جزئیات بیکاری دانشگاهیان

به گزارش مدیرسا، معاون وزیر کار با اشاره به اینکه آئین نامه ایجاد اشتغال برای فارغ التحصیلان فروردین ماه ابلاغ می شود، اظهار داشت: امیدواریم سال آینده نرخ بیکاری فارغ التحصیلان را به تک رقمی یا حدود ۱۰ درصد برسانیم.

محمود کریمی بیرانوند معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در گفت و گو با مهر در مورد وضعیت اشتغال فارغ التحصیلان اظهار نمود: همواره فاصله نرخ بیکاری فارغ التحصیلان تا نرخ بیکاری کل تقریبا ۵ تا ۶ درصد بوده الان فاصله این دو نرخ به ۳.۵ درصد رسیده و درحال کمتر شدن هم است. بر این اساس الان نرخ بیکاری فارغ التحصیلان به ۱۱.۴ درصد رسیده که مبین افزایش امید بین دانشگاهیان برای یافتن شغل است.
وی به نرخ بیکاری بین مقاطع تحصیلی اشاره نمود و اظهار داشت: گزارش مرکز آمار ایران مبین آن است که نرخ بیکاری مقطع کاردانی ۱۰ درصد، مقطع کارشناسی ۱۵.۲ درصد، کارشناسی ارشد ۹.۷ و مقطع دکتری ۳ درصد است. نرخ مشارکت اقتصادی مقطع دکتری بیشتر از ۷۰ درصد است. ازاین رو برخلاف تصور که می گویند هر چه مدرک بالاتر رود شخص بیکارتر می شود درست نیست. شخصی که مدرک تحصیلی خوبی دارد زودتر جذب بازار کار می شود.
کریمی بیرانوند افزود: ازاین رو عمده چالش ما در قسمت بیکاری فارغ التحصیلان در ارتباط با مقطع لیسانس می شود که یک بخشی از این بیکاری بابت مهارت است که این قشر بیکارتر از باقی مقاطع هستند چونکه در دانشگاه های ما مهارت آموزی نداریم.
وی خاطرنشان کرد: هم اکنون قدرت ضمانت دهی ۲۶ صندوق پژوهش و فناوری به میزان ۳ هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کرده است. مخاطبان این صندوق هم عمده شرکتهای استارتاپی مقاطع لیسانس و فوق لیسانس هستند. همینطور طرح های کارورزی، حق بیمه کارفرمایی داریم که سال آینده منابع تقویت می شود.
معاون وزیر کار ضمن اشاره به تمرکز وزارت کار بر اشتغال زایی قشر تحصیل کرده، اضافه کرد: جنبش بورس تحصیلی بخش خصوصی در کشور درحال توسعه است؛ یعنی بخش خصوصی در دفترچه کنکور کارجو را در همان مقطع لیسانس بورس می کند. همینطور خیلی از سرفصل های نامربوط رشته های تحصیلی از دانشگاه ها حذف گردیده است. مراکز جوار دانشگاهی و فنی حرفه ای در داخل دانشگاه ها هم رشد قابل توجهی داشته اند.
کریمی بیرانوند همینطور اظهار نمود: استانداران را برای نخستین بار اجبار کردیم که بخشی از تعهدات اشتغال زایی را به قشر تحصیل کرده اختصاص دهند؛ یعنی اگر استانی می خواهد ۳۰ هزار نفر را جذب نماید باید ۱۰ هزار نفر از این افراد فارغ التحصیل باشند. این آیین نامه فروردین ماه سال ۱۴۰۳ ابلاغ می شود.
وی تصریح کرد: بر این اساس امیدواریم سال آینده نرخ بیکاری فارغ التحصیلان را به تک رقمی یا حدود ۱۰ درصد برسانیم.

منبع: