وزیر راه و شهرسازی به مدیرسا خبر داد پیش بینی سازوكار بانكی برای مبادلات ایران و قرقیزستان

مدیرسا: وزیر راه و شهرسازی اعلام نمود كه در حوزه مبادلات مالی و بانكی با كشور قرقیرستان مذاكرات خوبی انجام داده ایم و این مذاكرات همچنان در تهران با حضور وزیر اقتصاد این كشور ادامه دارد و بعد از رسیدن به سازوكاری مناسب بوسیله یكی از الگوهایی كه در اختیار داریم همكاریهای مالی و بانكی ما آغاز می شود.
به گزارش مدیرسا به نقل از ایسنا، محمد اسلامی در نشست خبری مراسم امضاء سند كمیسیون مشترك اقتصادی ایران و قرقیزستان در پاسخ به سوال خبرنگاران ایسنا در خصوص این كه سازوكار اجرایی مالی و بانكی دو كشور برای بسط همكاریهای اقتصادی چگونه خواهد بود و آیا قرقیزستان از تحریم های آمریكا هراسی ندارد، اظهار داشت: گسترش همكاریهای اقتصادی دو كشور در حوزه مالی و بانكی نیازمند مذاكرات بیشتری است و باید مراحلی را طی كند، چونكه با كشورهایی كه الان مراوده دراین زمینه داریم بانكهای مركزی مان و برخی بانكهای عامل با یكدیگر به تفاهم رسیده و همكاری می كند و در ارتباط با قرقیزستان نیز همین مراحل باید طی شود.
وی افزود: مراودات مالی و بانكی دو كشور ممكنست با واحد پولی این كشورها صورت گیرد یا آنكه سازوكار دیگری اندیشیده شده و با فراهم كردن بسترها و اندیشیدن تمهیدات لازم این همكاری ها گسترش یافت. البته وزیر اقتصاد قرقیزستان نیز در ایران حضور دارد و مذاكرات دوجانبه آنها با مقامات ایران امروز در تهران شروع می شود و پیش بینی می نماییم مقدماتی فراهم گردد تا بوسیله الگوهای مدونی كه در اختیار داریم بتوانیم در بازده زمانی بسیار كوتاهی سازوكار اجرایی برای بسط تعاملات و همكاریهای مالی و بانكی تدوین شود.
او همینطور در پاسخ به سوال ایسنا در خصوص این كه در حوزه همكاری استان های منتخب با یكدیگر چه برنامه ای دارید و این استانها و زمینه همكاری شان چیست، اظهار داشت: در طول این مذاكرات به صورت خودجوش اتاق های بازرگانی دو كشور ارتباطاتی برقرار كردند و استان های مازندران، خراسان رضوی، گلستان، گیلان و خراسان شمالی با بیشكك، ایسیكول جلال آباد و اوش در حوزه های مختلف همكاریهای بین منطقه ای و استانی شان را گسترش می دهند كه این حوزه ها شامل صادرات محصولات لبنی، كشاورزی، گل و گیاه، پروتئینی، شیلات و مركبات از مازندران به ایسیكول، برگزاری تورهای گردشگری و توریسم سلامت استانی و صدور خدمات فنی – مهندسی به ایسیكول از طرف مازندران، تهاتر محصولات گل و گیاه، شیلات، آبزیان و محصولات كشاورزی تولید شده در ایران با حبوبات و گوشت قرمز گرم تولیدی قرقیزستان، آمادگی برای برگزاری فروش محصولات و كالاهای ایرانی توسط خراسان رضوی در شهرهای این كشور و غیره است.
وزیر راه و شهرسازی افزود: یكی دیگر از فرصت هایی كه در طول این مذاكرات به دست آمده تولید محصولات مختلف در قرقیزستان توسط شركت های ایرانی و بوسیله جوینت ونچرها در قرقیزستان است تا بتوانیم این محصولات را به سایر نقاط دنیا صادر كرد.
اسلامی همین طور درباره دیگر بخش های این سند همكاری امضاء شده اعلام نمود: از آنجائیكه قرقیزستان دسترسی به آب های آزاد ندارد با پیگیری و مذاكره از طرف آنها یكی از بنادر شمالی را برای آنها در اولویت قرار دادیم تا بتوانند از ظرفیت آن استفاده كنند همین طور بر طبق ضوابط و مقررات موجود شركت های این كشور می توانند برای افزایش تبادلات اداری دو طرف از زیرساخت های حمل و نقل جاده ای، ریلی و تركیبی استفاده كنند.
وی افزود: یكی دیگر از اقداماتی كه در امتداد تشكیل دسترسی تجار و گردشگران قرقیزستانی و ایرانی انجام دادیم ایجاد خط پروازی بین دو كشور بود كه یك شركت هواپیمایی هفته ای دوبار از تهران به بیشكك می رود و در صورت وجود تقاضا، تعداد و مقاصد پروازی بین دو كشور قابل افزایش خواهد بود. البته شركت هواپیمایی ایرانی مورد نظر در این تفاهم نامه وارش است.
وزیر راه و شهرسازی درباره سرفصل های سند كمیسیون مشترك اقتصادی ایران و قرقیزستان اظهار داشت: انرژی، حمل و نقل، ارتباطات، گمرك، اقتصاد، بازرگانی، سرمایه گذاری، كارهای صنعتی، معدنی، كشاورزی، علوم جوی، نقشه برداری، خدمات فنی و مهندسی، همكاریهای بین استانی، فرهنگی، رسانه، ورزش، زیست محیطی، بهداشت، گردشگری و توسعه مبانی حقوقی و قراردادی شامل مفاد و مواردی است كه در مذاكرات دوجانبه ایران و قرقیزستان بررسی و در هفت سرفصل مختلف تفاهم شد كه بعنوان مثال در زمینه مسائل گمركی نیازمند بررسی و مبادله اسنادی بین دو كشور هستیم كه در قالب تفاهم اوراسیا امضاء خواهد شد. همین طور در حوزه حمل و نقل ضمن ایجاد خط هوایی مشترك بین دو كشور توافقاتی در حوزه گسترش ترانزیت، توسعه حمل و نقل ریلی بین دو كشور و انجام كارهای لجستیكی بوسیله بنادر ایران مورد تفاهم قرار گرفت.
وی اظهار نمود: در حوزه صادرات نفت، گاز و پتروشیمی نیز مذاكرات خوبی انجام دادیم و این كشور به واردات از ایران خصوصاً قیر نیاز دارد كه از سویی دیگر نیز ما نیازمندی های خودرا مطرح كردیم همین طور در حوزه گردشگری و توریسم سلامت مذاكرات و تفاهم های خوبی بین دو كشور انجام دادیم.
به گزارش مدیرسا به نقل از ایسنا، درانتها این مراسم سند كمیسیون مشترك اقتصادی ایران و قرقیزستان به امضای وزرای دو كشور رسید.

منبع: