وزیر نیرو: محدودیتی در منابع آب البرز وجود ندارد

به گزارش مدیرسا، وزیر نیرو اظهار داشت: در استان البرز و شهرستان کرج از حیث منابع آبی محدودیت نداریم.

به گزارش مدیرسا به نقل از مهر، علی اکبری محرابیان بامداد امروز در حاشیه افتتاح پروژه های حوزه آب و برق استان البرز اظهار داشت: با طرح هایی که امروز به بهره برداری رسید می توانیم بخش زیادی از محدودیت های موجود در قسمت آب و برق استان را رفع نماییم.
وی بیان کرد: افتتاح پست ۴۰۰ کیلوولت باغستان که یک پست مادر در منطقه البرز و تهران است عامل رفع محدودیت ها خواهد شدپ.
وزیر نیرو اشاره کرد: در حوزه تأمین منابع آبی هم با شروع به کار این طرح ها بیشتر از ۸۵۰ لیتر بر ثانیه به ظرفیت تأمین آب کرج اضافه گردید.
کرج به اندازه ۴ استان جمعیت دارد
وی اشاره کرد: شهرستان کرج با جمعیت ۲.۶ میلیون نفری و داشتن ۸۰۰ هزار واحد مسکونی جمعیتی بیشتر از چهار استان کشور در خود جای داده است.
محرابیان اظهار داشت: این شهرستان به سبب مهاجرت بالا با رشد جمعیتی زیادی مواجه می باشد که این امر عامل جلو افتادن توسعه شهری جلوتر از گسترش زیرساخت ها و بروز برخی مطالبات از جانب مردم شده است.
وی اظهار داشت: در مبحث آب سه رکن اصلی وجود دارد، اول این که در منابع آب در استان محدودیتی وجود ندارد و تخصیص های لازمه برای برای مصارف شرب، صنعت، کشاورزی و محیط زیست صادر گردیده است.
وزیر نیرو بیان کرد: در زمینه انتقال هم خطوط انتقال قابل توجهی راه اندازی شده است و اگر تنگنا باشد در این زمینه هم اقدام خواهد شد.
نقطه ضعف البرز در شبکه و توزیع است
وی با اعلان اینکه نقطه ضعف البرز در شبکه و توزیع است، اشاره کرد: اولین موضع تصفیه خانه است که با شروع به کار تصفیه خانه ای که امروز افتتاح شد بخشی از تنگنا را رفع خواهد شد.
محرابیان اشاره کرد: پروژه ساخت تصفیه خانه شماره ۳ کرج هم از اول سال جاری شروع شده است پیشرفت قابل توجهی داشته است و بهره برداری از آن و سبب می شود تنگناهای بخش شرقی شود، ازاین رو باید در ساخت آن تسریع صورت گیرد.
وی با اعلان اینکه بر مبنای استاندارهای موجود برای ساخت تصفیه خانه شماره ۳ کرج دو سال دیگر زمان نیاز داریم، اظهار داشت: مقرر شد بخش پشتیبانی وزارتخانه با همکاری مجلس اعتبار این طرح را به نحوی تأمین کنند که تا قبل از اوج گرمای سال آینده افتتاح شود.
وزیر نیرو با اعلان اینکه دومین رکن در شبکه توزیع مبحث مخازن است، اظهار داشت: در کرج نسبت به استانداردها کسری مخزن وجود دارد و مخازن امکان پایدارسازی آب را در شرایط تنگنا ندارند.
وی با اعلان اینکه شهرستانی با چنین جمعیت بالایی باید دارای مخازن ذخیره بسیار بیشتری باشد، اشاره کرد: امروز ۶ مخزن ذخیره آب با ۱۸ هزار مترمکعب ظرفیت مخازن راه اندازی شد که البته نیازها را برآورده نمی نماید.
محرابیان بیان کرد: باید در یک سال آینده تعداد مخازن افزایش چشم گیری یابد تا بتوانیم از پایداری شبکه و تأمین آب در هر شرایطی مطمئن باشیم.
وی اشاره کرد: اهمیت وجود مخازن استاندار در سیل جاده چالوس به اثبات رسید، در این واقعه منابع آبی به دست مردم نرسید، همواره امکان حوادث طبیعی و تغییرات اقلیمی وجود دارد، ازاین رو باید بتوانیم امنیت منابع آبی را تأمین نماییم.
عقب ماندگی البرز در حوزه مخازن تا ۳ سال آینده رفع شود
وزیر نیرو اشاره کرد: بر این اساس باید تمام ظرفیت ها را به کار بگیریم تا در سه سال آینده عقب ماندگی های قابل توجهی را که در حوزه مخازن در البرز وجود دارد رفع نماییم.
وی با اعلان اینکه رینگ انتقال آب سومین رکن است، اظهار داشت: این امر منجر به پایدارسازی و توزیع صحیح در سطح شهرستان می شود که البته این امر در کوتاه مدت ممکن نیست اما باید در این رابطه بررسی و پشتیبانی های لازم را به عمل آوریم.
محرابیان اظهار داشت: در همه کشورها و شهر های بزرگ هم مبحث رینگ باتوجه به توسعه شهری موضوعی به هم پیوسته است. در همین زمینه هم در کنار پیشبینی اعتبارات لازم باید مرحله به مرحله این اعتبارات تزریق و رینگ کامل شود.
وی بیان کرد: با مقایسه شرایط امروز با سالهای قبل، شاهد بهبود نسبی اوضاع هستیم اما در کل شرایط رضایت بخش نبوده و از وضع مطلوب فاصله داریم، باید یک سال پرکار را در قسمت آب و آبفای استان پشت سر بگذاریم تا به یک شرایط پایداری برسیم.
وزیر نیرو اشاره کرد: در استان البرز در مبحث تأمین برق هیچ نوع مشکلی وجود ندارد، اما به سبب توسعه سطحی و ارتفاعی و هم توسعه مصارف برق، احتیاج به راه اندازی پست های برق بشدت احساس می شود در همین رابطه پست باغستان بعنوان یکی از پست های بزرگ کشور در یک مدت بسیار کوتاه عملیاتی و اجرایی شد. بهره برداری از این پست به پایدارسازی برق کمک شایانی می کند.
وی خاطرنشان کرد:: در همین راستا برای سال آینده در منطقه کمال آباد و کمال شهر به راه اندازی پست ۴۰۰ کیلو ولت نیاز داریم، همینطور در پایین دست این پست هم راه اندازی حدوداً ۳ پست ۲۰۰ کیلوولت نیاز است که مجموع شبکه پست ها باعث می شود از نظر کمیت و کیفیت برق به یک وضع پایدار و مطلوب برسیم. نیازی که در حداقل ۱۰ سال توسعه شهر کرج به وجود آمده با راه اندازی این پست ها رفع می شود.
محرابیان متذکر شد: پیشبینی می شود با شروع به کار طرح های امروز و هم طرح هایی که در یک سال آینده عملیاتی و اجرا می گردد در قسمت آب آشامیدنی و برق به یک وضعیت نسبتاً مطلوبی برسیم.

منبع: