دریانوردان هسته ای ترین عنصر در صنعت دریانوردی هستند

به گزارش مدیرسا، معاون دریایی سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به اینکه صنعت حمل و نقل دریایی تأثیر زیادی بر مبادلات فرامرزی بخصوص بازرگانی و تجارت فراقاره ای و فرامنطقه ای دارد، اظهار داشت: دریانوردان هسته ای ترین عنصر تأثیرگذار در صنعت دریانوردی هستند و این نشان از نقش آفرینی و اهمیت بالای این نیروهای پرارزش دارد.
به گزارش مدیرسا به نقل از ایسنا، مجید علینازی در مراسم نکوداشت روز جهانی دریانورد که امروز برگزار شد، با اشاره به اینکه امروز بیشتر از ۸۵ درصد تجارت دنیا از راه دریا صورت می گیرد، اضافه کرد: در ایران هم با عنایت به همجواری با آب های آزاد نظیر خلیج فارس و دریای عمان و بزرگ ترین دریاچه دنیا (دریای خزر) اهمیت حمل و نقل دریایی بسیار زیاد است. بیشتر از ۵۸۰۰ کیلومتر نوار ساحلی داریم که بهره مندی از این موهبت الهی را در خیلی از زمینه ها از حمل و نقل گرفته تا صیادی، اکتشاف میادین، گردشگری، پژوهشی و خدماتی فراهم نموده است.
وی با اشاره به اینکه صنعت حمل و نقل دریایی تأثیر زیادی در مبادلات فرامرزی بخصوص بازرگانی و تجارت فراقاره ای و فرامنطقه ای دارد، اظهار داشت: این صنعت بعنوان ایمن ترین نوع حمل و نقل کالای سنگین و سبک و کالای باارزش شناخته می شود و تأثیر مثبت زیادی بر توسعه اقتصاد کشورها دارد. دراین میان دریانوردان هسته ای ترین عنصر تأثیرگذار در صنعت دریانوردی هستند و در خیلی از کشورها رکن چهارم نیروهای نظامی شناخته می شوند و این نشان از نقش آفرینی و اهمیت بالای این نیروهای پرارزش دارد.
معاون دریایی سازمان بنادر و دریانوردی تصریح کرد: شعار سالجاری سازمان جهانی دریانوردی «مارپول در ۵۰ سالگی، تعهدات ما ادامه دارد» نامگذاری شده است. در همین راستا شعار روز جهانی دریانوردی، «مشارکت موثر دریانوردان در محافظت از محیط زیست دریایی» معرفی شده است.
علی نازی افزود: با عنایت به آموزش های تخصصی دریانوردان که طبق کنوانسیون استانداردهای آموزش، گواهینامه و نگهبانی مصوب سال ۱۹۷۸ و اصلاحات بعدی آن صورت می گیرد، آموزش درست به همراه فرهنگ سازی مناسب، ارتباط مستقیم با اجرای صحیح الزامات و تعهدات زیست محیطی روی کشتی ها، پیشگیری از انتشار مواد نفتی به دریا، نریختن زباله و فاضلاب کشتی تا تعهد به استفاده از سوخت های کم سولفور برای پیشگیری از آلودگی از موارد قابل ذکر در اینباره است.
وی تصریح کرد: در این خصوص و با عنایت به اهمیت و جایگاه دریانوردان در صنعت دریانوردی و رویکرد اقتصاد دریامحور کشور یکی از اولویت های اصلی سازمان بنادر توسعه کمی و کیفی دریانوردان است که در اینباره اقداماتی انجام شده؛ گسترش همکاری با سایر کشورها در زمینه شناسایی گواهینامه دریانوردان و انعقاد تفاهمنامه با دو کشور هند و سوریه، همینطور اجرای طرح مطالعاتی ارتقای اثربخشی، دوره های آموزشی با فناوری های روز دنیا همچون این اقدامات است. شایسته سازی دریانوردان شناورهای صیادی و شایسته سازی پرسنل سکوهای فراساحلی بر مبنای کنوانسیون STKW از برنامه ها در اینباره است.
معاون دریایی سازمان بنادر و دریانوردی اضافه کرد: سالهای گذشته برای رفاه حال دریانوردان اقدامات مناسبی در جهت تحقق دولت الکترونیک صورت پذیرفت و امروز هم برنامک و وبسایت همراه دریانوردان (ناد) رونمایی می شود.
علی نازی افزود: در حوزه حقوق دریانوردان، سازمان بنادر با برخوداری از واحد کار دریایی در مرکز و بنادر و در جهت اجرای مقاوله نامه کار دریایی پیگیری موثری در زمینه پرداخت حقوق، بازگشت به میهن دریانوردان زمین گیر و شکایات آنها به عمل آورده است و به صورت مستمر پیگیر مطالبات و حقوق دریانوردان است.

منبع: