گزارش مدیرسا؛ ادامه پریشانی در بازار اجاره بها مسئولان در خواب تابستانی

مدیرسا: بازار مسکن همچنان گرفتار ‌پریشانی است و کارشناسان مسکن بارها اعلام نموده اند که عرضه و تقاضا در بخش مسکن همخوانی ندارد.

به گزارش مدیرسا به نقل از مهر؛ کارشناسان مسکن معتقد هستند که تا حالا از طرف دولت هیچ عزم جدی برای رفع اثر از شرایطی که در بازار مسکن حکم فرماست، دیده نمی گردد. این در حالی است که بنظر می رسد شیب تند افزایش قیمت مسکن در ماه های اخیر سبب شده که دولت طی ۵ ماه گذشته انتشار آمار رسمی تحولات بازار مسکن شهر تهران را متوقف نماید که همین موضوع، خودرا در شکل ‌پریشانی در نحوه قیمت گذاری و همین طور سلب امکان کشف قیمت واقعی در معاملات مسکن منعکس کند.
بررسی های روزانه خبرنگار مهر از بازار اجاره بها نشان میدهد که تورم و گرانی، بازار مسکن را به شکلی مخرب تحت تأثیر قرار داده است؛ بطوریکه به همان اندازه که دیگر ساخت وساز برای انبوه سازان سودی ندارد، مستأجران هم سرگردان هستند.
بر همین اساس، با شروع فصل معاملات، برخی معتقدند که بازار اجاره بها تحت تأثیر بازارهای سرمایه است چونکه هم اکنون مسکن به یک کالای سرمایه ای تبدیل گشته است.
برخی کارشناسان، همچون مهم ترین عوامل تأثیرگذار بر بازار مسکن را رشد محدود اقتصادی و کاهش قدرت خرید مردم می دانند. به باور آنها، این وضعیت خطرناک شده است؛ خطر کاهش قدرت خرید مردم از این جهت است که اگر مقداری قدرت خرید افزایش یابد و شرایط بهبود پیدا کند، تقاضا را بالا می برد، ولی عرضه افزایش پیدا نمی کند و افزایش قیمت های انفجاری را ایجاد خواهد.
افزایش اجاره بها از طرف صاحبخانه ها
مهدی احمدی، کارشناس مسکن درباب دلیلهای افزایش اجاره بها به مهر اظهار داشت: هم اکنون مسکن به یک کالای سرمایه ای تبدیل گشته است و با عنایت به افزایش قیمت مسکن کسی که صاحبخانه می شود باید سود ببرد بدین سبب اجاره بالا در نظر می گیرد از طرف دیگر خریداران ملک نیز در طول این مدت بالا رفته است چونکه مردم از امنیت بازارهای بورس، طلا و ارز اطمینان ندارند بدین سبب به سمت خرید مسکن آمده اند و نیمی از افزایش قیمت اجاره بها همین صاحبخانه ها هستند.
وی در ادامه درباب این که اجاره بهای خانه های آسانسور دار نسبت به خانه های بدون آسانسور بیشتر است اظهار داشت: متقاضی برای خانه های آسانسور دار بیشتر است بدین سبب نرخ اجاره بها بالاتر می رود چونکه مستأجران بدنبال خانه هایی هستند که آسانسور داشته باشد، بحث عرضه و تقاضا است که تقاضای خانه های آسانسور دار بیشتر است.
این کارشناس مسکن درباب عدم اجرائی مصوبه سقف اجاره بها نیز اظهار داشت: با قیمت گذاری دستوری نمی توان قیمت خانه را تعیین کرد و مالک بر طبق هزینه کرد خود قیمت را تعیین می کند و به مصوبه ۲۵ درصدی دولت کاری نخواهد داشت.
عدم تعادل عرضه و تقاضا در بخش مسکن
وی در آخر راه حل کنترل اجاره بها را اینطور بیان کرد: عرضه و تقاضا باید به تناسب برسد اینروزها با ظرفیت انباشته مواجه هستیم و انبوه سازان و بخش خصوصی حاضر نیستند مسکن سازی کنند و از طرف دیگر ساخت مسکن ارزان نیز با چالش های شهرداری و قانون مواجه می شود بدین سبب ساخت مسکن ارزان نیز از دستور ساخت و سازها خارج می شود از طرف دیگر مشوق ها می تواند موجب ساخت و ساز شود اما بصورت محدود این امر صورت می گیرد. دولت توان این را ندارد که ساخت و ساز در بخش مسکن را به تنهایی انجام دهد و بنظر می رسد نیاز به بخش خصوصی در ساخت و ساز الزامی است.
به گزارش مدیرسا به نقل از مهر، چند روز گذشته رییس مرکز پژوهش های مجلس اعلام نموده است که قیمت مسکن طی یک دهه ۵۲ برابر شده است، برای جلوگیری از این افزایش باید ساخت و ساز را در تهران رونق داد.

منبع: