بهره برداری از ۳۰۰۰ مگاوات نیروگاه بادی در کشور تا دو سال آینده

مدیرسا: شورای عالی اقتصاد در دو ماه پایانی سال قبل مجوز ساخت حدود ۳۰۰۰ مگاوات نیروگاه بادی را ابلاغ کرده که امید است تا دو سال آینده به شبکه سراسری برق متصل شوند.

به گزارش مدیرسا به نقل از وزارت نیرو، علی شب نورد، مدیرکل نظارت بر راه اندازی و تولید نیروگاه های ساتبا در گفت و گویی رادیویی اظهار داشت: شورایعالی اقتصاد توسعه نیروگاه های بادی را در دو ماه پایانی سال ابلاغ کرده است، اسناد مناقصه تهیه شده، ساختگاه ها مشخص شده و تنها ساز و کارهای اجرایی، برگزاری مناقصه در دستور کار است که با اطمینان میتوان گفت تا یک ماه آینده امیدواریم مناقصه آن برگزار گردد و حداقل در فاز اول ۱۷۰۰ مگاوات مناقصه نیروگاه بادی صورت خواهد گرفت.
وی، برنامه وزارت نیرو برای توسعه نیروگاه های تجدید پذیر را تشریح و اظهار نمود: بر مبنای برنامه ریزی صورت گرفته در دولت سیزدهم و وزارت نیرو، با شروع کار دولت سیزدهم، هدف گذاری ۱۰ هزار مگاواتی برای توسعه نیروگاه های تجدید پذیر انجام شده که از این میزان حدود ۳۰۰۰ مگاوات به توسعه نیروگاه های بادی اختصاص یافته است.
وی با تکیه بر این که ایران، کریدورهای بادی خوبی در شمال شرق و شرق کشور دارد که باید از این انرژی خدادادی به نحو احسن استفاده شود، اظهار داشت: در دو سال گذشته، ریل گذاری برای توسعه نیروگاه های بادی انجام شده است.
شب نورد، نرخ خرید انرژی های تجدید پذیر را در کشور توجیه پذیر دانست و اضافه کرد: با ابلاغ مصوبه شورایعالی اقتصاد در مورد توسعه نیروگاه های بادی، قیمت خرید برق نیروگاه های بادی ۹.۵ سنت برای هر کیلووات ساعت برای ۴.۵ سال مصوب شده است و با عنایت به این امتیاز که از ابتدا امکان فروش در بورس انرژی فراهم گشته است، سرمایه گذارانی که در این عرصه وارد شوند می توانند هر کیلووات برق تولیدی را ۱۲ سنت به دولت بفروشند.
مدیرکل نظارت بر راه اندازی و تولید نیروگاه های ساتبا در رابطه با اقدامات این نیروگاه برای اجرایی شدن توسعه انرژی های بادی در کشور بیان نمود: با برنامه ریزی ساتبا، مقرر است ساخت حدود ۱۷۰۰ مگاوات نیروگاه بادی طی حدود ۱ ماه آینده به مرحله مناقصه برسد. سرمایه گذارانی که در این عرصه فعالیت دارند می توانند به این مناقصه وارد شوند، در ساختگاه های مناسب شناسایی شده در شمال شرق و شرق کشور با قیمت های مناسب اعلامی برنده شوند و ساخت نیروگاه ها را آغاز کنند.
وی اظهار امیدواری کرد، تا ۲ سال آینده ۳۰۰۰ مگاوات نیروگاه بادی به شبکه سراسری متصل شود و خاطرنشان کرد: بر مبنای برنامه ریزی دولت، حدود ۲ سال ریل گذاری این طرح انجام شده و مقرر است حدود ۲ سال اجرای این پروژه ها به طول بینجامد.
وی، علل اجبار حرکت به سمت توسعه انرژی های تجدید پذیر را بیان کرد و افزود: ارزش انرژی های فسیلی بیشتر از اینهاست که بخواهند بعنوان سوخت در نیروگاه ها سوزانده و تبدیل به برق شوند. با عنایت به وجود پتانسیل خدادادی باد و خورشیدی در کشور، حال میتوان با عنایت به پیشرفت تکنولوژی و دست یافتن به قیمت مناسب و اقتصادی به برق تجدید پذیر دست یابیم.
شب نورد افزود: ۱۰ سال پیش تصور این بود که تولید انرژی های تجدید پذیر به صرفه نبود و حالا به جایی رسیده ایم که می توانیم بگوییم قیمت آن حتی ارزان تر از انرژی های فسیلی در کشور تمام می شود. از طرفی کشور در تابستان به علت مصرف بالای برق مشکل کمبود انرژی دارد و در زمستان با مشکل کمبود سوخت مواجه می باشد، ازاین رو راهی به جز حرکت به سمت توسعه انرژی های تجدید پذیر وجود ندارد و دنیا هم به این سمت حرکت کرده است.
وی ضمن اشاره به این که پارسال ۸۵ درصد افزایش ظرفیت نیروگاهی دنیا به تجدیدپذیرها اختصاص یافته است، به سیاست دولت سیزدهم برای توسعه نیروگاه های تجدید پذیر پرداخت و تصریح کرد: تمام تلاش دولت در دو سال قبل به ریل گذاری و جذاب شدن سرمایه گذاری در حوزه تجدید پذیر بوده و حال مدلهای متفاوت خرید برق چه به صورت ریالی و چه به صورت ارزی با قیمت های متفاوت برای تکنولوژی های متفاوت و برای متقاضیان با ظرفیتهای مالی و فنی متفاوت داریم.

منبع: