سرپرست معاونت ساخت و توسعه راه آهن: راه آهن ارومیه در راه پنج مرز قرار دارد

مدیرسا: سرپرست معاونت ساخت و توسعه راه آهن شركت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل كشور معتقد می باشد كه راه آهن ارومیه در كنار اهمیت مسافری كه خواهد داشت، در عرصه بار باز توانایی بالقوه قابل توجهی برای نقش آفرینی دارد.
عباس خطیبی در گفت وگو با ایسنا اظهار نمود: خوشبختانه راه آهن ارومیه در حالی افتتاح میگردد كه كار زیرسازی آن به اختتام رسیده و عملیات روسازی و ساختمان سازی این پروژه بالغ بر ۹۹ درصد پیشرفته داشته است. از این رو این طرح ریلی یكی از آماده ترین پروژه هایی است كه از طرف مقامات دولتی به افتتاح خواهد رسید.

وی درباره میزان اهمیت این پروژه ریلی در آینده راه آهن كشور توضیح داد: خوشبختانه این مسیر با تكمیل ۹۸ كیلومتر باقی مانده امكان آنرا فراهم می آورد كه یكی از مهم ترین استان های ایران یعنی آذربایجان غربی به شبكه راه آهن متصل شود. ما پیش بینی می نماییم كه با افتتاح این طرح چه در عرصه مسافری و چه در عرصه باری استقبال قابل قبولی از طریق آهن ارومیه صورت گیرد.

سرپرست معاونت ساخت و توسعه راه آهن شركت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل كشور افزود: این مسیر با عرض شش متر و با یك خط ریلی فعال شروع به كار می كند و قطارهای مسافری توان حركت در آن با سرعت ۱۶۰ كیلومتر و قطارهای باری با سرعت ۱۲۰ كیلومتر بر ساعت را خواهند داشت. طبق پیش بینی های صورت گرفته این راه آهن می تواند سالانه یك میلیون نفر مسافر و ۱.۵ میلیون تن بار جابه جا كند.

خطیبی با اشاره به موقعیت جغرافیایی خاص استان آذربایجان غربی توضیح داد: این استان محصولات داخلی تولید كرده و نیاز به جابه جایی آنها دارد، به پنج مرز بین المللی باز بسیار نزدیك است. از این رو امكان آن وجود خواهد داشت كه لااقل بخشی از تبادلات تجاری صورت گرفته در هر یك از این پایانه های مرزی از راه راه آهن ارومیه جابه جا شده و به نقاط مختلف كشور انتقال یابد.

به گفته وی، یكی از اصلی ترین موقعیت های موجود در این زمینه به پایانه مرزی تمرچین باز می گردد. این پایانه كه در شمال غربی ایران نقشی بسیار مهم ایفا می كند می تواند در آینده راه آهن ارومیه باز بعنوان یك عامل كلیدی در نظر گرفته شود.

سرپرست معاونت ساخت و توسعه راه آهن شركت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل كشور افزود: در این راستا مكاتباتی با سازمان برنامه و بودجه صورت گرفته تا در صورت رسیدن به موافقت های مالی و قانونی لازم راه آهن ارومیه در آینده به مرز تمرچین متصل شود تا بدین سان امكان جابه جایی بار و محموله های اقتصادی افزایش یابد. در هر صورت آینده این پروژه ریلی بسیار مثبت ارزیابی شده و امیدواریم با استقبالی كه صورت می گیرد این طرح در آینده نه چندان دور تاثیرگذاری جدی از خود نشان دهد.

به گزارش مدیرسا به نقل از ایسنا، طبق برنامه ریزی صورت گرفته با حضور رئیس جمهوری، روز دوشنبه ۲۸ آبان راه آهن ارومیه رسما به بهره برداری خواهد رسید. این مسیر ریلی كه آذربایجان غربی را رسما به شبكه ریلی متصل می كند، سومین پروژه از پنج پروژه اولویت دار دولت می باشد كه شروع به كار خواهدنمود.

پیش از این راه آهن دو شهر كرمانشاه و همدان به بهره برداری رسیده اند و در آینده خط دوم تبریز و راه آهن رشت باز رسما آماده خدمت رسانی به مردم خواهند بود. وزارت راه و شهرسازی سپس نهایی شدن این پروژه های اولویت دار بحث اتصال راه آهن به استان هایی مانند كردستان، بوشهر و اردبیل را دنبال خواهدنمود.