پیمایشی شدن عوارض ۴ آزادراه الكترونیكی عذرخواهی وزیر از تاخیر در افتتاح آزادراه تهران-شمال

به گزارش مدیرسا وزیر راه و شهرسازی ضمن عذرخواهی از تاخیر در افتتاح و بهره برداری از برخی پروژه های این وزارتخانه بخصوص آزادراه تهران – شمال، اظهار داشت: بطور قطع این آزادراه در دهه فجر افتتاح می شود و چهار آزادراه دولتی كه عوارض الكترونیكی در آنها اجرایی شده عوارض شان برای مردم به صورت پیمایشی محاسبه می گردد.
به گزارش مدیرسا به نقل از ایسنا، محمد اسلامی در حاشیه نمایشگاه بین المللی حمل و نقل اظهار نمود: در وهله نخست باید از مردم عذرخواهی كنم كه برخی پروژه های عمرانی و زیرساختی مانند آزادراه تهران – شمال افتتاح شان به تاخیر افتاد، اما كارگاه های این آزاد راه ها و همه پرسنل و دست اندركاران آن به صورت ۲۴ ساعته در آن تلاش می كنند كه این آزادراه هرچه سریع تر افتتاح شود.
وی افزود: مسلما آزادراه تهران – شمال در دهه فجر افتتاح می گردد و در هفته اول دی ماه افتتاح متروی هشتگرد را داریم و بعد از آن، ادامه ی اتوبان همت تا كرج به افتتاح خواهد رسید.
قطعه دوم آزادراه تهران – شمال كی افتتاح می شود؟
اسلامی در پاسخ به سوال ایسنا در خصوص این كه قطعه دوم آزادراه تهران – شمال دقیقا چه زمانی به افتتاح خواهد رسید و آیا تاخیری نیز در افتتاح آن به وجود خواهد آمد یا خیر؟ اظهار داشت: كارگاه های قطعه دوم و سوم آزادراه تهران – شمال الان فعال است و هدف ما این است كه با بازكردن تونل البرز بعنوان طولانی ترین تونل بار ترافیكی در این راه را كاهش دهیم، اما مشكلات بسیاری در افتتاح قطعات دیگر این آزادراه وجود دارد. بعنوان مثال برای تكمیل و افتتاح قطعه دوم و سوم آزادراه تهران – شمال حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم تا این ۵۶ كیلومتر را نیز افتتاح نماییم.
پیمایشی شدن عوارض الكترونیكی ۴ آزادراه دولتی – الكترونیكی
وزیر راه و شهرسازی افزود: پیمایشی شدن عوارض آزادراهی در امتداد اجرای طرح عدالت اجتماعی در دستور كار قرار گرفته است چونكه مردم به میزانی كه از آزادراه استفاده می نمایند باید عوارض پرداخت كنند و این طرح امسال ابتدا در آزادراه های دولتی الكترونیكی اجرایی می شود.
وی درباره ادامه این طرح نیز افزود: در ادامه شش آزادراه دیگر را نیز در دستور كار داریم تا ضمن اجرای طرح الكترونیكی كردن عوارض، پرداخت این مبلغ را برای مردم به صورت پیمایشی انجام دهیم. این آزادراه ها حدودا آماده شده و بزودی این طرح در آنجا اجرایی می شود. همین طور شش آزادراه دیگر نیز در آستانه اجرای این طرح قرار دارد.
اسلامی همین طور اظهار داشت: در زمینه ی پیمایشی شدن عوارض آزادراهی تعرفه آنرا به صورت شناور در نظر خواهیم گرفت تا مردم با تنظیم ساعات ترددشان بتوانند هزینه های آزادراهی خودرا نیز مدیریت كنند.
هدف گذاری برای رسیدن به ۵۰ میلیون تن ترانزیت
وزیر راه و شهرسازی درباره ی وضعیت ترانزیت و برنامه های موجود برای رشد آن اظهار نمود: هم اكنون حدود ۱۰ میلیون تن ترانزیت در كشور انجام می شود اما هدف گذاری ما برای رسیدن به ۵۰ میلیون تن ترانزیت است و امیدواریم با توافق های صورت گرفته با كشورهای ازبكستان، قرقیزستان، قزاقستان، عراق، افغانستان، روسیه و غیره به این هدف دست پیدا نماییم همین طور تسهیلات و تخفیفات ویژه ای برای بالابردن جذابیت ترانزیت از مسیر ایران در برنامه داریم.