گزارش مهر از مشكل عشایر؛ قوز جریمه بانکی عشایر بالای قوز خشکسالی

به گزارش مدیرسا، وقتی خشکسالی پای خویش را بیخ گلوی عشایر فشرد و خوراک دامِ خریداری شده با ارز ترجیحی هم نصیب دلالان شد، راهکار حمایت بانکی دامدار کارت خلق شد تا قوزی بالای قوز مشکلات عشایر باشد.

خبرگزاری مهر – گروه استان ها – نیره شفیعی پور: ابرکوه، ندوشن، خاتم و مروست سه شهرستان استان یزد هستند که جمعیت ۴ هزار و ۸۰۰ نفری عشایر استان را در خود جای داده اند، جمعیتی که روزگاری نه چندان دور، بخش قابل توجهی از دام و فرآورده های دامی استان را تأمین می کردند.
اما با بروز خشکسالی ها، رمق عشایر هر روز کمتر و کمتر شد و جمعیت دامی و توان اقتصادی آنها روز به روز رو به کاهش گذاشت.
مردان و زنان صبوری که با سیلی صورت خویش را سرخ نگه داشته و لحظه ای از تلاش و کوشش دست نکشیدند و متعهدانه و با انگیزه بار تولید در قسمت دام استان را به دوش کشیدند.
اما حالا برخی بی تدبیری ها کاسه صبر آنها را لبریز کرده و لب به گلایه و استمداد گشوده اند.

زمانی که خشکسالی خشن ترین چهره خویش را به نمایش گذاشت و زمانیکه چرخ اقتصاد خلاف جهت روزگار عشایر چرخید و خوراک دام با مشقات بسیار به دست آنها رسید و خوراک خریداری شده با ارز ترجیحی نصیب دلالان شد، همه راه ها برای عشایر دامدار به بن بست رسید و درست در همان زمان بود که راهکار حمایتی با عنوان «دامدار کارت» خلق شد.
دامدار کارت در واقع نوعی تسهیلات بود که یک ساله با نرخ ۱۰ درصد برای عشایر شارژ شد و آنها می توانستند با موجودی این کارت برای دام های خود علوفه خریداری کنند.
دامدار کارت مُسکن مقطعی عشایر متضرر از خشکسالی
این طرح مُسکِنی مقطعی برای مشکلات عشایر دامدار بود و پس از گذشت یک سال و فرا رسیدن زمان سررسید وام، مشکلات یکی بعد از دیگری رخ نمود.
یکی از عشایر شهرستان ابرکوه در این حوزه به خبرنگار مهر اظهار داشت: با عنایت به این که تسهیلات دامدار کارت یک ساله بود، خیلی زود موعد بازپرداخت آن فرا رسید و از آنجائیکه در طول یک سال قبل با خشکسالی مواجه بودیم، نتوانستیم با کسب درآمد از محل فروش دام ها، بازپرداخت دامدار کارت را انجام دهیم.

احمد سعیدی فر اظهار داشت: بعد از پایان مهلت مقرر، مشمول جریمه شدیم که این جریمه ۲۳ درصد نرخ تسهیلات است.
ما در حالی که امیدوار بودیم بتوانیم با فروش دام، بخشی از این تسهیلات را تسویه نماییم، گرفتار جریمه آن شده ایم ازاین رو با این وضعیت به هیچ وجه توان پرداخت جریمه ۲۳ درصدی را نداریم.
وی بیان نمود: برای دریافت تسهیلات جدید به بانک رجوع کردیم تا بتوانیم با دریافت وام، بدهی خویش را تسویه نماییم اما از آنجائیکه بواسطه دامدار کارت، بدهکار بانکی محسوب می شویم، نمی توانیم وام جدید دریافت نماییم.
نهاده دامی برسد، دلمان به تولید گرم می شود
سعیدی فر عنوان کرد: دو سال خشکسالی و خشکسالی های پیش از آن، ما را نابود کرد و حالا هم با نگرانی از مقروض بودن و تبعات آن، دیگر انگیزه ای برای پرورش دام نداریم.
این عضو خانواده عشایر منطقه باغوک ابرکوه افزود: حیات عشایر به دام وابسته است اگر نهاده دامی به عشایر برسد، دلمان به کار و تولید گرم می شود اما حالا هم برای تهیه نهاده با مشکل مواجهیم هم بدهکار بانکی هستیم.
عشایر این منطقه بارها و بارها برای رفع مشکل خود به بانک عامل مراجعه نموده و راهکارهای مختلف را سنجیده اند اما از آنجائیکه تقریبا تمام افراد یک طایفه، درگیر دامدار کارت یا سایر تسهیلات بانکی شده اند، تمام راه های بانکی برای آنها بن بست شده است و تنها یک تبصره بانکی می تواند گره گشای کار باشد.
در این میان مدیر امور عشایر جهاد کشاورزی استان یزد این مورد را مورد پیگیری قرار داده و کوشیده تا راهکاری برای رفع این مشکل بیابد.
مشکل دامدار کارت با تسهیلات جدید کشاورزی حل می شود
محمدجواد شمس در گفتگو با خبرنگار مهر عنوان کرد: مشکل دامدار کارت با تسهیلات جدید کشاورزی حل می شود اما این مهم نیازمند تبصره بانکی است.
وی اضافه کرد: تقریبا ۹۰ درصد عشایر استان یزد که از تسهیلات دامدار کارت استفاده کردند، نتوانستند در موعد مقرر بازپرداخت کنند و الان همه گرفتار جریمه ۲۳ درصدی شده اند.

شمس افزود: کوشیده ایم با راهکارهایی این مشکل عشایر را حل نماییم اما دریافت تسهیلات نمی تواند گره گشا باشد چونکه تا وقتی که محدودیت ناشی از بدهی بانکی برطرف نشود، امکان پرداخت تسهیلات جدید وجود ندارد.
وی از دامداران خواست از محل کمک از منابع ممکن و در دسترس نسبت به تسویه تسهیلات قبلی اقدام نموده و تسهیلات جدید را جایگزین بدهی خود کنند تا شاید سال جاری که تا حدودی تر سالی است، بخشی از خسارت ها جبران شود.
مدیر امور عشایر جهاد کشاورزی استان یزد از عشایر خواست تا در صورتیکه احتیاج به مشاوره و همراهی دارند، به امور عشایر شهرستان خود رجوع کنند تا با راهکارهای مختلف بتوانند این مشکل را حل کنند.
اما این مورد تنها گریبانگیر عشایر استان یزد نیست و تقریبا تمام عشایر کشور که به شکلی با نتایج خشکسالی درگیر هستند، از این مساله رنج می برند و دامدار کارت نه تنها گره گشای مشکل آنها نشده بلکه باری بر مشکلات آنها افزوده است.
زندگی عشایر تحت تاثیر غول خشکسالی
استفاده از تعبیر «غول» برای خشکسالی شاید پر بیراه نباشد چونکه مشکلاتی که به تبع آن ایجاد شده، می تواند اقتصاد یک جامعه را درگیر کند همانگونه که اقتصاد عشایر چند استان به واسطه خشکسالی تحت تاثیر قرار گرفته و حتی مسکن های مقطعی هم نتوانسته تبعات آنرا خنثی یا حتی تعدیل کند.
به گفته مدیر امور عشایر استان یزد، خسارت خشکسالی در مناطق عشایر نشین استان یزد در قسمت دام و منابع آبی در سال ۱۳۹۹ بالغ بر ۴۰۰ میلیارد تومان، در سال ۱۴۰۰ بالغ بر ۶۰۰ میلیارد تومان و در سال ۱۴۰۱ حدود ۷۵۰ میلیارد تومان بوده است.

جبران این اعداد و ارقام به آسانی امکان پذیر نیست و تا این خسارت ها جبران شود، ده ها و صدها خسارت دیگر در راه راه پر فراز و نشیب عشایر قرار می گیرد.
انتظار عشایر استان یزد برای چاره اندیشی در مورد دامدار کارت
گرچه حمایت، در هر شکل و شمایلی قابل تحسین است اما حمایت های غیرکارشناسی و بدون در نظر گرفتن شرایط ثانویه ای که امکان دارد برای مخاطبان اجرای طرح ها به وجود بیاید، مشکلی بر مشکلات آنها خواهد افزود.
عشایر استان یزد منتظرند تا مدیران بانکها و سیاستگذاران و برنامه ریزان، چاره ای برای مشکل آنها بیاندیشند و با کاهش سخت گیری های بانکی، راهی برای برون رفت آنها از این مشکل پیدا کنند.

منبع: