قدردانی پوتین از رهبر انقلاب و رییس جمهور

مدیرسا: رییس جمهور روسیه از رهبر معظم انقلاب و رییس جمهور ایران برای توجه به همکاریهای بین دو کشور تقدیر کرد.
به گزارش مدیرسا به نقل از ایسنا، ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه در مراسم امضای سند راه اندازی خط ریلی راهبردی رشت_آستارا اظهار داشت: ایجاد مسیر مستقل و بدون وقفه در حمل و نقل در راه شمال_جنوب برای ما مهمست.
وی افزود: طرح اتصال بنادر روسیه در حاشیه دریای بالتیک به بنادر ایرانی در حاشیه دریای خلیج فارس، پس از ۲۰ سال عملی می شود و کالاهای تجاری بوسیله این مسیر ظرف ۱۰ روز منتقل می شود در صورتیکه در حال‎ حاضر بین ۳۰ تا ۴۵ روز زمان می برد.
پوتین اظهار داشت: این طرح شروع اجرای پروژه عظیمی می باشد، یعنی تکمیل کریدور حمل و نقل بین المللی شمال-جنوب. ما مباحث زیادی را داشتیم که ایجاد این مسیرمستقیم و بدون حمل و نقل خیلی مهم می باشد. هدف آن اتصال بنادر روسی حاشیه دریای بالتیک و دریاهای شمالی با بنادر حاشیه دریای خلیج فارس و با اقیانوس هند است.
پوتین افزود: من یادآور می شوم که تصمیم اصولی درباب کار مشترک روسیه و ایران در ضمن مذاکرات در سطح عالی در تهران در جولای ۲۰۲۲ اتخاذ شده بود. امروز، این ایده که سابقه ای بیست ساله دارد، عملی می شود. در این شهرهای ایرانی، یعنی رشت و آستارا یک راه آهن با فاصله ۱۶۲ کیلومتر راه اندازی خواهد شد. این یک هدف کوچک است اما بالاخره رسیدن به آن به ما فرصتی می دهد که در ضمن مسیر شمال-جنوب حمل و نقل بی وقفه داشته باشیم.
او اصرار کرد که این مسیر ریلی که خط راه آهن رشت-آستارا قسمتی از آن خواهد بود، فرصتی برای ایجاد تنوع در مسیرهای بین المللی حمل و نقل به وجود می آورد.
پوتین اصرار کرد که با اجرای این طرح، «لجستیک بهتری خواهیم داشت، وضعیت اشتغال بهتر می شود و جذابیت سرمایه گذاری استانهای روسیه با ایران بیشتر می شود.»
او با اشاره به اینکه مسیرهای دیگری نیز برای توسعه منطقه ای این طرح وجود دارد، بیان کرد «امیدوار هستیم که در اسرع وقت در فرمت سه جانبه یعنی با شرکت طرف آذربایجانی، متن موافقت نامه همکاری درباب گسترش زیرساخت های راه آهن برای ارسال کالاها بوسیله شمال به جنوب را نهایی نماییم.»
رئیس جمهور روسیه با اشاره به تعاملات تهران-مسکو در این زمینه اظهار داشت: همانطور که ما تعاملات موفقی در قالب این پروژه عظیم داریم، نشان دهنده سطح عالی روابط ایران و روسیه است که ثمربخشی از خاصیت های آنست. هم در روسیه و هم در ایران ما اهمیت خاصی برای این مساله قائل هستیم که ارتباطات دوجانبه تجاری-اقتصادی ادامه بیابد. من مایلم از جنابعالی، آقای رئیسی و جناب آقای علی خامنه ای، مقام معظم رهبری بابت آن که توجه دائمی به همکاریهای دو کشور دارید، قدردانی کنم. این موقعیت را مغتنم شمرده و خواهش می کنم خدمت مقام معظم رهبری (بهترین) آرزوهای من را ابلاغ کنید.