افزایش پرداخت وام مشاغل خانگی در تمام استانها

مدیرسا: در صورتیکه سال قبل مبلغ ۳۰۰۰ میلیارد تومان تسهیلات در لایحه بودجه برای توسعه و تقویت اشتغال خانگی اختصاص یافت، امسال با مصوبه بانک مرکزی اعتبار تسهیلات مشاغل خانگی با ۳۳ درصد رشد به ۴۰۰۰ میلیارد تومان بالا رفته و استان هایی که دارای عملکرد بهتری در زمینه اشتغال خانگی باشند، درصد بیشتری تسهیلات دریافت می کنند.

به گزارش مدیرسا به نقل از ایسنا، امروزه کسب و کارهای خانگی در کشورهای پیشرفته رونق بسیاری پیدا کرده و بخش مهمی از سبد اقتصادی این کشورها را تشکیل می دهد تا آنجا که مشاغل خانگی تا ۲۳ درصد کل مشاغل کشورهای توسعه یافته را به خود مختص کرده است.

مشاغل خانگی هر نوع فعالیت اقتصادیست که در فضای منزل و با سرمایه اندک قابل راه اندازی است. این شغل ها به سبب ماهیت خود به فضای زیادی نسبت به سایر کسب وکارها نیاز ندارند و عمده گروههای هدف مشاغل خانگی را زنان سرپرست خانوار، کارافرینان، معلولان، بازنشستگان و روستاییان می سازند.

راه اندازی کسب و کارهای خانگی مزایای زیادی دارد که سرمایه گذاری اندک، هزینه پایین و راندمان بالا همچون این مزیت ها محسوب می شود. اشتغال خانگی سهم به سزایی در تولید ناخالص داخلی داشته و از ارزش افزوده بالایی برخوردارست.

تمرکز بر موضوع اشتغال خانگی یکی از برنامه های مهم وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در زمینه ایجاد اشتغال بشمار می رود و به همین دلیل سال قبل ۳۰۰۰ میلیارد تومان تسهیلات مشاغل خانگی در بودجه ۱۴۰۱ اختصاص پیدا کرد. وزیر کار آن زمان اعلام نمود که درصدد افزایش منابع مشاغل خانگی در سال ۱۴۰۲ هستیم تا از این طریق مشکلات متقاضیان مشاغل خانگی کم شود.

به گفته سید صولت مرتضوی هم اکنون حدود ۴ درصد مشاغل کشور، خانگی هستند که باید این سهم را افزایش داد.

وی اصرار کرد که هدفگذاری ما این است که بالای ۲۰ درصد از اشتغال کشور را مشاغل خانگی پوشش دهد و تلاش می شود که از ظرفیت دو بانک عامل تخصصی وزارت کار و بانک های دیگر استفاده گردد.
امسال اعتبار تسهیلات مشاغل خانگی به ۴۰۰۰ میلیارد تومان بالا رفته و ۳۳ درصد رشد داشته است

منبع: