قیمت خرید وام مسكن ارزان گردید

مدیرسا: قیمت اوراق تسهیلات مسكن بانك مسكن در این روزها با مقداری كاهش روبه رو شده است؛ بطوریكه قیمت هر ورق از اوراق مسكن از حدود ۴۱ هزار تومان آغاز می شود كه خیلی از كارشناسان معتقدند افزایش قیمت مسكن و كاهش تقاضا برای خرید مسكن به كاهش قیمت تسه ها دامن زده است.
به گزارش مدیرسا به نقل از ایسنا، در این روزها قیمت اوراق تسهیلات مسكن با افت روبرو شده و از عدد ۴۳ هزار تومان پایین تر رفته است. بعنوان نمونه امتیاز تسهیلات مسكن تیر ماه سال ۱۳۹۷ حدود ۴۲ هزار و ۱۰۰ تومان رقم خورد.
علاوه بر این امتیاز تسهیلات مسكن دی ۱۳۹۶ تا خرداد ۱۳۹۷ در كانال ۴۱ هزار تومانی است در عین حال اوراقی كه در سال ۱۳۹۸ و اوراخر سال ۱۳۹۷ انتشار یافته اند كمی بیشتر از ۴۲ هزار تومان قیمت خورده اند.
مدت هاست كه بازار مسكن به سبب افزایش قیمت ها با ركود شدیدی همراه بوده و این كاهش تقاضا در بازار مسكن سبب شده كه قیمت اوراق تسهیلات مسكن نیز در فرابورس كم شود.
اگر قیمت هر ورق از اوراق تسهیلات مسكن را حدود ۴۲ هزار تومان در نظر بگیریم و در نظر داشته باشیم كه زوج های تهرانی برای دریافت وام ۱۰۰ میلیون تومانی مسكن باید ۲۰۰ برگه تسهیلات مسكن خریداری كنند. آنها باید هشت میلیون و ۴۰۰ هزار تومان صرف خرید آن كنند. به این مبلغ با احتساب ۲۰ میلیون تومان وام جعاله كه بابت خرید آن باید ۴۰ برگ تسه خریداری شود، یك میلیون و ۶۸۰ هزار تومان اضافه می شود. در نتیجه در مجموع باید برای دریافت وام ۱۲۰ میلیون تومانی مسكن حدود ۱۰ میلیون و ۸۰ هزار تومان هزینه شود.
همین طور زوج های غیر تهرانی كه در شهرهایی با جمعیت بیش تر از ۲۰۰ هزار نفر جمعیت زندگی می كنند، می توانند تا سقف ۸۰ میلیون تومان وام بگیرند كه برای گرفتن این مبلغ باید ۱۶۰ ورق بهادار خریداری كنند و با این حساب باید حدود ۶ میلیون و ۷۲۰ هزار تومان بابت خرید این اوراق بپردازند كه با احتساب یك میلیون و ۶۸۰ هزار تومان برای خرید اوراق وام جعاله، در مجموع برای دریافت وام ۱۰۰ میلیون تومانی باید هشت میلیون و ۴۰۰ هزار تومان پرداخت كنند.
علاوه بر این، زوج های ساكن در سایر شهرهای با جمعیت زیر ۲۰۰ هزار نفر می توانند برای گرفتن ۶۰ میلیون تومان وام مسكن، ۱۲۰ برگ بهادار خریداری كنند كه باید پنج میلیون و۴۰ هزار تومان بابت خرید اوراق بپردازند. همین طور برای دریافت ۲۰ میلیون تومان دیگر بابت وام جعاله نیز باید یك میلیون و ۶۸۰ هزار تومان پرداخت كنند كه در مجموع برای وام ۸۰ میلیون تومانی، حدود ۶ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان از طرف زوجین باید پرداخت گردد.
مجردهای تهرانی نیز می توانند تا سقف ۶۰ میلیون تومان و مجردهایی كه در مراكز استان های بالای ۲۰۰ هزار نفر جمعیت دارند تا سقف ۵۰ میلیون تومان و در نهایت غیر زوج های ساكن در سایر مناطق تا سقف ۴۰ میلیون تومان وام دریافت نمایند كه به ترتیب هر كدام باید ۱۲۰، ۱۰۰ و ۸۰ برگ بهادار اوراق تسهیلات مسكن را از فرابورس ایران خریداری كنند.
با این حساب مجردهای تهرانی باید برای خرید این اوراق پنج میلیون و ۴۰ هزار تومان، افراد ساكن در مراكز استان بالای ۲۰۰ هزار نفر جمعیت مبلغ چهار میلیون و ۲۰۰ هزار تومان و افراد گروه سوم مبلغ سه میلیون و ۳۶۰ هزار تومان پرداخت كنند. البته در صورت تمایل برای دریافت وام ۲۰ میلیون تومانی جعاله باید مبلغ یك میلیون و ۶۸۰ هزار تومان دیگر هم بپردازند.
اوراق تسهیلات مسكن قابلیت معامله در فرا بورس ایران را دارد و ارزش اسمی هر برگ پنج میلیون ریال است. مدت اعتبار اوراق تسه حداكثر تا دو دوره شش ماهه قابل تمدید است. این اوراق با عنایت به این كه چقدر تا زمان اعتبارش باقیمانده، قیمت متفاوتی دارد. در صورتیكه مدت اعتبار این اوراق به اتمام رسیده و دارنده اوراق از تسهیلات آن استفاده نكند، نماد معاملاتی آن متوقف خواهد شد و وجوه پرداختی دیگر به دارنده اوراق بازپرداخت نخواهد شد.