رئیس اتحادیه املاك: تحریم تاثیری بر بازار مسكن ندارد

مدیرسا: رئیس اتحادیه مشاوران املاك تهران اظهار داشت: تحریم ها امكان دارد اثرات كوتاه مدتی بر روی بخش مسكن تولید كند اما منجر به گران تر شدن مسكن نخواهد شد، چونكه هم اكنون هم قیمت ها بالاتر از توان مردم است.
به گزارش مدیرسا به نقل از ایسنا، مصطفی قلی خسروی در مجمع هم اندیشی اتحادیه مشاوران املاك اظهار نمود: در شرایط تحریم، بخش ساختمان سازی امن ترین سرمایه گذاری است چون كه مسكن یك كالای ماندگار و مطمئن است. از جانب دیگر وزیر جدید راه و شهرسازی اعتقاد به ساخت و ساز دارد كه مورد تاكید رئیس جمهور هم هست و به همین جهت می توان پیش بینی نمود در حوزه مسكن تحركاتی تولید شود.

وی اضافه كرد: مقاومت ملت ایران طی ۴۰ سال قبل نشان داده تحریم های آمریكا تاثیری بر اراده ملت ایران ندارد و از این مرحله هم به سلامت عبور می نماییم. در طول چهار دهه گذشته ما با انواع و اقسام مشكلات، جنگ و تحریم مواجه بودیم اما دیدیم كه اقتصاد كشور سرپا ایستاده است. به خصوص آنكه هم اكنون كشورهای اروپایی، چین و روسیه در برجام حضور دارند و می توانیم از این معاهده به نفع خودمان استفاده نماییم.

مردم به جای طلا و ارز، مسكن خریداری كنند

رئیس اتحادیه مشاوران املاك استان تهران با اشاره به اینكه خرید و فروش و اجاره مسكن ۱۵ درصد نسبت به سال قبل كاهش یافته است، اظهار داشت: با عنایت به قرار داشتن در فصل سرما افت معاملات طبیعی است. من ركود را قبول ندارم. به همین جهت از واژه كسادی استفاده می كنم. كسانی كه قصد خرید مسكن دارند، این كار را انجام دهند و مالكان هم بفروشند. چونكه این مورد به گردش مالی در بخش مسكن در حوزه ساخت و ساز كمك می نماید. سفارش می كنم مردم به جای خرید ارز و طلا مبادرت به خرید مسكن كنند. چونكه مسكن یك سرمایه گذاری بلندمدت، مطمئن و امن است.

خسروی خرید ملك در تركیه و امارات توسط برخی از هموطنان را دارای ریسك دانست و اظهار داشت: تركیه و امارات با فروش ملك به شهروندان دیگر كشورها همچون هموطنان ما سرمایه های كلانی جذب كرده اند. الان هم عده ای با هدف گرفتن اقامت در تركیه مبادرت به خرید آپارتمان و ویلا در این كشور می كنند كه بطور قطع این افراد در آینده پشیمان می شوند و با ضرر برمی گردند. امیدواریم این سرمایه گذاری ها در داخل كشور خودمان صورت گیرد چونكه صنعت ساختمان با ۸۵ درصد تولید داخلی مرتبط می باشد و ۱۷۴ شغل كلیدی به این صنعت بستگی دارد.

وی در مورد اهمیت كد رهگیری اظهار نمود: كد رهگیری امنیت معاملات را بالا می برد اما در این خصوص لازم است دستگاه های دیگر با ما همكاری كنند. سه مبحث در این زمینه اهمیت دارد. اطلاعات ملك همچون پلاك ثبتی، آخر كار شهرداری و بدهی مالیاتی باید در اختیار دفاتر مشاوران املاك قرار گیرد كه درخواست ما این است دستگاه های مرتبط در این زمینه با ما همكاری كنند.

وی تصریح كرد: فعالیت مشاوران املاك مبتنی بر اعتماد است. یك مشاور باید آنقدر اعتبار داشته باشد تا مردم محله به او اعتماد كنند. متاسفانه تخلفات در شركت های ثبتی رخ می دهد اما دفاتر املاك را مقصر جلوه می دهند. بدین منظور قوانین اجتماعی ما باید قوی تر شود.

خسروی با اشاره به اینكه در دوران شهرداری آقای كرباسچی واحدهایی را تولید كردند كه فایل های مربوط به فروش املاك را در اختیار متقاضیان قرار می داد، تصریح كرد: اتفاقی كه در فرایند افتاد این بود كه جرم ها و تخلفاتی صورت گرفت. در حالیكه مشاور املاك كه به خانه مردم رجوع می كند، اعتبارش سبب می گردد امنیت خانه های مردم بالا برود. در مورد برخی سایت های مجازی و اپلیكیشن ها هم شاهد موارد تخلف هستیم كه امیدواریم با استفاده از ظرفیت دفاتر املاك شاهد كاهش آمار جرم در این زمینه باشیم.

قانون نظام صنفی جدی تر دنبال شود

رئیس اتحادیه مشاوران املاك تصریح كرد: ما می خواهیم كه قانون نظام صنفی به حدی قدرت بگیرد كه فرد متخلف را تنبیه نماییم. با اینكه در صنف مشاوران املاك تخلفات بسیار پایین است، اما به هر حال نخستین تخلفی كه یك مشاور املاك صورت دهد، با زندگی یك فرد بازی شده است. چون كه مسكن باارزش ترین دارایی یك فرد است كه گاها پس انداز یك عمر را برای آن هزینه كرده است. پس صنف ما از دیگر اصناف حساس تر است و تنبیهات و تشویقات ما هم باید متمایز باشد.

وی با اشاره به توسعه دهندگان املاك و مستغلات اظهار نمود: ریل استیت (Real State) در همه جای دنیا جریان دارد و دولت ها اختیاراتی را به توسعه دهندگان املاك و مستغلات می دهند. ما هم در ایران احتیاج داریم تا از تجارب سازندگان و واسطه های ملكی استفاده نماییم. در این زمینه باید اتاق های فكر تشكیل دهیم و بحث ریل استیت را با جدیت بیشتری دنبال نماییم.