به ریاست وزیر نیرو؛ مهم ترین گردهمایی آبی منطقه غرب آسیا در تهران شروع شد

مدیرسا: دهمین اجلاس شورای حكام مركز منطقه ای مدیریت آب شهری امروز پنجشنبه، با حضور مقامات و وزرای بخش آب ۱۵ كشور منطقه به ریاست وزیر نیرو در سالن اجلاس سران شروع شد.

به گزارش مدیرسا به نقل از وزارت نیرو، نمایندگان ۱۵ كشور منطقه و حدود ۹ سازمان منطقه ای و بین المللی در نشست شورای حكام مركز منطقه ای مدیریت آب شهری حضور می یابند.
رییس این شورا طبق اساسنامه، وزیر نیرو است و نشست آن سالی یك دفعه برگزار می شود، البته این شورا مدتی غیرفعال بود اما در دوره سوم، فعالیت این مركز با استقبال كشورهای منطقه و حتی برخی كشورهای اروپایی روبه رو شده و وزیر نیرو هم پیش بینی كرده برخی از پیشنهادات كه شامل انتقال دانش و همكاریهای منطقه ای در حوزه آب است، به تصویب شورا برسد و مصوبات این شورا پس از ظهر امروز اطلاع رسانی خواهد شد.
طبق اعلام، معاون وزیر نیروی تركیه برای نخستین بار در این دوره در نشست شورا حضور دارد. شركت كنندگان دیگر هم از كشورهای آذربایجان، عراق، عمان، قرقیزستان، تاجیكستان، سوریه، هند و برخی سازمان های فعال در حوزه آب مستقر در سوییس و آلمان هستند.
دهمین اجلاس شورای حكام مركز منطقه ای مدیریت آب شهری شاهد حضور سفرا و نمایندگان ویژه كشورهای ارمنستان، لبنان، پاكستان، بنگلادش و افغانستان هم هست. در این بین گفته شده سازمان های بین المللی مختلفی همچون یونسكو، نماینده مقیم سازمان ملل در ایران، برنامه توسعه ملل متحد، برنامه اسكان بشر ملل متحد، سازمان بهداشت جهانی و سازمان خوار و بار و كشاورزی ملل متحد نیز در این اجلاس حضور دارند.
همچنین با عنایت به حضور مدیران سازمان همكاریهای اقتصادی اكو، بانك توسعه اسلامی و مركز همكاریهای ژاپن و خاورمیانه(JCCME)، در این اجلاس مباحث مختلفی همچون مدیریت آب شهری، سیستم های تصفیه فاضلاب، كیفیت آب، سازگاری با كم آبی، مدیریت مخاطرات آبی شامل سیل و خشكسالی مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت.
به گفته علی چاووشیان – مدیر مركز منطقه ای مدیریت آب شهری -در این اجلاس جوانب اجتماعی، اقتصادی و زیست محیطی مسائل در رابطه با آب مورد بررسی قرار خواهد گرفت و حاضران درصدد دست یابی به چارچوبی برای گفت و گو و مفاهمه درباب مسائل آبی هستند تا به دور از تنش ها و چالش هایی كه گاهی ممكنست توسط قدرت های فرامنطقه ای تحمیل شده باشد، بتوان این مسائل را در یك فضای آرام و صلح آمیز مورد بحث و گفت و گو قرار داده و برای آنها راهكارهای مبتنی بر حفظ منافع مشترك اتخاذ شود.