نتیجه آخرین حراج اوراق مالی اسلامی دولتی

به گزارش مدیرسا، نتیجه آخرین حراج اوراق مالی اسلامی دولتی و عملکرد این اوراق در سال ۱۴۰۲ از جانب بانک مرکزی اعلام گردید.

به گزارش مدیرسا به نقل از مهر، بنا بر اعلام بانک مرکزی، نتیجه سی و سومین (آخرین) مرحله از حراج اوراق مالی اسلامی دولتی در سال ۱۴۰۲ (در تاریخ ۲۲ اسفند ماه ۱۴۰۲)، به شرح گزارش زیر است:

طی اعلام وزارت امور اقتصادی و دارایی و وفق ماده (۵) و (۷) شیوه نامه اجرایی عرضه اولیه و معاملات ثانویه اوراق بهادار دولتی در خصوص پذیره نویسی اوراق، عرضه باقیمانده اوراق به تمامی متقاضیان (فعال در بازار پول و سرمایه) از راه کلیه کارگزاران موجود در بازار سرمایه، در روز چهارشنبه مورخ ۱۴۰۲/۱۲/۲۳، شنبه مورخ ۱۴۰۲/۱۲/۲۶، یک‎شنبه ۱۴۰۲/۱۲/۲۷ و صرفا به بانکها و مؤسسات اعتباری غیربانکی در روز دوشنبه مورخ ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ به شرح جدول ذیل عرضه تدریجی گردید.

عملکرد حراج اولیه اوراق مالی اسلامی توسط دولت در سال ۱۴۰۲
در سال ۱۴۰۲، حراج اولیه اوراق مالی اسلامی توسط دولت (وزارت امور اقتصادی و دارایی) از ۱۰ مردادماه آغاز و تا آخر سال با برگزاری ۳۳ مرحله حراج هفتگی در ۲۸ اسفندماه به پایان رسید. طی حراج های برگزار شده در سال ۱۴۰۲، سرمایه گذاران در مجموع ۱۶۱۰.۸ هزار میلیاردریال اوراق مالی اسلامی (مرابحه عام) خریداری کردند که در مقایسه با عملکرد سال قبل (۱۱۹۵.۶ هزار میلیارد ریال) ۳۴.۷ درصد افزایش نشان داده است.
طی حراج های اولیه برگزار شده در سال ۱۴۰۲، سهم مشارکت بانکها و مؤسسات اعتباری غیربانکی از خرید اوراق مالی اسلامی (صرفاً از کارگزاری بانک مرکزی)، ۲۱.۲ درصد و سهم مشارکت صندوق های سرمایه گذاری با درآمد ثابت، شرکتهای بیمه، بانکها و مؤسسات اعتباری غیربانکی و سایر سرمایه گذاران حقیقی و حقوقی (از کارگزاری بانک مرکزی و سایر شرکتهای کارگزاری- بانکها صرفا از سایر شرکتهای کارگزاری ) حدود ۷۸.۸ درصد بود.
نمودار زیر فروش اوراق مالی اسلامی دولتی را در حراج های متوالی سال ۱۴۰۲ نشان داده است.

لازم به توضیح است که برگزاری حراج اوراق مالی اسلامی دولتی در سال ۱۴۰۳ مطابق با قانون بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور و تعیین سقف انتشار اوراق مالی اسلامی و همینطور تصویب آیین نامه اجرایی در ارتباط با آن خواهد بود.

منبع: