مهر گزارش می دهد؛ خانه بخریم یا دست نگه داریم؟، برآوردی از بازار مسكن در ماههای آتی

مدیرسا: بررسی بازار مسكن نشان داده است كه وضعیت فعلی بازار چندان پایدار نبوده و آینده آن هم قابل پیش بینی قطعی نیست؛ با این وجود، خرید مسكن سفارش می گردد.

به گزارش مدیرسا به نقل از مهر، به دنبال افزایش مهارگسیخته نقدینگی كه به افزایش چشمگیر قیمت ها منجر گردیده است، یكی از بخش هایی كه بیشترین تأثیر را از این فضای اقتصادی پذیرفت، مسكن بود؛ به گونه ای كه هم اكنون، بر مبنای اعلام گزارش تحلیلی بازار مسكن، قیمت مسكن در اردیبهشت ماه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته، حدود ۴۰ درصد افزایش داشته كه در تمام دوره های ركود و رونق گذشته، این میزان افزایش قیمت، بی نظیر بوده است.
تجربه سالهای گذشته بازار چه می گوید؟
همواره بر مبنای نمودارهای تلاقی رشد قیمت و معاملات مسكن در سالهای گذشته، دو نتیجه گیری كلی به دست می آمد. نخست اینكه همواره دو تا سه سال ثبات قیمت در مسكن را شاهد بوده ایم و در سال چهارم، در مقطع كوتاهی افزایش قیمتی معادل تورم عمومی را مشاهده كرده ایم و مجددا افزایش قیمت به دست آمده، تا دو یا سه سال پس از آن ثابت می ماند و این روند همچنان ادامه می یافت.
نتیجه دوم اینكه نمودارهای تعیین ماهانه تلاقی «قیمت» و «حجم معاملات» مسكن با یكدیگر، نشان داده است در دو یا سه مقطع زمانی در طول سال كه افزایش تعداد معاملات را شاهدیم، قیمت هم رشد اندكی دارد و دوباره در انتها همان ماه، قیمت ها كاهش می یافت. این ماه ها معمولا تیرماه، دی ماه و اسفند ماه هر سال هستند.
اما اتفاقاتی كه در سایر بازارهای موازی همزمان با اعمال تحریم های جدید ترامپ ضد ایران در زمستان سال قبل رخ داد، سبب شد رشد قیمت جهش گونه ای در بهمن و اسفند سال قبل و در ادامه در اردیبهشت و خرداد سال جاری رخ دهد كه سبب شد استقبالی كه كارشناسان اقتصادی مسكن از افزایش معاملات مسكن داشته و از آن به بازگشت رونق به مسكن تعبیر كنند، به محاق رفته و بازگشت دوباره ركود به معاملات را رقم بزند.
همین اتفاقات سبب شد تا خیلی از مردم و همینطور كارشناسان اقتصاد مسكن نتوانند آینده روشنی از این بازار داشته باشند و این سؤال مطرح شود كه آیا در چند ماه آینده باز هم شاهد ادامه رشد قیمت مسكن خواهیم بود ؟ آیا باید هر چه سریعتر خانه بخریم، یا اینكه فعلا دست نگاه داریم؟ آیا احتمال كاهش قیمت مسكن در چند ماه آتی وجود دارد؟
شرایط بازار مسكن به شرایط سیاسی و بین المللی گره خورده است
در این میان برخی كارشناسان معتقدند كه شرایط فعلی اقتصادی برای پاسخگویی به این پرسش خیلی سخت بوده و آینده بازار مسكن قابل پیش بینی نیست. بنابراین نمی توان به این سؤال پاسخ محكم و قاطع داد كه آیا باید هم اكنون و با هر شرایطی خانه بخریم یا اینكه دست نگه داریم؛ چون معاملات با كاهش روبه رو شده و این كاهش معاملات، آهنگ رشد قیمت را كندتر كرده است.
یك مقام مسئول در معاونت مسكن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی كه خواست نامش ذكر نشود، در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: شرایط به گونه ای است كه دیگر بازار مسكن به تنهایی در تعیین قیمت این كالای اساسی اثرگذار نیست؛ بلكه همه چیز به شرایط آینده سیاسی و بین المللی كشور وابسته است. اگر تحریم های دولت ترامپ در صورت اعمال در آبان ماه، شرایط را به گونه ای تغییر دهد كه امكان كنترل بازارهای موازی و قیمت سكه و دلار وجود نداشته باشد، مردم به سمت خرید این دو متمایل شده و احتمال كاهش قیمت مسكن وجود دارد.
قیمت مسكن متأثر از نرخ ارز و سكه
وی افزود: یك احتمال هم عدم همراهی كشورهای اروپایی با تحریم های آمریكا است كه در نتیجه باز هم نرخ دلار و سكه با نوساناتی روبه رو خواهد شد؛ اما این تغییرات به گونه ای نیست كه نتوان بازار را كنترل كرد بلكه امكان نظارت بر معاملات وجود دارد؛ در این صورت مردم دیگر به سراغ بازار سكه و ارز نرفته و به دنبال كالای جایگزین می گردند كه قاعدتا اولین بازاری كه نقدینگی را به خود جذب می كند، بازار مسكن می باشد و درنتیجه قیمت مسكن تغییر می یابد.
برای خرید مصرفی، معطل نكنید
این اقتصاددان در یك نتیجه گیری كلی خاطرنشان كرد: بیشترین احتمالی كه وجود دارد، اعمال تحریم ها بدون همراهی كشورهای اروپایی است اما از آنجایی كه اقتصاد اروپا به شكل اقتصاد آزاد بوده و بیشترین سهم از اقتصاد را بخش خصوصی این كشورها دارند، بنابراین سرمایه گذارانی چون شركت های نفتی و بانك های اروپایی به علت آنكه خصوصی هستند، تابع دولت های متبوع خود نبوده و احتمال تبعیت آنها از تحریم های اقتصادی ترامپ ضد ایران بیشتر است. ازاین رو نرخ سكه و ارز نوسان داشته و به تبع آن، قیمت مسكن هم با نوسان همراه خواهد بود.
عقبایی: مصرف كنندگان اقدام كنند
حسام عقبایی، نایب رئیس اتحادیه مشاوران املاك استان تهران در گفت وگو با خبرنگار مهر در پاسخ به این پرسش كه آیا خانه بخریم یا خیر؟ تصریح كرد: بر مبنای آمار اعلام شده از جانب مركز آمار ایران در ۲۴ سال اخیر از سال ۷۱ تا سال ۹۴ قیمت مسكن در ایران همواره روند افزایشی داشته و ۱۰۴ برابر شده است.
وی اضافه كرد: از جانب دیگر میزان كاهش قیمت ها هم حدودا نزدیك به صفر بوده است؛ به گونه ای كه اگر كاهش مثلا متری ۲۰۰ هزار تومانی در زمانی رخ داده است، این كاهش به دنبال افزایش ناگهانی متری ۲ میلیون تومانی در چند ماه پیش از آن بوده كه این كاهش اندك را بی اثر كرده است.
این كارشناس بازار مسكن با اشاره به اینكه یكی دیگر از علل افزایش قیمت ها در چندماه اخیر، كاهش ساخت و ساز در سال های پیش از آن بوده، اظهار داشت: فقدان توازن میان عرضه و تقاضا (تولید و مصرف) در بخش مسكن سبب افزایش قیمت ها شده و با عنایت به اینكه در ماه های اخیر هم اتفاق خاصی در حوزه تولید رخ نداده است، بنابراین باز هم باید منتظر تغییرات قیمت ها باشیم.
اگر تولید مسكن افزایش یابد، حباب ها شكسته می شود
به گفته عقبایی، رشد قیمت مسكن طی ماههای اخیر در بعضی مناطق پایتخت غیر اصولی و خارج از حد معقول بوده است كه این حباب قیمتی باید شكسته شود. ضمن اینكه اگر تولید مسكن افزایش یابد، احتمال شكسته شدن این حباب وجود دارد.
وی خاطرنشان كرد: كسانی كه خواستار خرید مسكن برای مصرف هستند، بهتر است كه ملك مورد نظر را خریداری كنند؛ اما آنهایی كه برای سرمایه گذاری قصد ورود به این بازار را دارند، به نظر می آید بازار فعلی ظرفیت رشد بیشتر از این را ندارد و بهتر است املاك مصرفی موجود را برای متقاضیان واقعی باقی بگذارند و با ورود خود به این بازار، التهاب جدیدی در قیمت مسكن تولید نكنند.