مدیرعامل شهرهای جدید خبر داد ورود پیمانكار بزرگ به مسكن مهر پردیس

مدیرسا: مدیرعامل شركت عمران شهرهای جدید با بیان این كه پس از نوسانات ارزی در تكمیل پروژه های مسكن مهر پردیس، گرفتار مشكل شده ایم، اظهار داشت: تا دو هفته آینده پیمانكار بزرگی را برای تامین خدمات زیربنایی و روبنایی در سایت های مسكن مهر با استفاده از منابع داخلی شركت عمران مستقر می نماییم.

به گزارش مدیرسا به نقل از ایسنا، حبیب الله طاهرخانی پگاه امروز در ملاقات مردمی با متقاضیان مسكن مهر پردیس اظهار نمود: پس از نوسانات ارزی اخیر همانند سال ۱۳۹۱ با مشكلات متعددی در پیشرفت پروژه های مسكن مهر مواجه شدیم كه مجموع آنها به تطویل پروژه و اختلاف كارفرما با پیمانكار شده است.

وی اضافه كرد: در فازهای مختلف مسائل متنوعی داریم؛ مثلا در فاز ۱۱ با وجود آنكه ۳۳ هزار واحد تكمیل شده، الان پیمانكار با مشكل واردات آسانسور مواجه شده كه این مسئله را از راه وزارت صنعت پیگیری می نماییم. طی سال های گذشته برای آماده سازی و راهسازی در این مسیر با مسائلی مواجه بودیم، مثلا محوطه آنجا كابل های فشار قوی برای تامین برق تهران عبور كرده بود كه سه سال طول كشید تا این دكل ها را از بلوك ها خارج كردیم و فضا برای انجام كار مهیا شد.

وی افزود: فاز ۱۱ بیشتر از ۸۶ درصد پیشرفت دارد و از نظر ابنیه كار خاصی باقی نمانده، خیلی از پروژه ها در مرحله نازك كاری و نصبیات هستند اما به صورت كلی در پردیس با كمبود آسانسور، پكیج و بوستر پمپ مواجه ایم كه قیمت آنها بین سه تا پنج درصد افزایش یافته است.

معاون وزیر راه و شهرسازی درباره مسائل فاز هشت باز اظهار نمود: در فاز هشت با معارضین گوناگون مواجه شدیم، در حالیكه قبلا تصور می شد آنجا معارض ندارد. در مواقعی حكم توقف پروژه را می گرفتند.

قول دولت برای تامین قیر رایگان

وی یكی از شروط انجام محوطه سازی را تامین قیر بلاعوض دانست و اشاره كرد: قیمت قیر بتازگی چهار تا پنج برابر شده اما خوشبختانه كمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در قالب بودجه ۹۷ موافقت نمود تا قیر بلاعوض به ما اختصاص پیدا كند. اگر قیر به دست ما برسد، تحول عمده ای در بحث محوطه سازی و خدمات احداث میگردد.

چگونگی تسریع پروژه فاز پنج و ۹ قدیم

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به كند بودن روند پیشرفت پروژه ۱۰ هزار واحدی واقع در فاز پنج و ۹ قدیم اظهار نمود: پیمانكار این پروژه انبوه سازان مسكن هستند كه امكان اجرای پروژه های بزرگ مقیاس را ندارند. ۱۵-۱۶ پیمانكار زیرمجموعه در این پروژه فعال می باشند كه پیمانكار اصلی منابع را به صورت یكسان بین آنها تقسیم می كند. این در حالیست كه در بعضی بلوك ها به صورت مثال ۵۰ درصد و در بعضی دیگر با ۸۰ درصد پیشرفت مواجه ایم. راهكاری كه برای این مشكل در نظر گرفتیم این است كه با استفاده از اقاله، قرارداد را با پیمانكاران زیرمجموعه منعقد نماییم.

وی درباره گرفتاری های فاز ۹ قدیم باز اظهار داشت: فاز ۹ قدیم از سال ۱۳۸۸ شروع شده ولی با عنایت به توپوگرافی غربی، پلنی كه برای آنجا در نظر گرفته اند، فنی نبوده است. بدین سبب دوباره كاری شد. مثلا دیوار حائل اجرا كرده بودند كه از ایمنی لازم برخوردار نبود و مجبور شدیم آنرا تخریب نماییم و دوباره بسازیم.

طاهرخانی با بیان این كه دستگاه های خدمات رسان به وظایف خود عمل نمی كنند، اظهار داشت: اجرای خدمات زیربنایی و روبنایی برعهده دستگاه های خدمات رسان است اما این مسئولیت باز بر دوش ما قرار گرفته و الان بخش عمده ای از منابع شركت عمران در این زمینه هزینه میگردد.

تكمیل ۸۳ هزار مسكن مهر پرند
مدیرعامل شركت عمران شهرهای جدید، در مرحله سوم پایش شهر جدید پرند كه روز چهارشنبه برگزار گردید هم با بیان این كه تا كنون حدود ۷۰ هزار واحد مسكن مهر پرند افتتاح شده است، اظهار داشت: ۵۱۶۱ واحد باز در دهه فجر به بهره برداری می رسد كه در صورت تامین زیرساختها و اختصاص قیر این رقم به ۱۳ هزار واحد قابل افزایش است.
طاهرخانی اظهار نمود: شهر جدید پرند از نظر تكمیل ابنیه مسكن مهر در شرایط مطلوبی قرار دارد و الان ۶۹ هزار و ۸۱۵ واحد افتتاح شده است. از ۲۵ هزار واحد باقی مانده باز ۵۱۶۱ واحد در دهه فجر آماده افتتاح است كه درصورت تامین قیر از طرف دولت این تعداد می تواند به ۱۳ هزار واحد افزایش یابد. با این حساب می توان گفت از ۹۶ هزار واحد مسكن مهر پرند تا كنون ۸۳ هزار واحد تكمیل شده است.
وی ادامه داد: از نظر پروژه های زیرساختی و مراكز محلات باز كارهای فاخری در شهر جدید پرند در دست اقدام است. ساخت بوستان بزرگ مشاهیر با ۳۲ هكتار مساحت و ۴۵ درصد پیشرفت فیزیكی، ۳۴ مدرسه، پنج كلانتری، چهار واحد درمانی، ۱۰ مسجد و ۸۴ فضای سبز در پرند همچون این خدمات است.
معاون وزیر راه و شهرسازی، یكی از اشكالات محوطه سازی و خدمات در شهر پرند و سایر شهرهای جدید را بحث تامین قیر عنوان و اشاره كرد: هم اكنون با كمبود شدید قیر مواجهیم كه اگر این مشكل برطرف شود، به سرعت می توانیم راه های ارتباطی و محوطه اطراف بلوك ها را آسفالت نماییم و سرعت تحویل واحدها بویژه در شهر پرند را بالا ببریم.
طاهرخانی با بیان این كه شهر جدید پرند می تواند بعنوان پایلوت كشوری بازچرخانی و استفاده بهینه از منابع آبی در مناطق كم آب مطرح شود اظهار داشت: جذب منابع بخش خصوصی برای تكمیل خدمات و زیرساخت ها باید با جدیت بیش تری دنبال شود؛ چونكه برای ارائه مطلوب خدمات به ساكنان، مراكز محلات باید هرچه سریعتر به سرانجام برسد. امیدواریم عملیات راه اندازی پنج مركز محله شهر جدید پرند در دهه فجر آغاز شود.
قبل از آغاز این نشست، طاهرخانی با تعدادی از نمایندگان متقاضیان و ساكنان مسكن مهر پرند دیدار داشت و از مسائل و مشكلات آنها باخبر شد.
در این نشست همین طور محسن وطن خواهی – مدیرعامل شركت عمران شهر جدید پرند – از همكاری ضعیف دستگاه های خدمات رسان، گلایه هایی را مطرح و اشاره كرد: كلنگ زنی ۳۴۰۰ واحد مسكونی در قالب مسكن مشاركتی در شهر جدید پرند را در دستور كار داریم. همین طور ساخت ۱۰ مركز محله در فازهای ۳ تا ۶ در مرحله طراحی و ارزیابی مالی و فنی قرار دارد.