نماینده كارفرمایان در شورای عالی كار: به فكر واحدهای خرد و كوچك در سال آینده باشیم

مدیرسا: نماینده کارفرمایان در شورای عالی کار با اعلان اینکه امسال در تعیین دستمزد سعی کردیم تا قدرت معیشت کارگران را برگردانیم، از دولت و مجلس خواست تا در جهت حمایت بیشتر از واحدهای خرد و کوچک و حفظ بقا و اشتغال آنها در سال آینده گام بردارند.

اصغر آهنی ها در گفت و گو با ایسنا، در ارزیابی افزایش ۳۹ درصدی حداقل دستمزد ۱۴۰۰ اظهار نمود: سالی که گذشت سال سختی هم برای جامعه کارگری و هم واحدهای خرد و کوچک بود ولی به هر شکل باتوجه به تورم و مباحثی که برای منابع انسانی به وجود آمده بود به نقطه ای رسیدیم که قدرت خرید بخش کارگری را برگردانیم هر چند احساس می نماییم که وضعیت سختی خواهیم داشت اما با جمع بندی و اتفاق نظر و مذاکرات فنی و فشرده میان بخشهای کارفرمایی تصمیم گرفتیم که در جهت حفظ قدرت معیشت کارگران گام برداریم.

وی افزود: امسال با مدلی که پیشنهاد دادیم و وزیر کار هم با حسن نظر به آن نگاه کردند و چون بحث منطقی بود همه همراهی کردند، توانستیم هم در زمان سرعت عمل داشته باشیم و هم یک وحدت عمومی را رقم بزنیم و آرامش نسبی به وجود آمد.

نماینده کارفرمایان در شورای عالی کار اشاره کرد: ما روزهای سختی را پیش بینی می نماییم و امیدواریم با حمایتهای دولت در بخش واحدهای خرد و کوچک در سال آینده بتوانیم ادامه بقا و حفظ اشتغال داشته باشیم و در خلال فشارهای بیرونی غیر منطقی که به ما وارد شد، تورم داخلی و معضلات و ناراحتی هایی که به سبب کرونا به وجود آمد، لبخند را به روی کارگران ببینیم و با همت و تلاش بیشتر بستر سازنده ای برای کشور به وجود آوریم.

آهنی ها در پاسخ به این پرسش که آیا تصویب این رقم هزینه سبد معیشت کارگران را پوشش می دهد؟ اظهار داشت: اگر دریافتی ها را حساب نماییم عیدی و سنوات عدد بزرگی است که در محاسبات نیامده و اگر بگوییم دستمزد ۶۰ درصد سبد را هم بپوشاند با محاسبه آن ۱۰ تا ۱۵ درصد بالا می رود، البته هزینه های اجتماعی که برعهده کارفرما نیست و در دل سبد است را باید در نظر بگیریم.

وی اضافه کرد: بخش کارفرمایی کوشش کرد تا سهم خودرا در کشور به نحو احسن پیاده سازی کند و امیدواریم سال آینده برای تحقق بندهای ۲۹، ۳۰ و ۳۱ قانون اساسی که شاید دهه ها از آن غافل بودیم برنامه تدوین شده ای ارائه و در این راه فنی به بخش کارفرمایی و کارگری کمک گردد و نه فقط با افزایش هزینه ها بلکه با کاهش هزینه ها بازار کار و اشتغال را حفظ نماییم.

نماینده کارفرمایان در شورای عالی کار در آخر اظهار داشت: انتظار داریم در بحث قیمت تمام شده و رقابت پذیری عملکرد بهتری را شاهد باشیم و موقعیت خودرا در منطقه از دست ندهیم. اگر صادرات غیرنفتی رشد کند هم اشتغال بالا می رود و هم امنیت خاطر برای کارگر به وجود می آید پس امیدواریم که برنامه مدونی برای پشتیبانی از واحدهای خرد و کوچک در سال آینده پیش بینی و بودجه آن در نظر گرفته شود تا در سالهای آتی شرایط بهتری را برای جامعه کارگری و کارفرمایی رقم بزنیم.

منبع: