عروس و دامادها هم طلا نمی خرند

به گزارش مدیرسا، رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران ضمن بیان این که قیمت طلا به ثبات نسبی رسیده است، اظهار داشت: تقاضا در بازار طلا ۲۰ تا ۴۰ درصد کم شده و حتی عروس و دامادها هم به سمت خرید نقره و بدلیجات رفته اند.

به گزارش مدیرسا به نقل از مهر، نادر بذرافشان امروز در نشست خبری گفت: رکود حاکم بر بازار از شروع سال جاری به وجود آمده و طی ماه های اخیر به اوج خود رسیده است؛ همین طور شاهد کاهش قابل توجه قیمت انواع قطعات سکه و طلا نسبت به ابتدای سال جاری هستیم.
رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران در ارتباط با آخرین تغییرات قیمت سکه و طلا در معاملات امروز (۱۵ مرداد ماه) نسبت به ابتدای سال جاری اظهار داشت: برمبنای آخرین معاملات انجام شده در بازار امروز نسبت به ابتدای سال، ۱.۶ درصد کاهش اونس جهانی طلا را معادل ۳۱ دلار شاهد بوده ایم. در بازار داخل، هر مثقال طلای ۱۷ عیار و همین طور هر گرم طلای ۱۸ عیار ۶.۶ درصد کاهش قیمت را ثبت کرده اند.
وی اضافه کرد: انواع قطعات سکه نیز روند کاهش قیمت داشته و نسبت به ابتدای سال، سکه تمام طرح جدید ۷.۷۴ درصد، سکه تمام طرح قدیم ۸.۹ درصد، نیم سکه ۱۶.۲ درصد، ربع سکه ۸.۲ درصد و سکه های یک گرمی بانک مرکزی نیز ۱۱.۴۲ درصد کاهش قیمت را تجربه کرده اند.
رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران، اظهار داشت: حباب سکه نیز از شروع سال کاهش ۱۲.۵ درصدی داشته است.
وی فراهم نبودن زیر ساخت ها برای اجرای سامانه جامع تجارت در عرصه معاملات و همین طور مشکل کارگاه های تولیدی را همچون مشکلات صنعت طلا و جواهر کشور عنوان نمود و اظهار داشت: از اردیبهشت ماه امسال، برمبنای تبصره ۴ ماده ۱۸ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، ثبت معاملات انواع طلا شامل آب شده، شمش، مسکوکات و مصنوعات در سامانه جامع تجارت الزامی شد و تخلف از ضوابط مذکور، سبب محکومیت به ضبط کالا و پرداخت جریمه برابر ارزش کالا خواهد شد؛ این دستورالعمل در حالی اجرائی شده که هنوز زیرساخت های آن بصورت کامل فراهم نیست و این مساله در جلسات با وزارت صمت نیز اعلام شده است.
این مقام صنفی در پاسخ به مهر در ارتباط با الزام پرداخت مالیات توسط اصناف طلا و جواهر، اشاره کرد: تا سال ۱۳۹۹ اداره مالیات برمبنای اظهارنامه های مالیاتی خود اصناف گرفتن مالیات می کرد؛ در سال ۱۳۹۹ تراکنش هایی که صورت می گرفت، مبنای پرداخت مالیات قرار گرفت؛ اما بعد از آن قرار شد ۳۰ درصد از تراکنش ها کسر و مالیات پرداخت گردد. در تهران بطور متوسط پنج تا ۱۰۵ میلیون تومان سالانه مالیات پرداخت می شود که بسته به واحدها متفاوت است؛ البته که برخی واحدها مالیات های ۲۰۰ و حتی تا ۴۰۰ میلیون تومانی هم می پردازند و هیچ نوع فرار مالیاتی در صنف طلا و جواهر وجود ندارد.
رئیس اتحادیه طلا، جواهر، نقره و سکه تهران در پاسخ به سوال دیگر مهر در مورد معاملات و فعالیت فروش طلا در فضای مجازی گفت: زمینه های فعالیت در فضای مجازی فراهم گشته است اما شرط حضور در فضای مجازی این است که افراد جواز مورد نظر را از اتحادیه دریافت نمایند و حتما باید محل فیزیکی داشته باشد.
وی اشاره کرد: مردم توجه داشته باشند صفحه های خرید و فروش طلا در فضای مجازی قابل پیگیری نیستند و بیشتر تخلفات درباره ی عیار و سکه های غیر بانکی مربوط به فضای مجازی است.
پیشنهاد ورود طلای عیار پایین به بازار برای افزایش تقاضا
وی درباره ی ورود طلای عیار پایین به بازار اشاره کرد: ورود طلای با عیار پایین به بازار بصورت جعلی بجای طلا با عیار ۱۸ شایعه است و هیچ گزارشی در این زمینه نداشتیم. اما پیشنهاد شده که به سبب کاهش قدرت خرید مردم از طلای پایین استفاده نمائیم تا با کاهش قیمت میزان تقاضا افزایش پیدا کند که هنوز این پیشنهاد تصویب نشده است.
بذرافشان با تاکید براینکه تقاضا برای خرید طلا کاهش پیدا کرده است، اظهار داشت: بین ۲۰ تا ۴۰ درصد تقاضا برای خرید طلا کم شده و حتی تا ۲۰ درصد تقاضای عروس و دامادها برای خرید طلا به سمت بدلیجات و نقره رفته است.
همچنین در پاسخ به سوالی در خصوص اثرگذاری انحلال کانون صرافان بر روی بازار سکه اظهار داشت: انحلال کانون صرافان تأثیری در بازار سکه نداشت البته نرخ ارز بر روی بازار سکه اثرگذار می باشد اما بطور مستقیم تأثیری بر روی بازار سکه ندارد.
صادرات طلا نداریم
بذرافشان اشاره کرد: در صنعت طلا و جواهر طی ۱۰ سال گذشته، جایگاه صادراتی ما به نقطه خوبی رسیده و هم اکنون این پتانسیل به خوبی وجود دارد. متأسفانه برخلاف آنکه تعدادی از طلا به عنوان کالای لوکس نام می برند اما صنعت طلای کشور از جایگاه خوبی برخوردارست و تولید به میزانی رسیده که می توان صادر کرد؛ صادرات این حوزه می تواند نقش به سزایی در درآمد ارزی کشور داشته باشد.
وی اضافه کرد: همه شرایط برای صادرات برقرار است و حتی در فرودگاه بین المللی امام خمینی (ره)، ترازو برای وزن کشی و صادرات طلا وجود دارد اما به قدری موانع و مشکلات پیش پای صادرات این حوزه وجود دارد که فعالان صنف طلا رغبتی برای صادرات ندارند؛ بدین سبب نیاز است که دولت به این مساله نگاه ویژه ای داشته باشد.
این مقام صنفی اشاره کرد: این در حالیست که کشوری مانند ترکیه که سالهای قبل از ایران کپی می کرد امروز با پیشی گرفتن از ایتالیا رتبه اول در صادرات را دارند.
آغاز به کار کانال رسمی طلا تا پایان مرداد
بذرافشان در ادامه با اعلان اینکه فعالیت کانال های غیررسمی در فضای مجازی مورد تأیید نیست، گفت: یکسری کانال های غیر رسمی فعال می باشند که مورد تأیید اتحادیه نیستند و کانال رسمی مورد تأیید هنوز راه اندازی نشده است.
وی اشاره کرد: نرخ روز طلا باتوجه به انس جهانی و نخستین معامله فیزیکی که ساعت ۱۱ به بعد در بازار تهران به انجام می رسد، قابل اتکا است و معاملات فردایی مورد تأیید نیست.
رئیس اتحادیه طلا، جواهر، نقره و سکه تهران با اعلان اینکه پلیس امنیت اقتصادی برخی از گرداننده کانال های غیر رسمی را شناسایی کرده، اظهار داشت: ۹۰ درصد گرداننده این کانال ها از افراد خارج از صنف هستند اما در شبکه های مجازی حضور پیدا کردند. افرادی از این کانال ها معامله ای انجام دهند در صورت اشکالی اگر به اتحادیه مراجعه کنند، حل این مشکل قابل پیگیری و رسیدگی نیست.
بذرافشان اضافه کرد: اخیراً با پلیس امنیت اقتصادی به این جمع بندی رسیدیم که باتوجه به نیاز به فعالیت گروه خاصی که در فضای مجازی معاملات را انجام دهد، نسبت به ایجاد و تشکیل یک گروه واحد در فضای مجازی اقدام گردد که با جلسات پلیس امنیت اقتصادی اساسنامه ای تدوین شد و قرار شده تا پایان مرداد ماه این کانال بصورت رسمی فعالیت خودرا شروع کند. البته تنها افراد دارای مجوز می توانند در این کانال فعالیت و معامله کنند و معاملات هم در نهایت بصورت فیزیکی به انجام می رسد.
وی درباره ی علت تفاوت قیمت بازار و اتحادیه اشاره کرد: این تفاوت قیمت به طور معمول به سبب نوسانات قیمت در ساعات مختلف است.
کاهش تقاضا در بازار سکه و طلا از شروع امسال
رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران، ضمن اشاره به کاهش تقاضا و رکود شدید در بازار، اظهار داشت: سال جاری با ماه مبارک رمضان شروع شد که به طور معمول تقاضای چندانی در بازار وجود ندارد اما بعد از آن نیز، خبرهای سیاسی- اقتصادی و سایر شرایط مختلف بر بازار سکه و طلا اثر گذاشته و اجازه نداده است که بازار سکه و طلا رونق خاصی داشته باشد و رکود حاکم بر بازار ادامه دار شد.
بذرافشان اعلام نمود: از شروع سال جاری میانگین ۲۰ تا ۴۰ درصد کاهش تقاضا در بازار دیده می شود؛ همین موضوع لطمه به صنعت طلا وارد کرده و مشکلاتی را برای واحدهای تولیدی فراهم نموده است.
این مقام صنفی برای آینده بازار پیش بینی کرد: با توجه به این که از شروع امسال، سیر نزولی تقاضا در بازار وجود داشته و هشت تا ۱۱ درصد کاهش قیمت را داشته ایم و همین طور با توجه به این که اونس جهانی طلا به ثبات نسبی خوبی رسیده است، چنانچه اتفاق اقتصادی خاصی در قیمت اونس جهانی طلا یا نرخ ارز در بازار داخل نداشته باشیم، بازار ثبات خودرا حفظ خواهدنمود. همانطور که قبل تر نیز اشاره شده، بازار هم اکنون به ثبات نسبی خوبی رسیده و نرخها کف خودرا تجربه کرده است.

منبع: