پیشنهاد رئیس كنفدراسیون صادرات به دولت؛ ارز صادرات کالاهای غیرنفتی را به واردکنندگان خودرو بدهید

به گزارش مدیرسا، رئیس کنفدراسیون صادرات با ارائه پیشنهادی به وزیر اقتصاد برای تامین ارز مورد نیاز واردات خودرو اظهار داشت: صادرکنندگان کالاهای غیرنفتی می توانند ارز مورد نیاز واردات خودرو را تامین کنند.

محمد لاهوتی در گفت و گو با خبرنگار مهر با اشاره به اعلام برنامه ریزی بانک مرکزی و وزارت اقتصاد برای تامین ارز مورد نیاز واردات خودرو از طرف سخنگوی اقتصادی دولت اظهار داشت: باتوجه به مشکل تر شدن تحریم ها و نیاز کشور به ارز حاصل از صادرات، دولت دوازدهم از سال ۹۷ بازگشت ارز حاصل از صادرات غیرنفتی به کشور را از طرف صادرکنندگان الزام آور اعلام و مجموعه دستورالعمل ها و بخشنامه های مربوطه را به گونه ای تنظیم کرد که ارز صادراتی قابل کنترل و ردگیری از طرف دولت باشد.
رئیس کنفدراسیون صادرات ایران اضافه کرد: بر این اساس، باوجود تمامی فراز و نشیب ها، هم اکنون برگشت ارز صادرات به چرخه اقتصادی بالای ۷۵ درصد بوده که عملاً نشان میدهد سیاستی که دولت بدنبال آن بوده، اجرائی شده و صادرکنندگان هم اثبات نموده اند که به هر حال، به این مساله پایبند و متعهد به بازگشت ارز هستند.
وی اشاره کرد: باوجود تلاش صادرکنندگان برای بازگشت ارز حاصل از صادرات خود به کشور، اما در این سال ها همیشه یک چالش جدی خودنمایی کرده و سبب شده تا حدودی، شیوه هایی که دولت برای بازگشت ارز حاصل از صادرات به چرخه اقتصادی کشور تعیین می کند، بر صادرات سایه افکنده و سرعت رشد آنرا بگیرد؛ این در حالیست که اگر این مشکل مشخص وجود نداشت، صادرات غیرنفتی می توانست جهش خوبی داشته باشد.
لاهوتی در توضیح این مطلب اشاره کرد: در حقیقت این چالش به بازگشت ارز صادرات صادرکنندگانی برمی گردد که کالاهای آنها به هیچ عنوان با منابع یارانه ای و نرخ ارزان انرژی تولید نشده و مواد اولیه مورد نیاز تولید آن با ارز غیرنیمایی تامین می شود؛ اما شیوه برگشت ارز آنها همچون رفع تعهد ارزی صنایع بزرگی مثل پتروشیمی، میعانات، فلزات رنگین و فولاد تعیین شده که این امر، صادرات این کالاها را کند کرده است.
وی با اعلان اینکه واردکنندگان به سبب پایین بودن و جذابیت نرخ ارز در سامانه نیما، از خرید ارز صادراتی با نرخ توافقی امتناع می کنند، افزود: روش های مختلفی برای بازگشت ارز وجود دارد که می تواند برای ارز صادراتی با نرخ توافقی تقاضا بوجود آورد.
لاهوتی افزود: در مقطعی، پس از تلاش فراوان دولت پذیرفت که ارز مورد نیاز برای واردات تعدادی از کالاها همچون موبایل های لوکس را از ارز صادراتی تامین نماید و بار تامین ارز را از سامانه نیما بردارد که این روش بسیار مناسبی بود، اما به سبب این که حجم واردات موبایل به میزان حجم ارز صادرات کالاهایی مذکور نبود، متوقف گردید. هر چند که این راه حل در همان مدت زمان اجرا، کمک شایانی به برون رفت از معضل رفع تعهد ارزی صادرکنندگان مذکور نمود.
وی با اشاره به الزام دولت نسبت به اجرای قانون واردات خودرو باوجود مخالفت هایی که در بعضی بخش های دولتی وجود دارد، اظهار داشت: امروز که دولت بدنبال پیدا کردن راهکاری برای تامین ارز مورد نیاز واردات خودرو های نو و کارکرده است، پیشنهاد می گردد تامین ارز واردات خودرو از محل ارز حاصل از صادرات کالاهای مذکور صورت گیرد تا بار تامین ارز واردات خودرو از سامانه نیما برداشته شود.
رئیس کنفدراسیون صادرات ایران افزود: با توجه به این که روند واردات خودرو های مونتاژی نشان داده است که مصرف کننده نهایی خودرو را برمبنای قیمتی تا دو برابر نرخ ارز آزاد، خریداری می کند، بنظر می رسد اگر دولت ارز صادراتی را، به ارز مورد نیاز واردکنندگان خودرو، پیوند دهد، تقاضای جدیدی در سامانه نیما ایجاد نکرده و قیمت خودرو های وارداتی در بازار کاسته می شود، ضمن این که صادرات غیرنفتی نیز حمایت خواهد شد.
لاهوتی در پاسخ به این پرسش که آیا ارز مورد نیاز صادرات بخش کشاورزی کفاف ارزهای مورد نیاز واردکنندگان خودرو را خواهد داد، اظهار داشت: تا به امروز دولت فقط واردات موبایل را به استفاده از ارز صادراتی پیوند زده است در حالی که دولت می تواند واردات طیف گسترده ای از کالاهای مورد نیاز کشور را به ارز صادراتی گره زند؛ این در حالیست که باید فروش ارز به واردکنندگان این کالاها در سامانه نیما بصورت همزمان متوقف شود تا واردکنندگان به سمت استفاده از ارز صادراتی سوق پیدا کنند.
به گفته لاهوتی، در این صورت سه هدف محقق می شود، اول این که بار تامین ارز از سامانه نیما کم شده و عرضه ارز در این بخش ها به سبب این که با نرخ توافقی صورت می گیرد، مشکل صادرکنندگان را در رفع تعهد ارزی برطرف خواهد کرد، ضمناً به سبب این که ارز صادرکنندگان ارز راحت الوصول است، استفاده از آن برای واردکننده جذابیت بیشتری دارد.
وی درباب مکانیزم تبادل ارز میان صادرکنندگان و واردکنندگان نیز توضیح داد: در زمان ثبت سفارش کالاها، مکانیزم استفاده از ارز صادراتی گروه های مذکور می تواند مشخص شود، به نحوی که اظهارنامه و کوتاژ صادراتی صادرکننده در سامانه جامع تجارت بارگذاری شده و ریال معادل ارز دریافتی از طرف واردکننده، به حساب صادرکننده واریز گردد و در مقابل صادرکننده نیز، ارز را در اختیار واردکننده قرار دهد.

منبع: