عدم درآمدزایی مشاورین املاک به علت رکود حاکم در بازار مسکن

به گزارش مدیرسا، نایب رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران اظهار داشت: رکود حاکم بر بازار مسکن درآمد مشاوران املاک را تحت تاثیر قرار داد و به علت رکود برخی از مشاوران املاک از این شغل خارج شدند.

داوود بیگی نژاد نایب رییس اتحادیه مشاوران املاک تهران در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه اگر در سال آینده واحدهای مسکونی نهضت ملی در بازار مسکن عرضه شود؛ شاهد کاهش قیمت مسکن خواهیم بود، اظهار داشت: بازار مسکن اساسا از سایر بازارهای اقتصادی تاثیر پذیر خواهد بود؛ چونکه اگر بازارهایی ارزی و طلا در آرامش باشند، بازار مسکن هم تبعیت کرده و شاهد نوسان هیجانی قیمت نخواهیم بود.
نایب رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران در ادامه در مورد «سامانه خودنویس» تصریح کرد: وزارت راه و شهرسازی متولی سامانه املاک و مستغلات و مدیریت بازار مسکن می باشد و از سال (۱۳۸۸) سامانه املاک و مستغلات در جهت کدگیری و ثبت قراردادهای متعاملین، کد رهگیری صادر کرده؛ از خرداد ماه سال جاری، سامانه املاک و اسکان برای ثبت موضوعات ملکی مردم به سبب خانه های خالی بوجود آمده بود که وزارت خانه این سامانه را تغییر داد و سامانه ای به سبب صدور کد طراحی کرد.
وی اضافه کرد: با عنایت به این که حدود ۱۴ سال از طریق اندازی سامانه املاک و مستغلات می گذرد، اساسا تمامی باگ ها و اشتباهات آنرا طی سال ها مرتفع شده اما طی این سال ها مشاوران املاک با یک سامانه ناقص خدمات رسانی می کردند؛ سامانه ای که صرفا برای ثبت اسناد و املاک ارتباط داشته است، در واقع بعضی از دستگاههای اجرایی هنوز وظایف قانونی خویش را در جهت تکمیل سامانه املاک و اسکان انجام ندادند و امروز تعریفی در قانون در جهت طراحی سامانه خودنویس به وجود نیامده است.
بیگی نژاد خاطرنشان کرد: در سال ۱۴۰۲ قیمت مسکن متعادل حرکت کرد اما در بهمن ماه قیمتها به علت افزایش نرخ دلار نوساناتی را تجربه نمود. ناگفته نماند رکود حاکم بر بازار مسکن، درآمد مشاوران املاک را تحت تاثیر قرار داد و به علت رکود برخی از مشاوران املاک از این شغل خارج شدند.

منبع: