سود طلای سرخ را به بیگانگان ندهیم! تولید زعفران در یكی از روستاهای كرمانشاه

مدیرسا: در استان كرمانشاه كشت زعفران طی سالیان اخیر در سطح استان رواج یافته است ولی تولید این محصول به صورت برجسته تر در روستای شاهینی كه در محدوده جاده اصلی كرمانشاه به سمت كامیاران و اورامانات واقع شده، بیشتر دیده می گردد.

به گزارش مدیرسا به نقل از ایسنا، كمبود آب طی سالهای اخیر و آشنایی مردم مناطق مختلف با كاشت محصولات جدید و گاها استراتژیك در كنار تولید راههای سهل تر برای فروش محصولات و ارزش افزوده برخی محصولات، اهالی روستاها و شهرهای دور و نزدیك را به كاشت انواع گیاهان سوق داده است؛ گیاهانی كه گاها هیچ سابقه ای در آن منطقه نداشته و دو نمونه بسیار مشهور آن، خانواده پرشمار گیاهان دارویی و زعفران است.

كاشت زعفران در طول ۱۰ سال اخیر در استانهای غربی كشور با رشد قابل توجهی روبه رو بوده است و كیفیت این محصول هم بر مبنای ادعای كشاورزان و فروشندگان محصول نه تنها كمتر از مناطق شرقی و شمال كشور نیست، بلكه گاه بیشتر هم هست. در استان كرمانشاه كشت زعفران طی سالیان اخیر در سطح استان رواج یافته است ولی تولید این محصول به صورت برجسته تر در روستای شاهینی كه در محدوده جاده اصلی كرمانشاه به سمت كامیاران و اورامانات واقع شده، بیشتر دیده می گردد.

جمعیت روستای شاهینی بیشتر از ۵۴۰ نفر و شغل اصلی مردم این روستا به علت دارا بودن خاك حاصلخیز و منابع غنی آبهای سطحی و زیرزمینی اكثرا كشاورزی و دامداری است؛ عمده محصولات تولیدی بخش كشاورزی هم شامل گندم، كلزا، ذرت، چغندر، گوجه فرنگی، نخود و جو است كه در سنوات اخیر و از سال ۱۳۹۰ زعفران هم به آن اضافه شده است.

مدیرعامل صندوق كارآفرینی امید با بیان پشتیبانی از كشت و بسته بندی گیاهان استراتژیك درنقاط مختلف كشور به ایسنا، می گوید: صندوق كارآفرینی امید با پشتیبانی از پشتیبانان مشاغل خانگی و كارگاهی، كسب و كارهای خرد و كوچك را به لحاظ تامین مواد اولیه و تامین بازار فروش حمایت می كند.

او درباره كشت زعفران در منطقه شاهینی كرمانشاه، می گوید: صرفنظر از تلاش و كوشش اهالی روستای شاهینی به خصوص بانوان این روستا ما تابحال زمینه تولید اشتغال برای ۲۵ نفر را فراهم نموده ایم؛ به نحوی كه ۱۴۰۰ میلیون ریال تسهیلات بابت كشت و تولید پیاز زعفران و ۱۳۰۰ میلیون ریال تسهیلات به منظور فراوری و بسته بندی زعفران اختصاص دادیم كه به اشتغالزایی ۲۵ نفر در این منطقه منجر گردیده است.

به گفته نوراله زاده، كیفیت بسته بندی زعفران شاهینی با وجود نوپا بودن كشت این محصول در استان كرمانشاه، هم سطح با استانهای پیشرو و یا حتی مناسب تر از آنها است، چون كه تولید كنندگان سود كمتر را به منظور جلب رضایت مشتریان انتخاب كرده و به منظور به دست آوردن بازار فروش، مبلغ بیشتری از سود را هزینه می كنند.

مدیرعامل صندوق كارآفرینی امید درباره عرضه و فروش زعفران مردم شاهینی می گوید: بازاریابی و فروش محصولات در همه عرصه های تولیدی همچون زعفران همچون موضوعاتی است كه به آن توجه داریم. زعفران استان كرمانشاه ابتدا به صورت فله ای در بازار به فروش می رسید ولی مشكلاتی از قبیل درخواست خرید با قیمتهای پایین و عدم اعتماد و اطمینان مشتریان سبب شد تا شیوه حمایت خویش را تغییر دهیم.

وی طرح پشتیبان را یكی از روشهای حمایت صندوق عنوان كرده و می افزاید: در این طرح، فرد پشتیبان علاوه بر پشتیبانی از تولیدكنندگان خرد، در عرضه و فروش محصول هم به تولیدكنندگان كمك می نماید. در واقع به منظور تسهیل در امر فروش و بازاریابی، فرد پشتیبان ابتدا نسبت به تشكیل تعاونی تولید و بسته بندی اقدام می كند و سپس با پیمودن مراحل قانونی و دریافت مجوزهای لازم، پروانه بهداشتی آن ثبت می گردد.

به گفته مدیرعامل صندوق كارآفرینی امید، پشتیبان طرح كاشت و فراوری و بسته بندی زعفران ضمن پشتیبانی از افراد تحت پوشش، مشاوره های لازم را برای بهبود وضعیت محصولات آنها عرضه می كند به نحوی كه در طرح پشتیبان زعفران روستای شاهینی ۴۰ نفر از افراد تحت پوشش در كاشت و برداشت زعفران و یك نفر هم در حوزه فراوری و بسته بندی مشغول كار شده اند.

به گزارش مدیرسا به نقل از ایسنا، كشاورزی در كشور ما سابقه طولانی و دیرینه ای دارد و به علت ارتباط تنگاتنگ با تامین غذای انسان، یك فعالیت استراتژیك شناخته می شود؛ با این وجود در سالهای گذشته بحران آب، بخش اعظمی از فعالیتهای كشاورزی را تحت تاثیر قرار داده است.با توجه به آن كه در شرایط حاضر خیلی از مناطق كشور با معضل كم آبی و خشكسالی روبه رو است، كشت محصولاتی نظیر زعفران علاوه بر تولید اشتغال پایدار و رفع بیكاری در مناطق محروم و روستایی، صرفه اقتصادی بالایی به لحاظ صادرات و ارزآوری برای كشور دارد.محصول استراتژیك زعفران علاوه بر مصرف در صنایع غذایی یك گیاه دارویی هم هست كه در مناطق خشك عمل می آید و در صورت فراهم شدن امكانات و شرایط لازم در كشت و فراوری می تواند جایگزین مناسبی برای محصولاتی باشد كه نیاز به آب بیشتری دارند.

به گفته دبیر ستاد گیاهان دارویی با وجود آن كه ۹۲ درصد زعفران دنیا در ایران كشت می شود ولی این محصول به صورت خام صادر می گردد در حالیكه می توانیم با فرآوری آن ارزش افزوده بالاتری كسب نماییم. معاون وزیر جهاد كشاورزی هم وجود كشاورزان خرد و نبود نقدینگی را دو چالش پیش روی تولید زعفران عنوان كرده و می گوید: تشكل های كشاورزی باید كمك كنند كارگاه هایی درست شود كه با انتقال دانش و فناوری زمینه تولید و فراوری زعفران در داخل به شكل مطلوبی صورت گیرد.در طرح پشتیبان صندوق كارآفرینی امید كه طی سالهای اخیر گسترش قابل توجهی داشته، فرد پشتیبان با پشتیبانی از تولیدكنندگان خرد، ضمن عرضه مواد اولیه به آنها برای تكمیل تولید و بسته بندی كالاهای تولیدی كوشیده و در فروش محصولات هم دخالت دارد.

بر اساس آمار گمرك ایران از تجارت خارجی، صادرات زعفران ایران امسال با افزایش ۵۵ درصدی همراه بوده است. الان زعفران ایران به بیشتر از ۴۶ كشور دنیا صادر می گردد و كشورهای امارات، اسپانیا، چین، هندوستان و آلمان عمده ترین متقاضیان زعفران ایرانی به شمار می روند.