دریافت کد رهگیری مجانی قرارداد اجاره چگونه است؟

به گزارش مدیرسا، هم اکنون نسخه آزمایشی سامانه معاملات املاک و مستغلات کشور راه اندازی شده که در گام نخست امکان دریافت کد رهگیری مجانی قرارداد اجاره توسط مستأجران و صاحب خانه ها فراهم شده و لازمه استفاده از خدمات این سامانه ثبت نام در سامانه ملی املاک و اسکان است.
به گزارش مدیرسا به نقل از ایسنا، از روز چهارشنبه ۳ خرداد ۱۴۰۲ نسخه آزمایشی سامانه معاملات املاک و مستغلات کشور افتتاح شد که در نخستین گام امکان ثبت مجانی قراردادهای اجاره و دریافت کد رهگیری توسط مالکان و مستأجران، بدون رفتن به دفاتر املاک به وجود آمد. تا پیش از این دریافت کد رهگیری در انحصار مشاوران املاک بود. دسترسی هموطنان به این سامانه از راه سایت amlak.mrud.ir قسمت «سامانه ثبت مجانی اجاره مسکن» امکان پذیر است.

سامانه املاک و مستغلات صرفاً برای کسانی قابل استفاده می باشد که قصد ایجاد قرارداد اجاره جدید یا دریافت کد رهگیری دارند. دقت داشته باشید که تنها می توانید از کد رهگیری هایی که پس از ثبت قرارداد در همین سامانه ایجاد می شوند استعلام بگیرید. ازاین رو کد رهگیری دریافت شده از مشاوران املاک در این سامانه قابل استعلام نیست.
کسانی که قبلا کد رهگیری دریافت کرده اند برای دریافت ودیعه مسکن به «سامانه جامع طرح های حمایتی مسکن» رجوع کنند. هموطنان همینطور می توانند برای تسهیلات ساخت، تسهیلات کمک ودیعه و موارد مشابه، از سامانه جامع طرح های حمایتی مسکن استفاده نمایند.
برای خود اظهاری اقامتگاه و ملک های تحت مالکیت خود، می توانید از سامانه ملی املاک و اسکان کشور استفاده نمایید.
جهت استفاده از قابلیت های این سامانه، ضروریست ابتدا در سامانه ملی املاک و اسکان کشور اطلاعات هویتی، مشخصات املاک تحت مالکیت، محل اسکان و دیگر موارد را تکمیل و ثبت کنید. در صورت تکمیل اطلاعات مورد نیاز در سامانه املاک و اسکان، می توانید در همین سامانه (سامانه معاملات املاک و مستغلات کشور) نسبت به ایجاد قرارداد اجاره املاک تحت مالکیت خود اقدام بفرمایید.

هم اکنون، فقط امکان ایجاد قرارداد اجاره برای املاک دارای سند ۶ دانگ امکان پذیر است. پس از ثبت قرارداد، کد رهگیری قرارداد در اختیار طرفین قرارداد قرار می گیرد. تمامی مراحل ایجاد و ثبت قرارداد و همینطور دریافت کد رهگیری، مجانی است.
برای ثبت قرارداد ابتدا باید مؤجر (صاحب ملک) اقدام به ایجاد قرارداد کرده و در مراحل بعدی، مستأجر به قرارداد اضافه خواهد شد و مستأجر نمی تواند به تنهایی قراردادی را ایجاد نماید. برای ایجاد و ثبت قرارداد، مدارکی همچون سند ملک، شناسنامه طرفین قرارداد و قبوض ملک مورد اجاره (در صورت بدهی) لازم است.
در نخستین گام آغاز به کار این سامانه، امکان ثبت و استعلام قراردادهای ثبت شده برای قرارداد اجاره ی مسکن در حالت یک به یک (یک مالک شش دانگ به یک مستأجر)، به صورت برخط فراهم گشته است و مؤجر (صاحب ملک) و مستأجر می توانند قرارداد اجاره ی واحد مسکونی مورد معامله ی خویش را در این سامانه انجام داده و کد رهگیری و نسخه ی الکترونیکی آنرا دریافت نمایند.
وزارت راه و شهرسازی درحال تکمیل سامانه املاک و مستغلات است و اعلام نموده که در آینده ای نزدیک، هموطنان گرامی این امکان را خواهند داشت تا انواع قراردادهای در ارتباط با املاک و مستغلات را به صورت مستقل و یا از راه مشاورین املاک، در همین سامانه انجام دهند.
داشتن کد رهگیری برای تمامی قراردادها لازم است. تا پیش از این یکی از صدمه های بازار اجاره ثبت قراردادها در کاغذهای قدیمی بود که گاها فروخته می شد و وجاهت قانونی نداشت. بنابراین لازم است تا قراردادهای با کد رهگیری در میان مردم فراگیر شود.

منبع: