دومین گام برای ساماندهی بازار مسكن

مدیرسا: به دنبال تولید و عرضه ۴۰۰ هزار واحد مسكونی برای تعادل بخشی به بازار مسكن، تجهیز تمامی شاغلین دفاتر املاك به علم حقوق ملكی و حقوق ثبتی بعنوان دومین گام ساماندهی این بازار در دستور كار قرار گرفت.
به گزارش مدیرسا به نقل از ایسنا، بعد از اشباع قیمتی بازار مسكن كه با ثبات نسبی بازار ارز و چشم انداز آرام بوسیله تولید و عرضه ۴۰۰ هزار واحد مسكونی همراه شد، سیاستگذار این حوزه تصمیم گرفت با احیای یك ظرفیت قانونی، دومین اقدام را برای ایجاد شفافیت و سلامت بازار مسكن بردارد.
مطابق تبصره ۱ ماده ۱۷ قانون ساماندهی، تمامی كاركنان دفاتر مشاور املاك شامل صاحب جواز، مباشر، مشاور، راهنما، منشی و دیگر خدمه باید به حقوق ملكی، حقوق ثبتی و اخلاق حرفه ای آگاهی پیدا كنند. بر این اساس اتحادیه صنف مشاوران املاك تصمیم گرفت با پشتیبانی نیروی انتظامی، آموزشهای كوتاه مدت را در این زمینه ها آغاز كند.
گاهی گزارش هایی از مالباختگی طرفین معامله به اتحادیه املاك ارسال می شود. با اینكه صاحبان جواز كسب از آگاهی لازم برای عقد قرارداد برخوردار می باشند، عمده افراد زیرمجموعه شاغل در دفاتر مشاور املاك، اطلاعات كافی برای انعقاد قراردادها و حتی راهنمایی ارباب رجوع ها ندارند. گاها دیده می شود به سبب یك مشاوره اشتباه از طرف فعالان دفاتر املاك، حداقل یكی از طرفین قرارداد، مالباخته یا گرفتار خسارت می شود.
رئیس اتحادیه مشاوران املاك تهران در این خصوص اظهار داشت: قراردادهایی كه در دفاتر املاك منعقد می شود گاها گرفتار مشكلاتی است كه متعاملین برای شكایت به اتحادیه می آیند. بررسی علت نشان داده است كه معمولا صاحب جواز قصوری صورت نداده اما اشتباه یا تخلف صورت گرفته ناشی از عدم آگاهی افراد زیرمجموعه از حقوق ملكی و ثبتی بوده است. بنا بر این تصمیم گرفتیم آموزشهای كوتاه مدت را برای تمامی شاغلین دفاتر شامل مباشر، مشاور، راهنما، منشیو سایر عوامل ارائه دهیم. این مساله را در هیات مدیره مصوب كردیم و برای اجرا به پشتیبانی نیروی انتظامی احتیاج داریم.
مصطفی قلی خسروی اشاره كرد: هر فردی كه در دفاتر مشاور املاك كار می كند باید این دوره های آموزشی كه شامل حقوق ملكی، حقوق ثبتی و اخلاق حرفه ای است را بگذراند. باید شرایط به شكلی شود كه اتمام افراد شامل كسانی كه قرارداد را تحریر می كنند، كسانی كه خانه را نشان می دهند و حتی افرادی كه پذیرایی می كنند این دوره های آموزشی را بگذرانند. همین طور افرادی كه خانه را به مراجعین نشان میدهد حتما باید كارت شناسایی ارائه كنند.
او همینطور با اشاره به ایجاد آرامش قیمتی در بازار مسكن اظهار داشت: دولت با ثبات نسبی در بازار ارز و همین طور تولید و عرضه ۴۰۰ هزار واحد مسكونی آرامشی را در بازار مسكن به وجود آورده و ما نیز می خواهیم دومین اقدام را برای پشتیبانی از دولت برداریم.
بگفته خسروی، روند نزولی قیمت مسكن كه از اواسط تیرماه روند شروع شده بود ادامه و طبق گزارشهای دریافتی از مشاوران املاك در سراسر تهران قیمتها كماكان رو به كاهش است.

منبع: