غربالگری ساختارهای زیرزمینی ایران به منظور ذخیره سازی گاز طبیعی

به گزارش مدیرسا، رئیس پژوهشگاه صنعت نفت از اجرای پروژه غربالگری تمامی ساختارهای زیرزمینی در تمام نقاط کشور به منظور ذخیره سازی گاز طبیعی با همکاری وزارت نفت، اطلاع داد.

به گزارش مدیرسا به نقل از مهر، عظیم کلانتری اصل رئیس پژوهشگاه صنعت نفت با اشاره به اینکه یکی از طریق های کمک به رفع ناترازی گاز در کشور ذخیره سازی گاز است، اظهار داشت: ذخیره سازی به روش زیرزمینی و غربالگری از گذشته تابحال در شرکت ملی گاز و شرکت ملی نفت صورت می گیرد.
وی با اشاره به اینکه در فصل سرد سال با افزایش مصارف تجاری و خانگی، مشکلاتی برای بخش های مختلف صنعتی به وجود می آید، اظهار داشت: برای رفع ناترازی می توانیم در ماه های گرم سال گاز را به صورت مایع شده (ال ان جی) در کنار واحدهای صنعتی ذخیره نماییم.
رئیس پژوهشگاه صنعت نفت با اشاره به اینکه مدت زمان انجام پروژه ساخت واحدهای کوچک مقیاس ال ان جی ۱۸ ماه است، خاطرنشان کرد: بخش بالادستی پژوهشگاه صنعت نفت در ارتباط با اکتشاف و تولید است که در این بخش به صورت کامل امکان همکاری با وزارت نفت و دیگر بخش ها در زمینه ذخیره سازی زیرزمینی وجود دارد.
کلانتری اصل با اشاره به اینکه الان پژوهشگاه صنعت نفت با وزارت نفت در پروژه ای با عنوان غربالگری تمامی ساختارهای زیرزمینی در تمام نقاط کشور همکاری می کند، اضافه کرد: بحث دیگر کمک به ذخیره سازی گاز زیرزمینی است که دانش آن به صورت کامل در کشور وجود دارد و در این حوزه آماده همکاری با وزارت نفت و دیگر بخش ها هستیم.
وی در رابطه با ذخیره سازی رو زمینی اظهار داشت: در قسمت ذخیره سازی روزمینی، بیشتر از ۱۰ سال پیش گروه در رابطه با ذخیره سازی روزمینی در پژوهشگاه صنعت نفت فعالیت نموده و چند پروژه مطالعاتی انجام داده است، همینطور در دو سال گذشته، دو پروژه دیگر برای صنایع فولاد و پتروشیمی در ارتباط با امکان سنجی، طراحی فرآیندی و تجهیزات انجام شده است.
اجرای اولین پایلوت ای ان جی در پژوهشگاه صنعت نفت
رئیس پژوهشگاه صنعت نفت در انتها اظهار نمود: در بحث در ارتباط با ای ان جی که ذخیره سازی به صورت جذب است، پروژه ای را در سطح وزارت نفت به صورت پایلوت انجام می دهیم و امیدواریم این پروژه ثمربخش باشد.

منبع: