کالابرگ در صدر اخبار هفته

به گزارش مدیرسا، اهم اخبار حوزه کار و تعاون در هفته جاری به اعلام آمار صدور مجوزهای مشاغل خانگی و تعداد تعاونی های فعال کشور اختصاص داشت؛ هرچند اخبار در ارتباط با طرح کالابرگ، افزایش مبلغ یارانه و قیمت اقلام سبد کالابرگ با استقبال بیشتری از جانب مخاطبین همراه بود.

به گزارش مدیرسا به نقل از ایسنا، با اجرای مرحله جدید در طرح کالابرگ الکترونیک از ۱۳ خرداد ماه سال جاری که به دنبال تاکید رئیس جمهور و به منظور تأمین سبد غذایی خانوارهای کم درآمد و کمک به مهار تورم و ثبات بازار به اجرا درآمد، کلیه خانوارهای دهکهای اول تا سوم درآمدی که یارانه ۴۰۰ هزار تومانی دریافت می کنند مشمول افزایش ۲۰ درصدی یارانه شدند. بر این اساس مبلغ ۸۰ هزار تومان به یارانه هر نفر از اعضای خانوار افزوده و در حساب سرپرست خانوار ذخیره شد اما شرط استفاده از آن خرید تا سقف ۷۰ درصد مبلغ یارانه ۴۰۰ هزار تومانی بود که معادل ۳۲۰ هزار تومان می شود، بنابر این امکان برداشت نقدی شارژ ۸۰ هزار تومانی وجود نداشته و صرفاً جهت خرید کالابرگ اختصاص یافته است.

اما در جریان اجرای طرح وزارت کار در گزارشی از فهرست جزئیات جدول اقلام غذایی کالابرگ الکترونیک و قیمت هر قلم غذایی به نرخ اردیبهشت سال ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ و مابه التفاوت آن رونمایی نمود.

طبق جدولی که وزارت کار منتشر نموده مجموع کل قیمت سبد کالابرگ در اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ مبلغ ۴۳۹ هزار و ۶۸۰ تومان بوده که حالا به نرخ روز ۸۴۶ هزار و ۶۱۰ تومان رسیده و مابه التفاوت آن حدود ۴۰۷ هزار تومان افزایش را نشان داده است.

برابر آخرین گزارش ها هم اکنون تعداد فروشگاه هایی که در کل کشور به سامانه کالابرگ متصل شده اند تا به مردم و خانوارها خدمات بدهند از مرز ۷۰ هزار فروشگاه گذشته و آنطور که مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان تهران اطلاع داده بیشتر از ۷۰ هزار خانوار تهرانی تابحال در طرح کالابرگ الکترونیک مشارکت داشته اند که حاصل مشارکت آنها حدود ۱۲۲ هزار تراکنش خرید بوده است.
جزئیات آمار صدور مجوزهای مشاغل خانگی خبر دیگری بود که این هفته از جانب معاونت اشتغال وزارت کار اعلام گردید.

طبق گفته محمود کریمی بیرانوند تا آخر سال گذشته بیشتر از ۲۸۰ هزار فقره مجوز مشاغل خانگی صادر شده که رشد ۲۰۰ درصدی نسبت به دوره های قبل را نشان داده است. همینطور طی این مدت ۱۶۰ هزار شغل بوجود آمده و زنان سهم بالایی از دریافت تسهیلات اشتغال خانگی را به خود اختصاص داده اند.

سال گذشته مبلغ ۳۰۰۰ میلیارد تومان تسهیلات مشاغل خانگی در بودجه ۱۴۰۱ اختصاص یافت و پرداخت تسهیلات مشاغل خانگی نسبت به دولتهای گذشته ۱۰۰ درصد افزوده شد. سال جاری با همکاری بانک مرکزی مبلغ ۴۰۰۰ میلیارد تومان تسهیلات برای توسعه مشاغل خانگی درنظر گرفته شده که نسبت به سال پیش از رشد ۳۵ درصدی برخوردار بوده است.

اما وزارت کار در آماری از افزایش تعداد خانه های بهداشت کارگری اطلاع داد و اعلام نمود توسعه خانه های بهداشت کارگری پارسال ۳۰۰ درصد رشد داشته و یک میلیون کارگر زیر پوشش مراکز عرضه مراقبت های بهداشتی در واحدهای تولیدی قرار گرفتند. از زمان آغاز فعالیت دولت سیزدهم سلامت کارگران و بهداشت محیط کار بعنوان یکی از اولویتهای اساسی مورد توجه قرار گرفته و بحث توسعه و راه اندازی خانه های بهداشت کارگری و عرضه خدمات بهداشتی با جدیت پیگیری شده است.

در هفته ای که گذشت رئیس کمیسیون بانوان اتاق تعاون ایران در نشستی از برگزاری اولین کنگره ملی بانوان ایرانی اطلاع داد و هدف از برگزاری این رویداد را اعتلای سهم مشارکت اقتصادی بانوان در پویایی اقتصادی، توسعه پایدار و شبکه سازی عنوان نمود.

وی همینطور آماری از تعداد تعاونی های فعال در کشور عرضه داد و اظهار داشت: هم اکنون ۹۸ هزار تعاونی فعال در سطح کشور وجود دارد که ۱۰ درصد آنها و معادل ۹۸۰۰ تعاونی به زنان اختصاص دارد.

منبع: