استفاده از نهضت تعمیر برای سر خط آوردن هواپیماهای زمینگیر

مدیرسا: تعداد هواپیماهای فعال با تعداد مورد نیاز فعلی کشور، حدود ۳۶۰ عدد فاصله دارد و در این بین بگفته مسئولان صنعت هوایی، نهضت تعمیر به راه افتاده تا قسمتی از این شکاف را با تعمیر هواپیماهای زمینگیر و سرخط آوردن آنها، پر کند.
به گزارش مدیرسا به نقل از ایسنا، یکی از دلایلی که شرکت های هواپیمایی اینروزها با مشکل فروش بلیت مواجه گشته اند، کمبود ظرفیت ناوگان هوایی است، برای اینکه بگفته محمد محمدی بخش -رئیس سازمان هواپیمایی کشوری- در وضعیت فعلی با جمعیت ۸۵ میلیونی و نیاز فعلی بازار، به ۵۵۰ فروند هواپیما نیاز است، درحالی که حالا هواپیماهای فعال کشور بین ۱۸۰ تا ۱۹۰ هواپیما در نوسان است.
البته تلاش هایی برای پر کردن این شکاف ۳۶۰ عددی انجام شده، ازجمله این که محمدی بخش وعده داده تا آخر سال، بوسیله واردات یا تعمیر هواپیماهای زمینگیر، ناوگان فعال به ۲۵۰ عدد برسد.
بیشتر بخوانید از احتمال خرید هواپیمای چینی تا ساخت هواپیمای بومی هیچ هواپیمایی را برای تعمیر به خارج نمی فرستیم این در حالیست که هم اکنون از ۳۳۰ هواپیمای ثبت شده در کشور، ۱۳۹ فروند هواپیما از دو سال به بالا (تا ۱۵ سال) زمین گیر است و حتی برخی از این هواپیماها قابل برگشت به چرخه پروازی نیستند و باید از ناوگان بیرون بروند، کاری که سازمان هواپیمایی کشور در برنامه خود قرار داده است.
از طرف دیگر، مسئولان صنعت هوایی اذعان دارند که نرخ قطعات هواپیما در بازار جهانی به سبب شرایط بعد از کرونا بسیار بالا رفته است و نرخ دلار هم اثر مستقیم در این بخش دارد و موجب گران شدن تامین قطعات شده است؛ با توجه به این ترخیص قطعات هواپیما از گمرک که قبل از این مشکلاتی داشت، حالا روان شده است.
با این وجود، تاکید مسئولان سازمان هواپیمایی و وزیر کشور بر این است که هم اکنون، صنعت هوایی کشور با وجود تحریم ها توانسته روی پای خودش بایستد، تا جایی که حالا تمامی تعمیرات هواپیماهای موجود با توان متخصصان داخلی به انجام می رسد و هیچ هواپیمایی به خارج از کشور برای تعمیر فرستاده نمی گردد، اقدامی که از آن تحت عنوان نهضت تعمیر قطعه یاد می کنند تا هواپیماهای زمینگیر را به سر خط بیاورند.
معاون وزیر راه و شهرسازی اشاره کرد: برای برخی از اینها که قابل برگشت هستند، برای بازگردادن آنها به چرخه برنامه داریم. البته که ما امروز هیچ هواپیما و موتوری را به خارج اعزام نمی نماییم، تمام آنها در داخل تعمیر می شود و این پروسه با بوجودآوردن زیرساخت در شرکت های مختلف مورد بررسی قرار گرفته است. البته هزینه این تعمیر نباید از خرید و واردات بیشتر باشد.

منبع: