نتایج بزرگترین آزمایش اتصال تیر به ستون

به گزارش مدیرسا در بزرگترین تست اتصال تیر به ستون پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله، ستون با نیروی ۲۲۰ تن گرفتار شكست شد.
به گزارش مدیرسا به نقل از ایسنا محققان پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی بزرگترین آزمایشگاه تیر به ستون دنیا را در آزمایشگاه پیشرفته زلزله این پژوهشگاه اجرایی كردند.
در این آزمایش، ستون بعد از وارد شدن نیروی ۲۲۰تن گرفتار شكست شد و این در شرایطی است كه طبق استاندارد مقاومت ستون در مقابل نیرو ۱۷۰ تن است.
این تست بعنوان بزرگترین آزمایش اتصال تیر به ستون در دنیا، مربوط به پروژه فرانمای آیمكس (IMAX) در آزمایشگاه پیشرفته مهندسی زلزله كشور است.
این آزمایش، نخستین آزمایش مهم در مجموعه آزمایشگاه های پیشرفته مهندسی زلزله است كه مربوط به مقاومت اتصالات در مقابل یكی از بزرگترین برج های چند منظوره تهران است.
طراحی اتصالات تیرها به ستون های این سازه به روشی كاملاً جدید، به دو صورت پیچی و جوشی و به صورت اتصال صلب با استفاده از ورق كناری انجام شده است.
بحث ایمنی ساختمان ها در مقابل زلزله یكی از دغدغه های مهم جامعه و مسؤولین است. این مورد بویژه برای ساختمان های بلند مرتبه اهمیت دوچندانی دارد كه در همین راستا كشورهای پیشرفته برای نیل به این هدف، مبادرت به ساخت آزمایشگاه های بزرگ و پیشرفته مهندسی زلزله كرده اند.

در ایران، پس از وقوع زلزله های مخرب گذشته، تصمیم به راه اندازی مجموعه آزمایشگاه های پیشرفته مهندسی زلزله گرفته شد و پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله از سال ۱۳۹۱ مبادرت به ساخت این مجموعه آزمایشگاهی در فضایی به مساحت بیشتر از ده هزار مترمربع كرده است.
تا سال قبل اغلب بخش های این مجموعه به بهره برداری رسیده و آماده عرضه خدمات فنی، مهندسی و تحقیقاتی به داخل و خارج از كشور است.
با عنایت به جدید بودن روش اتصال در این پروژه، لازم است ابتدا این اتصالات با ابعاد واقعی ساخته شده و تحت آزمایش های مورد نیاز جهت تائید قرار گیرد. در صورت تائید این روش جدید اتصال توسط مراجع ساختمان سازی كشور، می توان از این نوع اتصال در ساخت سازه ها در سراسر كشور بعنوان یك روش ساخت اتصالات تیر به ستون بهره برد.