیرسا، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران از افزایش روزانه ۶۰۰ هزار بشکه ای تولید نفت خام در دولت سیزدهم اطلاع داد.

به گزارش مدیرسا به نقل از وزارت نفت، محسن خجسته مهر بامداد امروز (دوشنبه، ۱۸ اردیبهشت ماه) در رویداد گام معکوس خوردگی فلزات و حفاظت فنی همسو با افزایش تولید گاز با اعلان اینکه در دو سال اخیر ما از مرحله گفتمان در زمینه شرکت های دانش بنیان عبور کردیم و فرهنگ استفاده از توان این شرکتها را به دست آوردیم، اظهار داشت: تعداد این شرکتها در صنعت نفت و گاز از ۱۵۰ به ۵۰۰ شرکت رسیده و شاهد رشد و شکوفایی آنها بوده ایم.
وی اضافه کرد: برای رسیدن به اهداف در صنعت نفت به اندیشه و انگیزه نیازمندیم. امسال قانون برنامه هفتم توسعه ابلاغ خواهد گردید که در این برنامه بر افزایش تولید و ازدیاد برداشت تاکید شده است، بدین جهت شرکت ملی نفت ایران را باید تولیدمحور نماییم و نسبت به قبل با جدیت بیشتر در تولید پیش برویم.
مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران افزود: عمده کارهای تحقیقاتی ما بصورت مستقیم مربوط به رشد تولید نفت و گاز بوده است، اما با توجه به این که بحث خوردگی نیز بصورت مستقیم بر روند تولید ما تأثیرگذار است، باید بر این مساله تمرکز بیشتری داشته باشیم، برای اینکه یک خوردگی معمولی در لوله های دریایی و خشکی بر تولید ما تأثیر می گذارد که نمونه آنرا در خط لوله دریایی فاز ۱۶ داشتیم که بیش از ۲۸ میلیون مترمکعب از تولید گاز کشور را کم کرد.
خجسته مهر اظهار داشت: تولید نفت و گاز باید دانش بنیان باشد تا بتوانیم آنرا رشد دهیم. اگر بتوانیم کیفیت زیرساخت ها در صنعت نفت را بالا ببریم توانسته ایم تولید را افزایش دهیم.
رشد تولید در گرو اقدام های مهم دانش بنیان است
وی در ادامه با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری درباره ی سهم نفت و گاز در رشد اقتصادی کشور (۱۵ درصد) اشاره کرد: این مساله نشان میدهد صنعت نفت و گاز در راه درستی پیش می رود، رشد تولید در گرو اقدام های مهم دانش بنیان است.
مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران اظهار داشت: باید موضوعات فناورانه را در صنعت نفت اولویت بندی نماییم که تعدادی از مسائل مانند خوردگی اولویت بالایی دارد، باید برای این مساله که همیشه یکی از نقاط ضعف و چالش برانگیز صنعت نفت می باشد، برنامه میان مدت و چند ساله داشته باشیم، در این میان شرکت های دانش بنیان می توانند مؤثر باشند.
خجسته مهر سرمایه گذاری، فناوری و مدیریت بر سیستم های تولید را که خوردگی یکی از عوامل آنست همچون چالش های صنعت نفت کشور دانست و اظهار داشت: خوردگی از اولویت های صنعت نفت کشور است که سبب شده تعمیرات اساسی کشور در این صنعت افزایش یابد، در صورتیکه باید این تعمیرات هر چند سال یک دفعه صورت گیرد، هر ساله به سبب تعمیرات اساسی مدت زمان زیادی تولید واحدهای ما متوقف می شود.
وی اضافه کرد: نیروهای انسانی در صنعت نفت باید توانمند شوند. به اعتقاد بنده باید بخش مهمی از هزینه های مسئولیت اجتماعی در این صنعت برای مهارت آموزی در مناطق محروم کشور هزینه شود.
دچار ناترازی نفت می شویم، اگر…
معاون وزیر نفت در بخش دیگری از سخنانش بیان کرد: در کشور گرفتار ناترازی گاز هستیم، بدین جهت اگر سرمایه گذاری و تکنولوژی جدید نداشته باشیم گرفتار ناترازی در بخش نفت هم خواهیم شد.
خجسته مهر اظهار داشت: ۵۰ درصد بودجه پژوهشی وزارت نفت مربوط به شرکت ملی نفت ایران است که از این مقدار ۵۰ درصد آن به دانشگاه ها اختصاص یافته است و الان با دانشگاه ها بصورت مسئله محور همکاری می نماییم.
وی با اشاره به این که تا حالا در بحث احیای چاه های نفتی ۶ قرارداد امضا شده و انتظار داریم این کار ادامه یابد، تاکید کرد: ازدیاد برداشت نفت و گاز یکی از مسائل کلیدی ما است، اگر بتوانیم یک درصد ازدیاد برداشت در مخازن نفتی کشور داشته باشیم ۸ میلیارد بشکه به ذخایر قابل استحصال افزوده خواهد شد.
مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران همین طور به لایه بنگستان میدان اهواز که برای تولید نیاز به روش های ازدیاد برداشت بالا دارد اشاره کرده و اظهار داشت: قرارداد تولید از این لایه بصورت پایلوت امضا شده است.
خجسته مهر اظهار داشت: در تولید گاز مهم ترین چالش فعلی ما مصرف بی رویه و بالای داخلی است، بنا بر این عمده سهم ۱۴.۵ درصدی خود از درآمدهای نفتی و گازی کشور را صرف افزایش توان تولید گاز کشور می نماییم.
وی با اعلان اینکه میدان مشترک پارس جنوبی حدود ۵۰ درصد ذخیره گازی ایران را در خود جای داده و الان ۷۰ درصد تولید گازی ایران را به عهده دارد، افزود: در ابتدای دولت سیزدهم با توجه با ناترازی و تعهدهای صادراتی، تلاش شد تولید گاز را افزایش دهیم، بطوریکه برای اولین بار ۷۰۵ میلیون مترمکعب در روز از ۳۷ سکوی پارس جنوبی در خلیج فارس تولید گاز انجام و رکورد جدید ثبت گردید.
مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران اشاره کرد: حالا مهاجرت گاز در پارس جنوبی از سمت قطر به سمت ایران در مخزن در حال انجام می باشد، برای اینکه طرف ایرانی بیشتر برداشت گاز دارد. از سویی تولید سریع از فاز ۱۱ در دستور کار ماست و تا حالا ۴ حلقه چاه حفاری و خطوط لوله دریایی آن برای انتقال به خشکی انجام شده است. مقدمات انتقال سکوی c فاز ۱۲ پارس جنوبی به موقعیت فاز ۱۱ انجام شده و سکو روی بارج قرار دارد و به زودی در محل خود نصب خواهد شد.
خجسته مهر اظهار داشت: از طرف دیگر مناقصه ساخت جکت و سکوی دوم فاز ۱۱ برگزار شده است و تلاش می شود قبل از زمستان تولید از این فاز با ظرفیت ۱۱ میلیون مترمکعب در روز شروع شود. این کارها بسیار باارزش و در سطح بین المللی است که از طرف مهندسان و متخصصان داخلی در حال انجام می باشد درحالی که می گفتند تنها شرکت توتال می تواند آنرا انجام دهد.
برنامه ریزی برای حفاری ۳۵ حلقه چاه جدید در پارس جنوبی
وی افزود: بتازگی به هدف اکتشافی جدیدی در میدان بلال رسیدیم و درحال ساخت جکت برای بهره برداری از این میدان هستیم، همین طور در اکتشافات و حفاری های جدید به یک بلوک جدید گازی در میدان مشترک پارس جنوبی رسیده ایم که اگر اقتصادی باشد، برنامه توسعه آنرا شروع خواهیم کرد، بر طبق برنامه ریزی هم برای اسیدکاری ۴۰۰ حلقه چاه در میدان گاز پارس جنوبی برای بهبود و افزایش تولید است، از سویی برنامه ریزی برای حفاری ۳۵ حلقه چاه جدید در پارس جنوبی (حفاری میان چاهی) و برگزاری مناقصه آنها درحال اجراست که هدف آن جبران افت تولید است.
معاون وزیر نفت اشاره کرد: در فاز ۲ و ۳ پارس جنوبی شیرین سازی هم انجام دادیم که روزانه ۸۰ هزار بشکه میعانات گازی شیرین تولید کردیم که یکی از دلیلهای افزایش تولید همین بود.
خجسته مهر با اعلان اینکه در نفت مناطق مرکزی هم برنامه افزایش تولید داریم، اشاره کرد: برنامه جدی ما پیگیری پروژه های جمع آوری گازهای مشعل است. در مسافرت اخیر رییس جمهوری به خوزستان سه کارخانه گاز و گاز مایع به بهره برداری رسید که روزانه ۸۵۰ میلیون فوت مکعب گاز مشعل را جمع آوری می کنند.
جمع آوری ۸۰ درصد گازهای مشعل جنوب کشور
وی اضافه کرد: حالا ۸۰ درصد گازهای مشعل استان خوزستان و برخی استانهای همجوار جمع آوری می شود و برنامه ما، جمع آوری ۱۰۰ درصدی است.
مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران اعلام نمود: از شروع شروع به کار دولت سیزدهم، بیش از ۶۰۰ هزار بشکه به تولید نفت ایران افزوده شده است. برنامه امسال هم رشد تولید و بهره برداری از طرح های مختلف همسو با این مساله است.
احتمال کشف لایه جدید گازی در پارس جنوبی
بر اساس این گزارش، خجسته مهر در حاشیه این جلسه در جمع خبرنگاران باتوجه به نتایج مثبت حفاری های اکتشافی در میدان مشترک پارس جنوبی، اظهار داشت: احتمال کشف لایه جدید گازی در پارس جنوبی وجود دارد.
وی اضافه کرد: شرکت ملی نفت ایران شرکتی دولتی است و حسابرسی مالی آن هم بوسیله سازمان حسابرسی به انجام می رسد و مجمع شرکت ملی نفت هم شامل برخی از وزرای کابینه هستند و صورت های مالی آن شفاف اعلام می شوند، از سویی دیوان محاسبات هم نظارت کامل دارد و هرچه قانون باشد اجرا می شود.
مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران درباره ی توسعه میدان گازی کیش هم اظهار داشت: طرحی تعریف کردیم که بتوانیم ۲۸ میلیون مترمکعب از اولین مرحله میدان گازی کیش تولید نماییم و قرارداد هم امضا شده و الان در مرحله اجرای طرح هستیم، دو دکل حفاری هم از شرکت ملی حفاری آنجا مستقر هستند.
خجسته مهر در آخر تاکید کرد که با بهبود روابط با کشور عربستان می توان درباره ی برداشت و توسعه میدان نفتی آرش هم بحث کرد.