با ۳۰۰ میلیون می توان در تهران خانه خرید؟

به گزارش مدیرسا در شرایطی كه بعد از نوسانات ۲۰ ماهه، بازار مسكن از مردادماه سال جاری در راه كاهش قیمت قرار گرفته الان می توان در مناطق جنوبی تهران با نقدینگی حدود ۳۰۰ میلیون تومان صاحب خانه شد.
به گزارش مدیرسا به نقل از ایسنا، در ۱۵ منطقه از مناطق ۲۲ گانه پایتخت، قیمت ها پایین تر از متوسط شهر (متری ۱۳ میلیون و ۳۰ هزار تومان) است. بررسی ها نشان داده است الان با بودجه های كمتراز ۳۰۰ میلیون تومان می توان در مناطق ۱۷ تا ۲۰ آپارتمان خریداری كرد. در سایر مناطق جنوبی هم امكان خرید خانه با نقدینگی ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیون تومان وجود دارد. هرچند تعداد فایل های زیر قیمت در این مناطق به شدت محدود است و با عنایت به فشار تقاضا، آپارتمان ها بعد از عرضه در بازار، معمولا خیلی زود فروخته می شوند.
با ۲۷۰ میلیون هم می توان خانه خرید
در محله بریانك، واحد ۴۲ متری ۲۰ سال ساخت بازسازی شده در طبقه چهارم، بدون آسانسور و پاركینگ به مبلغ ۲۷۰ میلیون تومان به فروش می رسد. در شهرك ولیعصر (عج) یك آپارتمان ۶۰ متری ۱۶ سال ساخت در طبقه چهارم بدون آسانسور و پاركینگ به مبلغ ۳۰۰ میلیون تومان، البته با تخفیف به مشتری واقعی قیمت گذاری شده است. در بریانك یك واحد ۴۵ متری ۱۳ ساله بازسازی شده در طبقه سوم بدون آسانسور و پاركینگ با قیمت ۳۰۵ میلیون تومان به فروش می رسد. در علی آباد جنوبی یك آپارتمان ۷۳ متری ۲۰ سال ساخت ۳۶۰ میلیون تومان قیمت گذاری شده است. در محله خانی آباد یك آپارتمان ۴۳ متری ۱۶ سال ساخت بازسازی شده در طبقه اول به مبلغ ۳۵۷ میلیون تومان برای فروش، آگهی شده است.
محدوده قیمت در مناطق میانی ۳۰۰ تا ۶۰۰ میلیون تومان
كمی كه بودجه خویش را افزایش دهید می توانید در مناطق مركزی شهر تهران صاحب خانه شوید. یك آپارتمان ۵۸ متری ۱۹ ساله در تهرانپارس، در طبقه چهارم، بدون آسانسور، دارای پاركینگ و انباری به مبلغ ۴۹۵ میلیون تومان فروخته می شود. در نارمك، منطقه باختر، آپارتمان ۴۴ متری ۴ سال ساخت در طبقه چهارم، بدون آسانسور، دارای پاركینگ و انباری ۴۸۰ میلیون تومان آگهی شده است. آپارتمان۴۲ متری نوساز در پاسدار گمنام محدوده آهنگ دارای آسانسور و بالكن به مبلغ ۴۱۰ میلیون تومان به فروش می رسد.
قیمت مسكن در ۱۶ منطقه تهران پایین تر از میانگین كل
مطابق گزارش بانك مركزی در مردادماه ۱۳۹۸ میانگین قیمت هر متر مربع مسكن شهر تهران ۱۳ میلیون و ۳۰ هزار تومان است اما ۱۶ منطقه تهران كه در مجموع ۵۸ درصد كل معاملات را به خود اختصاص داده اند قیمت ها پایین تر از متوسط پایتخت بوده است. محدوده زیرقیمت میانگین شامل مناطق ۴، ۷، ۹ تا ۲۲ می شود. در این بین ارزان ترین قیمت ها در منطقه ۱۸ با میانگین ۵ میلیون و ۹۷۹ هزار تومان به ثبت رسیده و بالاترین متوسط قیمت از آن منطقه ۴ با ۱۳ میلیون و ۲۲ هزار تومان بوده است.
بیشترین تقاضا برای خانه های ۵۰ تا ۶۰ متر
خانه های ۵۰ تا ۶۰ متر مربع بیشترین تقاضا را در تهران دارد. رتبه های بعدی به ترتیب از آن واحدهای ۶۰ تا ۷۰ متر، ۷۰ تا ۸۰ متر و ۴۰ تا ۵۰ متر است. خانه های كمتراز ۴۰ متر هم با وجود محدودیت قوانین و مقررات برای راه اندازی آنها ۳.۸ درصد نیاز بازار را شامل می شود.
انحراف برداشت از عدم تناسب قیمت هر متر مربع خانه های كوچك با بزرگ متراژها و هم چنین انتظار از خانه آرمانی سبب شده تا سیاست گذاران شهری در قوانین خود مانع از تولید آپارتمان های كمتر از ۴۰ متر مربع شوند. معمولا قیمت هر متر مربع مسكن كوچك متراژ، بیشتر از قیمت واحدهای بزرگ است. علت این مورد به فشار تقاضا در شرایط كمبود عرضه مربوط می شود. از جانب دیگر بالا نگه داشتن سطح كیفی انتظارات به مقاومت در مقابل یك واقعیت منجر گردیده است. بعد خانوار در كلانشهرها كاهش یافته و به ۳.۳ رسیده است؛ كارشناسان معتقدند باید این واقعیت پذیرفته شود.
خانه های میلیاردی باد می خورند
یك اشتباه محاسباتی در زمان رونق ساخت و ساز بازار آپارتمان های بزرگ متراژ، لوكس و نیمه لوكس را گرفتار ركود كرد. حجم سنگین سرمایه گذاری بر روی این نوع واحدها كه بین سال های ۱۳۸۸ تا ۱۳۹۱ صورت گرفته به كسادی پنج ساله بازار فروش واحدهای لوكس در میان سال های ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۷ منجر گردید. با این وجود این نوع آپارتمان ها از رونق نصفه و نیمه واحدهای میان متراژ و ارزان قیمت در سال ۱۳۹۷ بی نصیب بودند. هرچند خانه های میلیاردی، آگهی های فروش ملك را قبضه كرده اند واحدهای كمتر از ۱.۲ میلیارد تومان سهم ۶۵ درصدی از معاملات مسكن شهر تهران در مردادماه ۱۳۹۸ داشتند.
هم چنین در مردادماه ۱۳۹۸ بیشترین قراردادهای خرید و فروش در واحدهای ۳۰۰ تا ۴۵۰ میلیون تومان منعقد شد كه سهم ۱۵ درصدی از معاملات را به خود اختصاص دادند. رتبه دوم به آپارتمان های ۴۵۰ تا ۶۰۰ میلیون تومان با ۱۲.۳ درصد مربوط شد و خانه های ۶۰۰ تا ۷۵۰ میلیون تومان با ۹.۴ درصد از كل معاملات شهر تهران رتبه سوم را به دست آوردند.
تحلیل یك كارشناس از آینده بازار مسكن
مهدی روانشادنیا، كارشناس بازار مسكن با بیان این كه تقاضا برای مسكن به صورت لایه زیرین ركود وجود دارد به ایسنا اظهار داشت: تصور نمی كنم كه تا دو سه سال آینده قیمت مسكن گرفتار جهش شود و این فرصت را به سیاست گذار می دهد تا برنامه های خویش را برای تولید مسكن در استطاعت اجرا نماید.
وی ادامه داد: با عنایت به تعداد واحدهای مسكونی موجود در شهر تهران اگر فرض نماییم هر واحد یك مرتبه خرید و فروش شود با تعداد ۳۳۰۰ قرارداد خرید و فروش كه در مردادماه داشتیم حداقل هزار ماه زمان می برد كه یك معامله برای هر واحد صورت گیرد. این مسئله این مورد را به ذهن متبادر می كند كه انجماد دارایی ها به بخش مسكن هم رسیده است.