در گزارش مدیرسا مطرح شد معافیت مالیاتی هنرمندان و مناطق آزاد حذف شود

به گزارش مدیرسا عضو كمیسیون اجتماعی مجلس اظهار داشت: سلبریتی ها با پول و حمایت مردم معروف و مشهور می شوند و دلیلی ندارد از مالیات معاف شوند.

احمد بیگدلی در گفت و گو با خبرنگار مهر، درباره افزایش سهم مالیات در تامین هزینه های كشور، تصریح كرد: ما از دهه اول انقلاب به دنبال این هستیم كه وابستگی بودجه به نفت را كمتر كرده و اگر ممكن باشد، از بین ببریم. در شرایط كنونی هم با عنایت به مشكلات مربوط به تحریم ها و مسائلی كه با كشورهای خارجی داریم، ناچاریم منابع مورد نیاز برای امور جاری و عمرانی را از منابع داخلی تامین نماییم. در منابع داخلی هم چیزی جز مالیات نداریم.
وی اضافه كرد: ولی در بحث مالیات نباید مانند قضیه بنزین عمل و یك شبه به مردم فشار زیادی وارد كرد. جهت استفاده از منابع مالیاتی به نظر من باید سامانه ای تهیه و به مردم اعلام گردد كه اگر تا ۶ ماه آینده هر كسی اموال، دارایی و درآمد خویش را در آن ثبت كند با او كاری نخواهیم داشت. در این میان امكان دارد فردی ۱۰۰ واحد آپارتمان یا چندین كارخانه داشته باشد، ایرادی ندارد. ولی باید حتما در آن سامانه این موارد ثبت گردد. سپس برپایه استاندارد مشخصی عنوان شود باید هر فرد بابت درآمد بیشتر از فلان میزان مالیات بدهد. همینطور باید مشخص نماید این مبلغ اضافه را از چه طریقی به دست آورده است اگر قانع شدیم كه در نتیجه افزایش فعالیت و دو شیفته كار كردنش بوده، از او تشكر هم می نماییم كه دنبال كار و تولید رفته است. ولی باید بابت همان مبلغ اضافه مالیات بپردازد.
عضو كمیسیون اجتماعی مجلس خاطرنشان كرد: اگر مانند سایر كشورها سیستم واحدی وجود داشته باشد كه مسائل درآمدی مشخص شود، می توانیم از مالیات كسب درآمد نماییم. هم اكنون دولت اعلام نموده حقوق تا سقف سه میلیون تومان از مالیات معاف است اما سه میلیون تومان رقم زیادی نیست با این حقوق چه میشود كرد كه حالا بخواهیم از سه میلیون و صد هزار تومان به بالا، مالیات بگیریم. دریافت مالیات باید تشكیلاتی شود تا بتوان از همه و به صورت عادلانه مالیات دریافت كرد.
بیگدلی تصریح كرد: مصارف هم باید با عدالت در اختیار مردم گذاشته شود. اگر این كارها صورت بگیرد مردم پای كار خواهند امد. چونكه وقتی افراد می بینند از فردی با درآمد ماهانه ۱۰۰ میلیارد هم بناست درصد مشخصی مالیات گرفته مشود حس همراهی بیشتری پیدا می شود.
وی در مورد موارد دریافت مالیات بر عایدی سرمایه در بودجه سال ۹۹ اظهار داشت: در بودجه سال آینده مقرر است از ۶ موردی كه پیش تر مالیاتی از آنها گرفته نمی شد، مالیات بگیرند یكی بحث خانه های خالی است. چونكه دلیلی وجود ندارد افراد مسكن را خالی نگه دارند. به هر حال مالكین این خانه ها از امكانات كشور بهره برده اند توانسته اند به جای یك مسكن ده مسكن داشته باشند. این افراد نمی توانند استدلال كنند كه پول خودشان بوده است. چون كه با استفاده از امكانات كشور به این پول رسیده اند.
عضو كمیسیون اجتماعی مجلس تصریح كرد: برای مثال نظام برای من هزینه كرد تا توانستم مدرك دكترا بگیرم و امروز نماینده شوم. حالا باید این را جبران كنم. بنابراین فكر می كنم اگر ما آن سیستم رصد دارایی و اموال افراد را ایجاد نماییم، امكان دریافت مالیات راحت خواهد بود. در بودجه سال آینده مقرر است از ۴۸۴ هزار میلیارد تومانی كه در لایحه دولت آمده، حدود ۲۵۰ هزار میلیاردش را از مالیات تامین كنند. ۶ مورد مالیاتی جدید هم به آن اضافه كرده اند همچون دریافت مالیات از مسكن، واردات كالا، درآمدهای خانوار بیشتر از یك سقف مشخص و حامل های انرژی غیر از بنزین. این موارد درست است اما در كنار تك نرخی شدن.
بیگدلی تصریح كرد: اگر ما بتوانیم بحث تك نرخی را در همه محصولات ایجاد نماییم، منابع را با عدالت دریافت و تقسیم نماییم، در آن صورت فكر می كنم اعتراضی نخواهد بود و ۷۰ درصد نیاز مملكت هم از راه مالیات تامین می شود.
وی با اشاره به حساب های نیابتی و كارت های بازرگانی اجاره ای بعنوان ابزارهای فرار مالیاتی، اظهار داشت: این موارد همچون نقص های قانون است. تا زمانی كه مجلس درست نشود این مشكلات هم درست نخواهند شد. مجلس باید به جای اینكه قوانین موازی با قوانین قبلی تصویب كند، حداقل یك سال وقت بگذارد و مشكلات قانونی را رفع كند. قوانین دهه ۴۰ و ۶۰ به درد مشكلات دهه ۹۰ نمی خورد. ازاین رو نخست باید نقص قانون ها برطرف شود سپس اگر نیازی بود قانون جدیدی تصویب نماییم.
بیگدلی در مورد معافیت مالیاتی هنرمندان و سلبریتی ها، تصریح كرد: من با هیچ نوع معافیتی همچون معافیت پزشكان، هنرمندان و مناطق آزاد موافق نیستم. سلبریتی با پول و حمایت مردم معروف و مشهور شده اند و دلیلی ندارد از پرداخت مالیات معاف شوند.