کسب مهارت به جای جست وجو در آگهی های استخدام

به گزارش مدیرسا، سفارش کارشناسان اینست که جوانان به جای جست وجو در آگهی های استخدام به مهارت آموزی و کارآفرینی تجهیز شوند چونکه کسب مهارت، آینده شغلی آنها را تضمین می نماید.

به گزارش مدیرسا به نقل از ایسنا، طی سالهای اخیر معضل بیکاری فارغ التحصیلان به یکی از چالش های اساسی در کشور تبدیل گشته و بر توازن و تعادل بازار کار اثرگذار بوده است. داشتن شغل در امنیت روانی، اجتماعی و معیشتی افراد موثر است و تشکیل خانواده و تأمین مسکن و استقلال مالی به داشتن شغل گره خورده است؛ ازاین رو ایجاد اشتغال یکی از مهم ترین ابزارهای کاهش نرخ بیکاری، فقر و نابرابری به حساب می آید. اما لازمه راهیابی به بازار کار و کسب فرصت های شغلی داشتن صرف شغل نیست و باید چاشنی مهارت را ضمیمه کسب و کار کرد.

در دولت سیزدهم توانمندسازی و ارتقای مهارت در دستور کار قرار گرفته و کاهش زمان صدور مجوز تاسیس آموزشگاه های آزاد، افزایش تعداد مراکز جوار و بین کارگاهی، شناسایی ۴۷۰ فرصت شغلی مهارت محور کم سرمایه بر و استفاده از توان بخش خصوصی همچون اقدامات موثر در جهت افزایش مهارت آموزی کارگران، کارجویان و فارغ التحصیلان دانشگاهی است.وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعتقاد دارد که نیروی کارآمد باید متناسب با توان و ظرفیتهای اشتغال کشور تامین گردد و دستیابی به رشد و توسعه و رهایی از چالش بیکاری را در تقویت آموزش های مهارتی موثر می داند.

وی بر ضرورت بروزرسانی و توسعه مراکز آموزش فنی و حرفه ای تاکید دارد و می گوید: پیوند آموزش و صنعت باید در رویکرد جدید سازمان آموزش فنی وحرفه ای کشور دنبال شود.

مرتضوی از آموزش مهارتی دو میلیون و ۴۰۰ هزار نفر در دولت سیزدهم اطلاع داده و می گوید: یکی از مأموریت های اساسی ما در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی توجه به مهارت افزایی و توانمندسازی جوانان است و باید تلاش نماییم تا با مهارت افزایی مسیر اشتغال آبرومندانه را فراهم نماییم.

کارشناسان می گویند آموزش های مهارتی و فنی و حرفه ای اصل مهمی در اشتغال بخصوص راه اندازی کسب و کارهای کوچک است و ترویج فرهنگ مهارت آموزی می تواند به حل ریشه ای معضل بیکاری در کشور منجر شود.

خوشبختانه در دولت سیزدهم توانمندسازی و ارتقای مهارت در دستور کار قرار گرفته و اقدامات موثری از جانب سازمان آموزش فنی وحرفه ای در جهت افزایش مهارت آموزی و ارتقای سطح مهارت کارگران، کارجویان و فارغ التحصیلان دانشگاهی صورت گرفته است که همچون آنها میتوان به کاهش زمان صدور پروانه تاسیس آموزشگاه های آزاد، افزایش تعداد مراکز جوار و بین کارگاهی، شناسایی۴۷۰ فرصت شغلی مهارت محور کم سرمایه بر و استفاده از توان بخش خصوصی اشاره نمود.

در جلسات شورایعالی اشتغال هم بر اهمیت و ارتباط مستقیم مقوله اشتغال و مهارت آموزی تاکید و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مکلف شده به منظور ارتقاء توانمندی های مهارتی منطبق با خصوصیت های فردی با همکاری سایر دستگاه ها، طرح مهارت آموزی ویژه سنین ۱۳ تا ۱۸ سال را در تابستان برای دانش آموزان و بازماندگان از تحصیل اجرا نماید.

توجه ویژه به حرفه آموزی از راه تقویت هنرستان های فنی و حرفه ای هم از دیگر مواردی است که بعنوان یکی از طریق های موثر و زمینه ساز ایجاد اشتغال در جلسات شورایعالی اشتغال مورد تاکید قرار گرفته است.

به اذعان کارشناسان سیستم آموزشی کشور از مدارس تا دانشگاه ها با خلأ مهارت آموزی مواجه می باشد و مهارت، حلقه مفقوده اشتغال دانش آموختگان به حساب می آید. توانمندسازی افراد بیکار فاقد مهارت از راه آموزش مهارت های شغلی و تخصصی یکی از راهکارهای اساسی در کاهش صدمه های اجتماعی است.

حمید حاج اسماعیلی – کارشناس بازار کار در گفتگو با ایسنا معتقد است: وقتی کارگری مهارت کافی ندارد در واقع کارایی و بهره وری خودش پایین است. یکی از دلایل پایین بودن بهره وری در کشور اینست که نیروهای کار توانایی، مهارت و دانش کافی نسبت به کاری که انجام می دهند را ندارند و این مسأله روی بهره وری بنگاه ها تأثیر می گذارد.

وی به جوانان پیشنهاد کرد: به جای جست وجو در آگهی های استخدام به سلاح مهارت آموزی و کارآفرینی تجهیز شوند چونکه کسب مهارت، آینده شغلی آنها را تضمین می نماید.

این کارشناس بازار کار ضمن اشاره به گسترش مراکز آموزش فنی و حرفه ای در کشور می گوید: این مورد بعنوان یک تکلیف عمومی برای وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تعریف شده تا از این طریق به سمت مهارت افزایی در کشور حرکت نماییم و با توسعه مراکز آموزش فنی و حرفه ای و آموزشگاه های آزاد، افراد ماهر و توانمندی برای بازار کار کشور تربیت شوند.

به گزارش مدیرسا به نقل از ایسنا، آموزش های مهارتی تکمیل کننده آموزش های نظری است و افراد باید از دوران ابتدایی و مدارس با مقوله مهارت و کسب و کار آشنا گردند. ضرورت سرمایه گذاری در آموزش های فنی و حرفه ای پرارزش است چونکه نیروی انسانی ماهر باعث تقویت بازار کار و رشد و توسعه اقتصادی می شود.

منبع: